• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tacksam för hjälp! Burstner 747-2.

F

F.d. 20366

Guest
Hej!
Vi har precis påbörjat vår första semester i våran husis, en Burstner 747 - 2 från 2001. Dock upptäckte vi igår att det strilar färskvatten från ett rör under husbilen. Detta pågår tills tanken är tömd och det bara kvarstår ca 25% vatten. Vi har lusläst den tyska instruktionsboken, men hittar ingenting om varför eller vad vi kan göra för att få det att sluta?
Finns det någon kunnig och vänlig själ som kan tipsa oss om vad vi gör för "fel"?
Mvh
Lage Nilsson med familj

S

Saga

Guest
Sv: Tacksam för hjälp! Burstner 747-2.

Kan nog vara frostvakten som löst ut. Så hade vi iaf i höstas. Frostvakten sitter nog i garaget
/Suzanne

D

Dicken

Guest

Frostvakten sitter i samma utrymme där du har batterierna och ventilen för tömning av gråvattentanken.
Det är en liten svart historia ca 10cm lång och ett par cm bred med en röd knapp på.
Drag upp knappen så skall den fastna i det läget.
/Dicken

F

F.d. 20366

Guest

Tack snälla för snabba svar!
Nej, det är inte frostvakten och det är inte kranen för att tömma färskvattnet. Inte heller proppen i botten av färskvattentanken. Det rinner långsamt ut från en liten slang under husbilen, strax innanför gråvattenröret. Jag blir inte klok på det här..?

Mvh
/ Lage Nilsson med familj

F

F.d. 20366

Guest

Frostvakten sitter i samma utrymme där du har batterierna och ventilen för tömning av gråvattentanken.
Det är en liten svart historia ca 10cm lång och ett par cm bred med en röd knapp på.
Drag upp knappen så skall den fastna i det läget.
/Dicken

Ser att du/ni har en likadan (vacker) bil. Någon klok ide om vad det kan vara?
Tacksam för all hjälp!

Mvh

F

F.d. 20366

Guest

Kan det vara från varmvattenberedaren? Har Truma-värmare. Tänkte om det kanske finns någon överfyllnads-funktion som har fått tupp-juck?

D

Dicken

Guest

Hej igen!

På min färskvattentank sitter det en slang som ochså mynnar ut i utrymmet vid batterierna.
Jag tror att den skall vara till för avluftning när man fyller tanken.
Om det blir för mycket vatten i tanken så verkar det bli någon typ av hävertfunktion den vägen.
Jag fick själv läcckage där. Har pluggat slangen och öppnar den bara vid vattenpåfyllning som jag gör genom den slangen med en Gardenakoppling.
Inte rätt kanske men funkar för mig...
/Dicken

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

På våran bil som vi hade satt det två kranar under spisen. Det va i och försig en 2011 men kanske kan va värt att kolla.
Lycka till.

F

F.d. 20366

Guest

Hej igen!

På min färskvattentank sitter det en slang som ochså mynnar ut i utrymmet vid batterierna.
Jag tror att den skall vara till för avluftning när man fyller tanken.
Om det blir för mycket vatten i tanken så verkar det bli någon typ av hävertfunktion den vägen.
Jag fick själv läcckage där. Har pluggat slangen och öppnar den bara vid vattenpåfyllning som jag gör genom den slangen med en Gardenakoppling.
Inte rätt kanske men funkar för mig...
/Dicken

Hej igen. Och tack! :)

Nej, det är inte den. Slangen det sipprar ut från, kommer inte ut där vid batteri-luckan, utan ca en meter bakåt och en dryg meter inåt mitten av husbilen. Begriper inte vad det kan vara...

Mvh
/Lage Nilsson med familj

F

F.d. 20366

Guest

På våran bil som vi hade satt det två kranar under spisen. Det va i och försig en 2011 men kanske kan va värt att kolla.
Lycka till.

Tack för tipset! Ska kolla det. Vet du vad dessa kranar styrde?

Mvh

Toppen