• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Taklucka

F

F.d. 24280

Guest
Hej på er alla erfarna husbilsåkare!Här kommer en fråga från en icke så erfaren vad det gäller husbilen!
Detta gäller taklucka.Finns det nån risk att taklucka flyger all vädersväg om man har den öppet i bakkanten.Eller är dom gjorda att man skall kuna göra det.Vore väldigt tacksam för svaret.
Hälsningar/Zlatko:music-icon:
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Taklucka

Öppen taklucka
Jag har en halvintrigarad bil med taklucka i bakdelen
Den har måttet ca: 50 x 50 cm
Vid varmt väder har jag den alltid öppen i bakant
ca: 10 cm funkar bra

Hälsnings från Brinken
:yes: :music-icon:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Taklucka

Tack för svaret från brinken..skall kolla och hoppas att den inte flygger i väg när man möter långtradare:music-icon:
Hälsningar från Ekön
 
Senast redigerad av en moderator:

klockgunnar

FD HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Motala
HBK-Nr
29
Medlemskap
2022
Sv: Taklucka

Hej på Er HBK are i Motala, jag bor mittimellan Er båda, nu till ämnet taklucka öppen eller
stängd, jag kör numera alltid med luckan stängd, därför att jag har tappat en när jag körde över Ölandsbron, det var visserligen på en husvagn, men den ligger nu bra i
Kalmarsund. Själv kör jag med AC n på i frammen om det blir för kvavt i värmen !
Jag tycker att det är Jättesköj att vi blivit så många Motalabor som blivit medlemmar i HBK, Jag törs slå vad (med en klocka) att vi blir Tusen medlemmar i HBK till Nyåret.
Hälsningar KlockGunnar 29.
 
F

F.d. 2219

Guest
Sv: Taklucka

Hej,
vi har ofta åkt med vår lilla (28x28 cm) taklucka öppen i bakkant. Den sitter längst bak i toa/duschutrymmet. I somras (på hemväg från Kroatien) åkte vi i en tunnel där man stängt av trafiken i ena tunnelröret, så att all trafik gick i samma tunnelrör. Då vi mötte 2 långtradare som körde tätt efter varandra hörde vi ett skumt ljud. När vi kom till Salzburg konstaterade vi att luckan var borta. (Vi hoppas innerligt att ingen kom till skada av luckan som kom flygande.) I och för sig har vi inte en alldeles ny husbil (1997) så luckan kanske var gammal/sliten.

hälsar Einar
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Taklucka

Tack för dom svarena,då åker jag som vanligt med stängt taklucka.Öppnas först när jag stannar!
Hälsningar/Zlatko
 
Toppen