• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

T-Rör med kulventil

B

Byggare Bob

Guest
Jag är på jakt efter ett 3/4" T-rör med avstängningventil. Tänkte sätta denna på slangen som går till utloppspumpen för gråvatten.

Anledningen är att den backventil som sitter efter pumpen plötsligt kan sluta fungera och för att få den att åter fungera tänkte jag koppla in en exta anslutning på ingående slangen för att kunna spola in rent vatten, och då mådte jag kunna öppna i ventielne för detta samtidigt som ventilen skall stänga för sugsidan.

När allt fungerar skall jag alltså kunna stänga för extra anslutningen och då kan pumpen suga från tanken.

Låter det invecklat? Inget mot vad jag tycker. Kanske har jag något tankefel i kedjan?

Skulle i vart fall vara tacksam för tips.
Lasse J

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: T-Rör med kulventil

Hej.

Om Du försöker rita en skiss hur Du har tänkt Dig det hela så skall jag ge ett förslag på lösning. Rita gärna hela systemet med tank och pump etc. Vilken dimension har Du på slangen och vilken typ av anslutning för spolvattnet vill Du ha? Var i förhållande till bilens utsida kommer T-röret att sitta, kommer Du att nå det utifrån ?

Mvh / Roland

B

Byggare Bob

Guest

Hej Roland,
har försökt illustrera problemet så gott det går. Hoppas du förstår.
//Lasse J

Bilagor

• Pump.pdf
    220,8 KB · Visningar: 231

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej.

Är lite upptagen ikväll. Återkommer med förslag under morgondagen.

Mvh / Roland

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej igen.

Fick lite tid över och hittade denna ventil: http://www.kompauto.se/files/3500_vent.pdf , som Du ser finns den i storlek 3/4". Kan tyvärr inte säga nåt pris så Du får kontakta Kompauto 0240-150 09 för pris och vem som säljer den. Komplettera den med slangnipplar och koppla in den i sugslangen så kan Du göra precis det Du vill. Slangnipplar hittar Du på de flesta byggmarknader,till anslutningen för vattenslangen rekommenderar jag en dubbelnippel 3/4" och en snabbkoppling typ Gardena eller motsvarande, det hittar Du på samma ställe. Hoppas Du förstår hur jag menar, om inte så kan jag ordna en skiss i morgon.

Mvh / Roland

B

Byggare Bob

Guest

Tack Roland!
Precis vad jag eftersökt. Har letat i olika kataloger men inte funnit denna modell.

Skall kolla priset. Vet att sådan armatur kan kosta skjortan.
//Lasse J

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Lasse:

Din gissning om priset är nog inte helt felaktig, sådant brukar vara dyrt.
Med tanke på bilden så har Du ju rätt gott om plats så ett möjligen billigare alternativ kan vara att utrusta ett vanligt T-rör med en vanlig kulventil i två anslutningar och anslutning för slang i den tredje. Det tar ju lite mer plats men det verkar Du ha.

Lycka till / Roland

På Jula finns det en två-vägsventil från Gardena för 149:- som skulle kunna fungera med några kompletteringar för anslutning. Genomsläppet är ju däremot ganska litet så det kanske faller på det. I och för sig är gråvatten relativt lättflytande men det kan ta längre tid att tömma.

Mvh/ Roland

Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest

Bra tips Master!
Bugar och tackar!
//Lasse J

B

Byggare Bob

Guest

Jo, det är nog rktigt att plasventil är bäst, också för plånboken. Problemet är att den minst sådan jag hittat är 11/4" och då blir problemet iställer skarvstycket mellan 3/4" och 11/4".
//Lasse J

Toppen