• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Taklucka med eller utan tätning.

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Jag har en husbil med 4 takluckor. LMC
I alkoven är det en orginal med vev. Den har gummitätning.

I toaletten är det en 4:E lucka som är ständigt ventilerad med galler i mitten, 2 handtag man trycker upp vid öppning och en spisfläkt med skorsten i taket till den

Längst bak och i mitten är dom med vev bytta mot Mini Heiki. Dom levereras utan tätning och är därför ständigt ventilerade.

Frågan är då. Var alla 3 luckor med tätning vid leverans. Kanske läge att köpa tätningslisten som är ett tillbehör. Se bilden

Eller blir det för tätt? Vad tror ni.

Höst och vår känns husbilen lite dragig.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240109_163708_Google.jpg
    Screenshot_20240109_163708_Google.jpg
    337,1 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en husbil med 4 takluckor. LMC
I alkoven är det en orginal med vev. Den har gummitätning.

I toaletten är det en 4:E lucka som är ständigt ventilerad med galler i mitten, 2 handtag man trycker upp vid öppning och en spisfläkt med skorsten i taket till den

Längst bak och i mitten är dom med vev bytta mot Mini Heiki. Dom levereras utan tätning och är därför ständigt ventilerade.

Frågan är då. Var alla 3 luckor med tätning vid leverans. Kanske läge att köpa tätningslisten som är ett tillbehör. Se bilden

Eller blir det för tätt? Vad tror ni.

Höst och vår känns husbilen lite dragig.
Hej På vår bil Carthago I 51 har man tagit bort bara en tätningslist i mitten på bilen vid köket. Behövs för bra ventilation och finns omskrivet på Husbilsklubben
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Tänk på att inte ändra på befintlig ventilation i husbil eller husvagn. Det är en säkerhet för syretillförsel.
T ex. golvventilation är till att släppa ut gasol vid eventuell läcka. Gasol är tung och lägger sig nere vid golvet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tänk på att inte ändra på befintlig ventilation i husbil eller husvagn. Det är en säkerhet för syretillförsel.
T ex. golvventilation är till att släppa ut gasol vid eventuell läcka. Gasol är tung och lägger sig nere vid golvet.
Riktigt så enkelt är det inte.

Säkerhetsventilationen i en husvagn/husbil bygger på ett självdrag där varm, syrefattig utandningsluft släpps ut genom ventilationsöppningarna i taket och ersätts med sval syrerik luft som sug in genom lågt placerade öppningar – företrädesvis i golvet.

Eftersom gasolflaskan/-flaskorna ska vara gastätt åtskild(a) från bostadsutrymmet, ska eventuell utläckande gasol rinna ut genom golvöppningar i gasolutrymmet.

Vid ett läckage i bostadsutrymmet kommer självdraget och gasolens tyngd att motverka varandra.

Pålle
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Riktigt så enkelt är det inte.

Säkerhetsventilationen i en husvagn/husbil bygger på ett självdrag där varm, syrefattig utandningsluft släpps ut genom ventilationsöppningarna i taket och ersätts med sval syrerik luft som sug in genom lågt placerade öppningar – företrädesvis i golvet.

Eftersom gasolflaskan/-flaskorna ska vara gastätt åtskild(a) från bostadsutrymmet, ska eventuell utläckande gasol rinna ut genom golvöppningar i gasolutrymmet.

Vid ett läckage i bostadsutrymmet kommer självdraget och gasolens tyngd att motverka varandra.

Pålle
Ja du har säkert rätt och att det är så som du beskriver.

Nu menade jag gasolläcka i bodelen på husbilen. Då ska den sippra ut i ventilationsöppningen i golvet. (Givetvis så förstår jag att läcka vid gasolutrymmet ska rinna ut vid dess öppning)
Att gasolens tyngd inte skulle räcka mot det självdrag som finns har jag aldrig hört. Utan tvärtom. Därför har man ofta en extra ventil under skåpet i pentryt. Men det har jag bara hört från försäljare. Jag har inte själv satt mig in helt i det.

Mitt inlägg var främst för att jag har hört och vet personer som satt igen ventilationer vid golvet. Det för att slippa drag, som de sagt. Då har jag haft detta om gasol som argument. Det brukar räcka för de flesta är rädda för just gasolläcka. Då har jag kanske haft fel men har ändå fått den person jag känner till att öppna upp sina igen.
Så något gott gjorde det där i alla fall.

/Johnny
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en husbil med 4 takluckor. LMC
I alkoven är det en orginal med vev. Den har gummitätning.

I toaletten är det en 4:E lucka som är ständigt ventilerad med galler i mitten, 2 handtag man trycker upp vid öppning och en spisfläkt med skorsten i taket till den

Längst bak och i mitten är dom med vev bytta mot Mini Heiki. Dom levereras utan tätning och är därför ständigt ventilerade.

Frågan är då. Var alla 3 luckor med tätning vid leverans. Kanske läge att köpa tätningslisten som är ett tillbehör. Se bilden

Eller blir det för tätt? Vad tror ni.

Höst och vår känns husbilen lite dragig.
Har likadan ovanför stolarna fram och skulle gärna vilja sätta dit en tätningslist i den då den skallrar under färd. Någon som vet vart man hittar den listen?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Jag har satt i tätningslist i mina miniheki för många år sedan (8 år sedan).
Anledningen var att minska kallras från takluckorna.
Det finns så många ställen där det ventileras så jag ser inga problem med det.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har likadan ovanför stolarna fram och skulle gärna vilja sätta dit en tätningslist i den då den skallrar under färd. Någon som vet vart man hittar den listen?
Jag hade samma problem. För att eliminera skallret räckte det med två korta bitar list , ca 2 cm, i lagom tjocklek inpressade i spåret i luckans bakkant. Jag ville ju behålla ventilationen genom luckan.
 
Toppen