• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tömningsstationer

F

F.d. 11293

Guest
Jag har lämnat en ide till våran komun angående tömningsstationer för husbilar, fick ett välldans positivt svar, fick också en fråga som jag skall besvara.

Hur mycket är husbilsägarna beredda att betala för att få tömma avloppsvatten och tanka dricksvatten?

Jag har för mig att jag sett en ritning på en station eller något i den stilen här på HBK sida, jag kan inte hitta den, är det någon som kan hjälpa mig med det så att jag kan skicka in det till våran komun.
:)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: tömningsstationer

man kan vända frågan hur intresserade är komunerna att vi tömmer på rätt ställe ,o ej i dikerna, jag kan tänka mej att betala för en service av vatten o avloppsvatten det kan bara bli bättre mvh håkan,r:cool:
Hur mycket är husbilsägarna beredda att betala för att få tömma avloppsvatten och tanka dricksvatten
:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50101

Guest
Sv: tömningsstationer

Jag har lämnat en ide till våran komun angående tömningsstationer för husbilar, fick ett välldans positivt svar, fick också en fråga som jag skall besvara.

Hur mycket är husbilsägarna beredda att betala för att få tömma avloppsvatten och tanka dricksvatten?

Jag har för mig att jag sett en ritning på en station eller något i den stilen här på HBK sida, jag kan inte hitta den, är det någon som kan hjälpa mig med det så att jag kan skicka in det till våran komun.
:)
Det kan vara värt ett par tre tior att bli av med och fylla på vattnet
Gunsan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tömningsstationer

Har dårlig erfaring med enkelte av de tømmestasjonene med myntpåkast for tømming, de stenger av før gråvanntanken er tom med søl som følge. Av denne grunn er det ikke lengre normalt med slik automatikk. Det å ta betalt fro vann ut i fra mengde eller fylletid er helt uproblematisk, 10 kr for et volum på 50 til 100 liter aksepterer de aller fleste. Har sett noen tømmesteder med lås på luken over tømmingen, som brukeren oppfordres til å lukke etter bruk. 10 kr for åpning av en slik er også helt greit.

Et meget spesiellt annlegg hadde bare betaling for tilgang til tømme/fyllestedet ved en automat på porten inn til annlegget.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: tömningsstationer

Att ta betalt för att tömma kommer bara att resultera i som en jag (tyvär) känner gör, med en fast monterad 300 liters septictank. Han "Tömmer på natten eller om det regnar då gör det inte så mycket för det rinner bort om det regnar och syns inte på natten". Suck Det räcker med någon sådan dåre. Låt oss inte skapa flera genom att ta betalt för att tömma. En tia för 100 L vatten kan väll vara OK. Det är norm i EU verkar det som.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: tömningsstationer

Som flera andra tycker vi att tömning av gråvatten och toa skall vara gratis. Vi är också beredda att betala 1 eller möjligen 2 tior för dricksvatten. Men ofta är allt gratis i Europa. Kanske skall kommunen inte heller glömma att det kan finnas företag i vår bransch som gärna kan tänka sig att sponsra sådana här anläggningar. Det är också vanligt i Europa.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: tömningsstationer

Jag tänker såhär – tömning är det viktigaste. Vilket gatukontor som helst kan med mycket små medel fixa till en sådan. Lite grävning, lite betong/armering, en lucka och kanske kan det behövas en del asfalt för att snygga till omgivningen. Skall vi säga 10 till 15000 kr?

Går man till dom där avancerade automatstationerna pratar vi om många pengar. Dyra i inköp och med löpande servicekostnader. Inte många kommuner har sådan genomströmning av kunder att det skulle betala sig. Av strategiska skäl skall vi trycka på det som är mest nyttigt och billigast. Kanske kunde man ta fram en ritning för hur tömningsstationen skulle se ut, då behöver politikerna och gatuchefen inte fundera så mycket. Det är dom inte särdeles bra på och säger hellre nej.

Här en bild från stationen i "min hemby" i Frankrike. Inte så snygg kanske men bättre än ingenting.

toatomning.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tömningsstationer

De enkleste rene tømmesteder består av en kumme med grov rist som er koblet på kloakkvettet ikke dagvatn. Gjerne plassert på et høyt punkt i terrenget, men med litt fall mot kummen. For renspyling etter bruk en vannkran med fast kort slange. Evt. fylling bør plasseres så langt unna at slangen der ikke blir brukt til annet enn fylling av vanntank, ofte så er fyllekranen ikke utstyrt med slange da ALLE husbiler har med sin egen og bør bruke denne.

Mer "avansert" er en renne med rist som går tvers over kjørebanen, og mulighet for gjennomkjøring av tømmeplassen. Det er ingen standard på hvor tømmekranen sitter på husbiler, noen har den på høyre side andre på venstre - mange nesten helt bak på bilen andre på midten, har ennå ikke sett noen med tømming foran foraksen :). Fordelen med en slik renne er mindre søl og dermed mindre behov for rengjøring etter bruk, rennen kan og utstyres med egen spyling.

En enkel variant jeg fant i Tyskland var en liten stålkasse satt på toppen av et kloakkrør, og en stålrenne som kunne settes inn i en åpning i siden og plasseres under kranen under bilen. Tipper hele løsningen hadde kostet godt under 5000 kr å lage + installere ved pumpestasjonen for kloakk.
 
Toppen