• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

taklucka

F

F.d. 13334

Guest
Hej på er stormen välte en gran och en gren tryckte sönder taklucka.
Vi som nyss fått hem vår första hus bil och invigt den precis.
Nu undrar vi om någon vet om det är lätt att få tag i en ny taklucka?
husbilen är en Ci cipro 2004. Tack på för hand:rolleyes:

F

F.d. 2577

Guest
Sv: taklucka

Du behöver få fram fabrikat på taklucka. Och dimension, det finns några stora tillverkare på luckor. Kan du finna detta så kan du söka på nätet efter ersättningslucka.
Leffe

F

F.d. 13334

Guest

tack för tipset Leffe då provar vi och hoppas på tur.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej jolly, du skriver att takluckan gick sönder. Det beror lite på om bara själva "rutan" gick sönder eller även ramen/armar m.m. Om rutan gick sönder så är det ju enklast om du hittar en ny sådan som res.del och sätter dit. Det står nog något fabrikat på luckan som Fia T föreslår, för husbilstillverkarna brukar inte tillverka egna luckor utan köper från tillberhörsmarknaden, så det brukar finnas att få tag på.
Om det verkar svårt att få tag på, eller om mer än glaset är trasigt och att det inte kommer att se tokigt ut med en udda lucka om du har flera likadana, så går det att montera en lucka av annat fabrikat. Det finns en del standardmått på luckor som flera tillverkare håller sig till. Om inte det funkar så går det för det mesta att köpa en lite större lucka och montera. Man måste då kolla så man inte sågar i någon regel eller ev.inbyggda sladdar, och även så man inte får ner den större luckramen där en dörr eller skåplucka svänger upp.
Om du köper en helt ny lucka så behöver bara du kolla taktjockleken innan beställning.

Lycka till. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 13334

Guest

Dum fråga kanske men hur får jag fram fabrikatet på taklucan.
Ni vet man kan inta bli mer nybörjare än vi och så får man en sådan start.

Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Jag har en Fiamma taklucka som satt på vår tidigare bil, en Ci-Riviera 03. Den är i bra skick. Den blev över när vi bytte till mini-Heiki takluckor. Passar den kan du få den. Storleken är 40x40.
Krister.

Senast ändrad:
F

F.d. 13334

Guest

tack för alla ideer och tips ni är toppen,jag ska mäta lukan i morgon o kolla fabrikatet så kan vi se om det passar tack än en gång.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen jolly. Bara ett förtydligande av luckstorlek för säkerhets skull.
Det är storleken på hålet som är upptaget i taket som räknas som luckstorlek och inte yttermåttet på innerram eller storleken på själva rutan.
D.v.s. ungefär en eller två cm. större än måttet på hålet upp genom rutramen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest

Lyckas du inte med att fabrikbestämma luckan, ta några bilder och lägg ut här på forumet. Jag tror den blir igenkänd då.
Leffe

F

F.d. 13334

Guest

hej grabbar hålet är ca 59x59 fabrikat (Para Press) skjutbar lucka och det är glaset som gått sönder,prata i dag med länsförsäkringar skelvrisken var 3000 kr,
tror ni att det går att lösa kama är att utesluta vad jag kunde se.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Förmodligen en speciallucka till just din husbilsmodell. Vänd dig till en återförsälare för ditt märke. (Örkelljunga ligger ju inte långt bort.)

Senast ändrad:
F

F.d. 13334

Guest

I dag var v kontackt med örkelljunga så nu får vi se om dom skrammlar fram en.
Vi tackar o bugar för hjälpen

Toppen