• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tack gode Gud för Bossing !

F

F.d. 55275

Guest
Hej !
Bytte husbil i våras till en helintregerad med Fiat 2,8 JTD maskin i. Men oj vad tungt den gick i backarna, har haft alkovbil förut med samma maskin i men gick bättre p.g.a.mindre vikt.
Tog kontakt med Bossing i Linköping för operation av växellådan, varvtalet höjdes med
300 varv, efter en kort diskusition.
Samtidigt monterades en optimering från KCR.
OJ OJ vilken skillnad, som från moped till motorcykel!! , Har
varit och kört i Tyskland i sommar på serpeltinvägar med 25% lutning inga problem alls.
Var på massor av vägar som man bara kunde köra ca. 75 til 85 km max , inga problem att köra på den "nya" 5 :an.
En nästan ny bil blev en helt annan ny bil igen!!!
Kan verkligen rekomenderas detta paket.
Hälsningar Roland
Nybliven medlem :mcride:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Kul att höra, att du är nöjd.:yes: Men till vilken kostnad?
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Hej !
Drygt 12 000:-, är det mycket med tanke på vad bilen kostar ?
hälsn.Roland
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Varför gör inte FIAT-fabriken dessa åtgärder generellt innan leverans kan man undra....?
Åtminstone på de chassier som levereras för husbilspåbyggnad....

ds
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Beror nog på at husbilar görs i små mängder på Fiatchassi. Skulle gissa att budbilar m.m. är den stora marknaden.
Är själv inte missnöjd med den standardutväxling som finns. Vi åker mycket utomlands på semester och det blir en del motorvägar då. Med tanke på att många har åsikter om ljudnivån så känns det bra att kunna åka motorvägsfart med ett varv mellan 2200-2500rpm med högr fart.
Men jag har inte provkört någon bil som är omväxlad och skulle kanske ändra uppfattning då.

:wink: Just nu inget behov:wink:
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Hej Håkan
Jag har en halvintrigerad bil som jag drevat om
det kostade 5749 pengar hos bossings

är mycket nöjd med resultatet :yes:


Julle
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Det tror jag säkert du är och det är väl bra, Julle.

Ville bara skriva ett svar på Hundvaktens inlägg och som en komentar att vi är många som tycker bra om överväxelfunktionen på feman.

Självklart är det bra att dom som tycker det är fel utväxling från början kan dreva om.

:wink: :wink: Jag tycker inte utväxlingen är fel från början:wink: :wink:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Det är säkerligen inget fel på Fiats chassin vare sig det gäller effekt eller utväxlingar. Om man ser till vad chassit är konstruerat för så är det för det mesta för max ca 3500kg och går antagligen bäst med en vikt på ca 2800kg vilket är rätt normalt för en lätt speditionsbil. Bygger man sedan en husbil på det chassit så är man tyvärr lätt uppe en bra bit över 3500kg när man har fått med sig det man vill ha på sin resa och även hem över bron.. Man bygger nog helt enkelt på lite för små chassin av kanske både ekonomiska och skattetekniska samt körkortsregler. Det hela påminner mej om 70 talet när man byggde brandbilar som när dom var klara låg precis under maxvikten, det skulle man köra utryckning med på ett säkert sätt. Allt gick fortare, även trampcyklar ibland.. Väghållning existerade inte, likaså var det med bromsarna. Idag så ligger brandbilarna ett antal ton under totalvikten för man har lärt sig att det måste vara både säkert och hanterligt. Jag hoppas att det inte dröjer 35 år innan husbilstillverkarna och myndigheterna upptäcker samma sak vad gäller husbilar.
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Hej igen !
Glömde att säga något om bränsleförbrukningen, med blandad normal husbilskörning
utan att fullaclerera och 90 - 100 km. på bra vägar ca. 1,005 lit./mil.
Detta är mindre än innan åtgärden, troligtvis beror det på att jag slipper att köra på
fyrans växel så mycket, utan kör på nya femman i stället.
Det är kan man säga halva insatsen med växelspaken mot tidigare !
Har även ökat komforten med alufälgar som har breddat hjulbasen och mjukare gång,
har skrivit på annat ställe om det.
Hälsn. Roland
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Hej, Håkan J.

Jo, jag uttryckte mig nog lite väl generellt om varför inte fabriken kan skrämma upp motorn från början och leverera rätt utväxling.
Som jag ändå förstått så är det intressant för många att dreva om femman.

Att många upplever femman som hög och andra anser det ok, måste nog delvis bero på vilken kaross man har.

Vi har ägt två husbilar med FIATs maxichassi och 2,8 JTD Dieseln med 127 Hkr.
Dvs båda husbilarna var identiska vad gäller chassit.
Vi körde drygt 5000 mil med båda bilarna.
Den första var en alkovbil, på drygt 7 meter och således rätt stor och förmodligen överviktig, (som ägaren).
Den andra var en ADRIA Van, med Fiats orginalplåtkaross, med husbilsinredning.
Båda var max 3500 kg.

Vid körning med alkovbilen på plan motorväg med lite motvind så var femman alldeles för hög växel. Längs E6 i platta Halland så fick vi många gånger köra i 90 på fyran, för att inte plåga livet ur moroten.

Vid samma förhållanden med Vanen så var det inte alls några tecken på segdragning på femman.

Vår erfarenhet är således att upplevelsen av femman som rätt växlad eller inte, beror mycket på bilens aerodynamik.
En alkovbil är väl egentligen en aerodynamisk katastrof, men förbaskat praktisk i många avseenden.
Den halvintegrerade (som du har) har väl ett betydligt lägre luftmotstånd en alkovbilarna, så troligtvis upplever du samma som jag när vi körde med Vanen.

Mvh

Dag
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tack gode Gud för Bossing !

Visst är det som du skriver Hundvakten att en halvintegrerad glider lättare.
Det förstår man då man läser Galaxens inlägg om förbrukning. Det är cirka den jag också har utan nedväxling av lådan. Min bil är alltid tungt lastad på semestern.
KCR-box som gör den starkare och den höga originalutväxlingen på det gör den mycket bra att köra.
Nu är förvisso Euran 2,89 hög så den är inte så väldigt låg som dom nyare modellerna.

Tycker det är bra att båda sidor kommer fram för det finns nog en del som borde tänka över var och hur man vill färdas om det är någon mening med att inte dreva om eller att dreva om. Det kostar ändå några tusen.
Allt har också mycket med körsätt att göra och även dieselförbrukningen.

;) Tyvärr är det nog inte så lätt att allt är svart eller vitt bara alla är nöjda.;)
 
Toppen