• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ta ett glas eller flera.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Antar att glaset innehåller något ämne som du hoppas ska ha en avskräckande effekt på möss.

Med tanke på volymen i glaset, kan det dock knappast vara pepparmyntsolja – den är ju skitdyr.

Pålle

Senast ändrad:

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Troligen är det ättika som har viss effekt på möss och sorkar.
Själv ställer jag alltid en skål ättika i motorrummet under vintervilan.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Inte för att jag vet, men finns det inte risk för rostbildning i närheten av ättika. Bara en känsla av att det kan vara så. Rätta mig!

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jo det stämmer det är ättika.
Fungerar skitbra i slutna rum i alla fall.
Hade en gång musinvasion i en bil. Preparerade den med en skål med ättika. Inte en mus i bilen på tre år efter att jag tagit bort den men bilar vid sidan om har haft besök. Och precis som det sagt så rostade beslagen i bilen lite grann. Det problemet uppstår troligen inte i det fria.

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jo det stämmer det är ättika.
Fungerar skitbra i slutna rum i alla fall.
Hade en gång musinvasion i en bil. Preparerade den med en skål med ättika. Inte en mus i bilen på tre år efter att jag tagit bort den men bilar vid sidan om har haft besök. Och precis som det sagt så rostade beslagen i bilen lite grann. Det problemet uppstår troligen inte i det fria.
Håller helt med!
Även om man efter ngn vecka behöver byta / fylla på ättika så är det bättre än daglig tillsyn på mekaniska fällor!
Jag har provat ljudfällor men har då även fångat möss intill dessa.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Mycket intressant, kanske fungerar även på katter, i Spanien är katterna rena plågan, skiter och markerar sina revyer överallt. Jag brukar använda amoniak i stenbitsrom glasburkar med några hål i locket (dunstar långsammare och späs inte ut lika fort när det regnar).

Toppen