• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takbyte på husbilen

F

F.d. 25842

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato ?
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 t id
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Solifer
Husbilsmodell: Solifer 544
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej husbils doktorn

Jag har lämnat in vår husbil på lagning efter att ha fått skador på höger överplåt
Och på taket. Firman tycker inte vi skall byta takplåten för det kommer att påverka stabilliteten och krocksäkerheten kan detta stämma? Känns mer som en tidsbrist hos dom men jag vet ju inte. Tacksam för hjälp i frågan.
M v h Lasse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Nja, att bara limma på en plåt på utsidan är ett vanligt sätt att föreslå som reparation men ger tyvärr inte en bil som den var före skadan. En ny plåt till på utsidan samt lim ökar vikten på husbilen med flera tiotals kilo. Detta äter av lastvikten och är något jag aldrig skulle godkänna som reparation. Den gamla plåten skall bort först om den ligger lös som på vissa bilar. I annat fall gäller ett helt nytt tak alternativt spackling och lackning. Detta är något som försäkringbolagen inte gillar då det blir dyrt men att öka på vilkten kan inte vara rätt.
 

Lasse H

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
4152
Medlemskap
2024
Jag råkade ut för en hagelskur som gjorde att taket såg ut som månens yta, hundratals små kratrar.
Efter att ha pratat med några firmor som ville lägga på en ny plåt ovanpå den skadade, tog jag kontakt med Hymercenter Örebro som sa att det blir bäst resultat om man byter hela taksektionen (bla oförändrad vikt / viktfördelning).
Caravan försäkringar gick med på det och Hymercenter beställde en ny taksektion från Tyskland och taket byttes.
Resultatet blev bra, förutom att taket är nytt så syns det inte att det är bytt.
 
F

F.d. 25842

Guest
Firman i fråga löser det på ett eminent sätt, dom klipper plåten ovanför alkoven och tar loss ner till vindrutan. Smidigt enkelt och bra. Har inte fått hem den än men litar på deras förmåga och väntar bara på samtalet att den är färdig.
 
Toppen