• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Taklucka med vev - laga

Johnas

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32651
Medlemskap
2024
Några tips på byte av vev till taklucka. Min taklucka slutade fungera. Jag har lagat själva låsanordning en med vajer eller vad det heter men nu slirar veven. Jag var hos en försäljare men de sa att kugghjulen var utslitna och inget att göra men det låter både otroligt och oseriöst.
Visst måste man kunna laga detta?
Tacksam för alla tips. Jag har en Adria Coral S 670 SL.

Mvh
Johnas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja oseriöst är rätta ordet på många campingfirmor som man bör strunta i vidare kontakt med för de vill helst sälja en ny lucka med jättegod vinstmarginal i stället för att leta reda på en reservdel...... ibland är de även väldigt okunniga tyvärr så det är enklast att svara negativt och inte ge sig in på avancerade småsaker.
Det kan vara jättesvårt att ibland hitta rätt reservdel , men i de flesta fall så finns det en drös på någon hylla i alla fall.
Om du som Peter skriver försöker att ta reda på fabrikatet på luckan först.
Det finns två varianter.
Många luckor är från specialfirmor som bara gör tillbehör till husvagnar och husbilar.
Och många luckor är special till just fabrikatet på husvagnen/bodelen på husbilen.
De som kommer från specialfirmor typ HEKI m.m. finns det delar till lite överallt faktiskt, och många gånger billigast hos de här tyska tillbehörsfirmorna som har svenska internetsidor och t.o.m. svenska kataloger ibland.
Om luckan är special till just märket på husvagnen/ husbilen så är det god idé att leta reda på en återförsäljare av just det märket av bodel för de har ofta lite mer "känsla" för märket de representerar, och är det en del som ofta går sönder så kan de t.o.m. ha delen hemma faktiskt, och t.o.m. eBay har mer än man kan tro även om det då kan vara lite svårare att hitta just rätt del.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Ibland kan fabrikatet på luckan vara intryckt i själva plastluckan.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
För den som är lite kunnig i tyska finns en guldgruva både vad gäller delar och tips. Sök på "erzatsteile" för aktuell produkt så hittar du säkert massor. Och tyskarna är också väldigt mycket för att hålla gamla fordon vid liv vilket man ser på campingar. Frakt från tyska firmor är ofta förvånansvärt billigt. Det svåra brukar vara att få dom att skicka utomlands särskilt säljare på Ebay.de
 
Toppen