• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Taklucka går ej veva upp

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej på er!
Ute på rull o takluckan har börjat trilskas.
Veven verkar inte "ta" ordentligt när man försöker öppna den. Den klickar som vanligt en gång per varv men mekanismen verkar slira. Man får trycka upp för hand.

Sen verkar inte låsningen hålla så bra heller. Den har släppt någon gång under färd.

Tacksam för tips från husbilsklubbsexpertisen om / hur det går att åtgärda här ute på resande fot och sen kanske mer permanent.

Den sitter i en Pösslplåtis årsm. 2012. Men vet ej fabrikat o modell på själva luckan. Se bild.
20220607_123153.jpg
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Ser ut som en midi-heki.



Veven driver vajrar, gäller att själva veven är ordentligt fastskruvad så att den verkligen driver mekanismen, skruva loss vevens skruv och kontrollera axeln som veven sitter på.
Ramen skall gå att peta loss så man ser mer av mekanismen om man skruvar bort vevens platta, har själv Heki-3 som är större där ramen är i flera delar.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kanske samma fel som denna tråd för någon dag sedan.
 

Lage

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
23951
Medlemskap
2025
Jag hade samma problem. I mitt fall att luckan rappade var att spiralwiren var felmonterad från fabrik. De hade tagit den rakaste vägen med wiren så drevet stämde inte med lutningen på spiralwiren. Jag bytte drev och växlade plats på spiralwiren. Fungerar perfekt efter 3år.
 

Bilagor

  • 20191011_101825.jpg
    20191011_101825.jpg
    1,2 MB · Visningar: 40
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för alla tips!

Uppdatering: de hade drevet inne på Campingtillbehör4u i Sundsvall så har beställt ett lite på chans. Bör finnas för avhämtning när vi kommer hem. Hoppas att det löser problemet.

Till dess finns ju alltid silvertejp att hålla eländet stängt med :).
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Upphör aldrig att förvånas över den bristande hållbarheten och kvaliteten på inredningsdetaljerna i husbilen. De var nog bara designade att hålla runt hörnet från bilhandlaren.

Nu tio år senare går ett par grejer sönder varje år verkar det som :-(

Det ena som inte har strulat hittills är det som Fiat byggt på själva fordonet. Vem kunde ha trott det?

Nåväl, nu - med hjälp av vävtejp (det enda man behöver i verktygslådan förutom buntband) håller sig luckan i alla fall stängd tills vi kommer hem, och nytt drev förhoppningsvis löser problemet
20220609_113138.jpg
 
Toppen