• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Törs man åka till Göteborg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Se 189.
Här var en kvinna på 24 år som verkligen försökte. Jag kan lova, hon har skinn på näsan. Hon var glad för att få ett arbete som nyutexaminerad lärare. På lärarhögskolan fick man lära sig hur man undervisar, men inte tillräckligt hur man tacklar dessa problem, etniska, religiösa, samt synen på kvinnan. Enligt henne var inte det stora problemet mellan svenskar och invandrare, utan det var mellan invandrare.
I dessa områden måste lärare vara män som är äldre för att eleverna ska lyssna. Vissa har en kvinnosyn sedan tusentals år tillbaka, som inte går att dra ett streck över, det tar generationer. Tyvärr men sant.
Jag förstår henne, hon blev rädd. Jag vill inte heller gå till jobbet och vara rädd.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Jag vill vara ännu mer proaktiv. Tyvärr går det inte att skriva klartext här

Jag förstår vad du menar och där kanske vi har olika uppfattningar. Hur eller hur så är jag trött på politiskt käbbel på hög nivå, vill hellre se handlingskraft i stället för handlingsförlamad byråkrati.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Hela stan är i upplösning! Var xxx ligger Hake Fjord??

Ur GöteborgsPosten:

hake.JPG
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Mycket bra. Då var det bara finansieringen kvar då.......

Med tanke på fem jobbskatteavdrag så finns det säkert utrymme hos gemene man i arbetskraften att bidra med en liten slant.

Jag befarar att du tenderar att överskatta kostnaderna för effektiva lösningar i ett mycket allvarligt problem. Jobbskatteavdragen har kostat oss cirka 140 miljarder i minskade skatteintäkter årligen. Den monetära kostnaden är lätt att mäta. Den mänskliga är lite svårare att mäta men jag tror att vi skördar frukterna av den just nu...

Som Sernhede konstaterar så är ett rättvist och jämlikt samhälle en vinst för alla grupper, även de som har det bäst ställt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Törs man åka till Göteborg?

https://polisen.se/Global/www och I... paverkan i lokalsamhallet Sekretesspr 14.pdf.

Här är rapporten som det refererats till. Nu har jag läst rapporten och jag gör uppenbarligen en annan tolkning om hur vi vanliga hyggliga människor bör möta problemen. Genom att bidra till den stigmatisering som det pratas om i slutdiskussionen i rapporten hjälper vi knappast till. Är det något som görs i denna tråd så är det just att stigmatisera problemområdena som fenomen i stort.

Polisen ska givetvis beredas resurser för att bemöta problematiken och vanligt folk ska givetvis vara delaktiga i en positiv anda genom att vara på plats och bete sig fullständigt normalt. Det märkliga är att det är ytterst sällan som personer som lever eller arbetar i dessa områden själva driver upp debattläget till de nivåer jag tycker mig ana i den här tråden.

När man beklagar att vi inte lyssnade på Ny demokrati (Ian och Bert) i början av nittiotalet menar jag att man i all enkelhet väljer att förenkla problematiken och att anklaga mig för att svamla när man inte håller med är bara osnyggt.

Jag tror inte ensidigt att hårdare tag, utvisningar och fingerpekande mot vissa grupperingar, bostadsområden och personer är lösningen på problemet. Jag tror att det är betydligt viktigare att samhället tidigt fångar upp unga människor på glid ut ur ett acceptabelt beteende. Ungdomsgårdar är en väg, jag avfärdar den i alla fall inte. Att som vuxen bidra med god moral, vanligt hyfs och öppet sinne tror jag är ytterligare en väg att gå. Vi måste helt enkelt hjälpas åt. Poliser, föräldrar, lärare, fritidspedagoger, socialtjänstemän och helt vanliga vuxna måste ta ett gemensamt grepp för att återskapa ett hyggligt samhälle i dessa parallellsamhällen som uppstått på ett drygt femtiotal platser i landet. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Ingen kan vara sig själv närmast när det är ett helt samhälle som behöver hjälp.

Vi löser ingenting genom att isolera och stigmatisera problemområdena.
Jag förlorade för något år sedan min närmaste vän i en skjutning i Malmö. Han föll offer för en tidigare ostraffad våldsverkare som tog fel på person. Min vän hade oturen att bo i samma trappuppgång som en tungt kriminellt belastad person som skulle avrättas av skytten. Det tilltänkta mordoffret var en svensk man i medelåldern som tidigt nittiotal dömdes för ett dubbelmord. Skytten var en ung man av utländsk härkomst som hade en relation med dottern till en av de personer det tilltänkta mordoffret avrättade tjugo år tidigare. Skytten gjorde ett förfärligt misstag. Två barn blev av med sin far, en mor förlorade sin son och jag min närmaste vän. Min första reaktion var så klart att yrka på återinförande av dödsstraff för mord. Tack och lov har samtal med anhöriga till min vän och min egna förmåga att tänka ett varv extra lett mig fram till ståndpunkten att detta är något vi måste göra tillsammans.

Jag hoppas att jag inte uppfattas som svamlande, naiv och obegåvad samtidigt som jag hoppas att jag inte heller har trampat någon på tårna.


Väldigt tråkigt detta med din närmaste vän, jag beklagar. Det är som du säger mycket som behöver göras. En del av det du säger hör man politiker & andra myndighetspersoner uttala sig om varje gång något sådant här händer. Men det är också allt & inget mer. Mycket snack & lite verkstad. Man blandar också in ekonomin i detta problem & naturligtvis kostar resurser pengar. Jag tror däremot att det finns andra kriterier som regeringen skulle behöva använda sig av.

1. Mer restriktiva gränskontroller med avseende på invandring, alla som kommer hit har inget asylbehov. Dom kommer för att Sverige har ett socialt system som dom saknar hemma.
2. Det måste finnas meningsfullare aktiviteter för invandrare. Krav på deltagande i utbildningar där en avklarad SFI-utbildning skall vara ett absolut krav. Även utbildning i hur vår kultur fungerar, vad man kan inte kan göra, att lagen står över religionen etc.
3. Arbetsmarknaden måste öppnas för invandrare, man skall kunna känna att man skapar & kan påverka sin framtid & situation .
4. Man måste förhindra att invandrartäta "getton" bildas. Total integration skall gälla & kulturer blandas.
5. För att permanent bosätta sig i Sverige är det ett måste att invandrare känner sig som svenska medborgare & delaktiga i vad som händer här.
6. Hårdare lagar mot den typ av brott som utspelat sig i Göteborg & att man kan resa ut & deltaga i olika krig med typ IS.


Detta är några av de funderingar jag haft. Att detta skulle kosta mycket pengar är jag fullt medveten om & det kan det var värt om man når resultat. Redan idag kostar invandringen multum utan att man får ut något bestående annat än att man låter invandrare leva ett behagligt liv utan motkrav. Likaså borde personer som ideligen figurerar & fälls i brottsutredningar kunna utvisas. Ett exempel är mördarna i Uddevalla som nyligen släppts från ett fängelsestraff för bl.a en synnerligen rå misshandel & narkotikabrott.

Ja detta var lite av mina funderingar & nu är det fritt fram för kritik.:)

Bennie
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Med tanke på fem jobbskatteavdrag så finns det säkert utrymme hos gemene man i arbetskraften att bidra med en liten slant.

Jag befarar att du tenderar att överskatta kostnaderna för effektiva lösningar i ett mycket allvarligt problem. Jobbskatteavdragen har kostat oss cirka 140 miljarder i minskade skatteintäkter årligen. Den monetära kostnaden är lätt att mäta. Den mänskliga är lite svårare att mäta men jag tror att vi skördar frukterna av den just nu...

Som Sernhede konstaterar så är ett rättvist och jämlikt samhälle en vinst för alla grupper, även de som har det bäst ställt.




Kostnaderna går inte att överblicka och de ökar konstant. Det finns ingen enkel lösning och vi kan inte rädda hela världen även om vi skulle vilja. Detta är bara början
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Väldigt tråkigt detta med din närmaste vän, jag beklagar. Det är som du säger mycket som behöver göras. En del av det du säger hör man politiker & andra myndighetspersoner uttala sig om varje gång något sådant här händer. Men det är också allt & inget mer. Mycket snack & lite verkstad. Man blandar också in ekonomin i detta problem & naturligtvis kostar resurser pengar. Jag tror däremot att det finns andra kriterier som regeringen skulle behöva använda sig av.

1. Mer restriktiva gränskontroller med avseende på invandring, alla som kommer hit har inget asylbehov. Dom kommer för att Sverige har ett socialt system som dom saknar hemma.
2. Det måste finnas meningsfullare aktiviteter för invandrare. Krav på deltagande i utbildningar där en avklarad SFI-utbildning skall vara ett absolut krav. Även utbildning i hur vår kultur fungerar, vad man kan inte kan göra, att lagen står över religionen etc.
3. Arbetsmarknaden måste öppnas för invandrare, man skall kunna känna att man skapar & kan påverka sin framtid & situation .
4. Man måste förhindra att invandrartäta "getton" bildas. Total integration skall gälla & kulturer blandas.
5. För att permanent bosätta sig i Sverige är det ett måste att invandrare känner sig som svenska medborgare & delaktiga i vad som händer här.
6. Hårdare lagar mot den typ av brott som utspelat sig i Göteborg & att man kan resa ut & deltaga i olika krig med typ IS.


Detta är några av de funderingar jag haft. Att detta skulle kosta mycket pengar är jag fullt medveten om & det kan det var värt om man når resultat. Redan idag kostar invandringen multum utan att man får ut något bestående annat än att man låter invandrare leva ett behagligt liv utan motkrav. Likaså borde personer som ideligen figurerar & fälls i brottsutredningar kunna utvisas. Ett exempel är mördarna i Uddevalla som nyligen släppts från ett fängelsestraff för bl.a en synnerligen rå misshandel & narkotikabrott.

Ja detta var lite av mina funderingar & nu är det fritt fram för kritik.:)

Bennie


En punkt till på listan.
Varje politiker i landet skulle ha minst 4 asylsökande boende hemma hos sig för att fatta vad de beslutar om och vilka problem det för med sig. De lever i en annan värld med sina fantasilöner och behöver inte uppleva följderna av sin egen politik. Horribelt. Undrar var politikerföraktet kommer ifrån.....
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Kostnaderna går inte att överblicka och de ökar konstant. Det finns ingen enkel lösning och vi kan inte rädda hela världen även om vi skulle vilja. Detta är bara början

Nu gissar du ju hej vilt igen och gör dina antaganden till allmän sanning. Har du ens försökt att kalkylera kostnaderna eller är du så fast i tänket att det är bättre att stänga gränserna och låta människor med skyddsbehov klara sig på egen hand?

Nu lämnar jag tråden och därmed tackar jag för mig och god debatt. Det är lördag och snart kväll och jag hoppas att fler än jag har något trevligt att göra i kväll.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Törs man åka till Göteborg?

De lever i en annan värld med sina fantasilöner och behöver inte uppleva följderna av sin egen politik. Horribelt. Undrar var politikerföraktet kommer ifrån.....

Fantasilöner för politiker, var har du fått det ifrån?
Inte ens en minister som måste vara tillgänglig 24 timmar om dygnet har tillnärmelsevis den ersättning som en VD i ett börsnoterat företag har.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Här pratas om mera resurser och högre skatter för att lösa problem som jag inte har skapat eller har någon del i att skapa. Jag har betalat skatt i de 42 år jag jobbat men skall nu dela med mig av det lilla som blir kvar när rövare och politiker fått sin mycket väl tilltagna del.
En massa skitsnack om öppna hjärtan och solidaritet från de politiker som beviljat sig själva löner, förmåner och pensioner vi vanliga inte ens kan drömma om. De som inte vill leva här och följa de lagar och normer vi har kan åka hem direkt. Brottslingar hör hemma bakom galler. Det är hög tid att nu hejda det som pågår. Tur att vi som tycker så börjar bli många.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Nu kliar det mycket....Att för 11:e året ta ut den lilla husbilen för resor i vårat underbara land, sedan byter vi nog till en lite större( 6 meter) När frugans steloperation av ryggen verkar hålla, då vill vi utöka resandet . Men Göteborg är sjukt nu ( på vissa platser) men oavsett var man är så gäller väl " rätt plats, på rätt tillfälle"? Tur eller otur!!
Vi drar iväg med korta resor med den lilla , sedan Värmland och Tantolunden Stockholm i slutet an juli med den stora , har stått på Långholmen massa gånger och inget som hänt, däremot att besöka "plattan" 23:00 är inte vettigt. En öl vid husbilen låter bättre.
En skön vår och lugna resor på er!!
Thomas & Jannike
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Nu gissar du ju hej vilt igen och gör dina antaganden till allmän sanning. Har du ens försökt att kalkylera kostnaderna eller är du så fast i tänket att det är bättre att stänga gränserna och låta människor med skyddsbehov klara sig på egen hand?

Nu lämnar jag tråden och därmed tackar jag för mig och god debatt. Det är lördag och snart kväll och jag hoppas att fler än jag har något trevligt att göra i kväll.



Du kan kalla det vad du vill. Verkligheten kommer ifatt oss och då måste vi begränsa invandringen oavsett vad du tycker. Pengarna tar slut snabbt. Vänta och se
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen