• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta med hundarna till England??

F

F.d. 924

Guest
Nu när vi äntligen skaffat oss husbil vill vi förverkliga en gammal dröm, nämnligen att köra runt på den engelska landsbygden.
Problemet är att vi har tre Welsh Corgi Cardigans som vi gärna vill ha med oss.
Är det någon som kan klargöra för oss vilka specialregler som gäller för att få ta med hundarna till England.

Benny & Ingrid
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ta med hundarna till England??

Förts måste hundarna vara vaccinerade mot rabies och ha ett hundpass som är minst ett halvt år gammalt. Sedan måste du åka över med en färjelinje som är godkänd för transport av husdjur (de flesta tycks vara det men det finns några undantag).

När det är dags att ta färjan måste hundarna genomgå en veterinärbesiktning med behandling mot fästingar samt avmaskning. Detta måste göras mellan 24 och 48 timmar före ombordkörning. Vid incheckningen kontrolleras detta mycket noga.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Ta med hundarna till England??

Tack för svaret Michael:spinny:

Det gäller att hitta en veterinär i närheten av Calais då. Blir lite stressat att hinna dit på 48 timmar om man vill ta det lugnt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ta med hundarna till England??

Det finns en veterinär i Calais som dessutom talar engelska. Den ligger inte långt från ställplatsen. Jag har inte adressen här men kan återkomma.
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Ta med hundarna till England??

"När det är dags att ta färjan måste hundarna genomgå en veterinärbesiktning med behandling mot fästingar samt avmaskning. Detta måste göras mellan 24 och 48 timmar före ombordkörning. Vid incheckningen kontrolleras detta mycket noga."

Hej
Är det alltid så när man passerar till ett annat, även landvägen, eller gäller detta bara till GB??

Christer
:confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ta med hundarna till England??

Detta med tiderna och extar behandlingar gäller bara till UK.

När man skall tillbaka till Sverige så gäller bara avmaskning och därefter inresa inom X antal dagar (glömt hur många).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ta med hundarna till England??

Jag hade för mig att det var 10 dagar men var inte säker. Därför skrev jag X (romerskt tal för 10) ;) .
 
Toppen