• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning gråvatten

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Vi och många med oss måste ha problem på campingarna att tömma gråvattnet där det finns en sån där vagn man ska köra under. Vår bil är för låg för den. Vi har en 08:a på Fiatchassi och det blir ju fler och fler nya bilar på vägarna. Hur gör ni? Tömmer i skogen?

IMG_0260.JPG

IMG_0259.JPG
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Tycker faktiskt det är campingarna som ska ändra på sina tömingsanordningar. Man ska ju inte behöva bygga om halva husbilen. Vi är ju trots allt jättemånga som kör husbil idag. Det fungerar jättebra med dom som man bara öppnar ett plåtlock på och släpper rakt ut. Det låter inte så märkvärdigt att fixa.

Sussie
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Jag håller med Sussie o Bernt,det kan väl inte vara så svårt för campingägaren att bygga en liten fast ramp att backa upp på,om dom nu inte vill gräva.

Lennart
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Jag anser att denna anordning är helt onödig för att det räcker att man har en nergjuten lucka i marken som man kan öppna och backa över .
Det är väl helt enkelt dålig planering av dom som har respektive camping .

Man har ju avloppsbrunnen och gör sedan en långsmal alt. en kvadratisk/rektangulär öppning med lock som man öppnar först och sedan backar över hålet .


Vi var på ett ställe i Italien där dom tom. hade tömt toaletten den den rostfria baljan och sedan var avloppshålet till brunnen högre placerad än baljan , inte så kul att komma efter speciellt eftersom man vad nyduschad och skulle precis lämna campingen .

Jag tycker att tömma lite diskvatten och tandborstningsvatten inte är så farligt att tömma i vanliga brunnar men man gick väl för länge i friluftsfrämjandet och gör inte sådana saker .

(redigerade pga. en massa felstavningar när man sitter med laptop för 1:a gången )
 
Senast ändrad:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Vi såg också något roligt när vi var på en camping i Umeå i juli. Vi skulle tömma våra tankar, och döm om min förvåning när dom före oss hade tömt toakassetten i gråvattenvagnen! Roligt jobb för dom anställda på den campingen.

Vi hade tur och ha kompisar som visade oss det vi behövde veta när vi var nybörjare med husbil förra året, vem vet vi kanske hade gjort likadant. Nej, förresten det tror jag inte.

:twitcy:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Varför använder ni inte den medlevererade slangen som kan kopplas till bilen.
Det ända spillet som blir kvar är det som ligger i slangen som också efter bortkoppling från bilen lyfts och innehållet åker ner i utslagsbrunnen.

Eller är bilarna så konstigt konstruerad att hela karet måste under bilen????
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Som nya husbilsägare har vi under semastern fått se varierande lösningar på campingplatserna, I Gränna fanns en skjutbar "låda" som beskrivits tidigare, naturignvis gick den inte att få under bilen, löste detta med att lyfta bilen med hjälp av stödbenen. Min avtappning pekar framåt och är ett av typen skjutlucka. Tömningen tog någon minut, sänkte bilen och kunde åka vidare. Det finns en "hals" att montera en slang på c:a 50 mm men då måste den hängas upp på något sätt eller så får jag krypa under och montera/-demontera densamma.

I Kristianopel var det mycket enkelt med nedfällt tråg och kraftigt galler, naturigtvis spolar man efter sig.

Har ni andra lösningar på "problemet" så låt höra?
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Tömning gråvatten

Til min bil (Burstner) følger det med en slange, ca.1,5m,som en kobler på avl.røret.
Enkel å bruke, og lett å gjøre rein etter bruk.

Med hilsen,
Berit & Ola
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Tömning gråvatten

På vår bil är utloppsröret från gråtanken ca 10 cm i diameter,skulle vilja se den slangen som passade på den,och var skulle man förvara den?

Lennart
 
Senast redigerad av en moderator:

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Hur fungerar det på ställplatser runt om i Europa som har tömningsservice? Kör man bara över ett hål eller ett galler eller krävs det att man har någon form av tillbehör tex slang för att kunna tömma? /Jeanette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning gråvatten

På vår bil är utloppsröret från gråtanken ca 10 cm i diameter,skulle vilja se den slangen som passade på den,och var skulle man förvara den?

Lennart
På vår gamle Flair hadde vi et slikt rør 3" (dvs 7,5 cm invendig), til dette anskaffet vi en fleksibel slange og et kammer som slangen ble oppbevart i. Standard dimensjon på US RV avløp. Den fleksible slangen var ca 50 cm og kunne strekkes til nesten 2 meter.
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Till vår Charthago är det en slang, ca 10 cm i diameter. Bajonettfattning vid röret som sticker ut jäms med sidan. Slangen förvaras i gasolkofferten i därför avsett fack. I normalläget är slangen ca 20 cm lång och går att dra ut en bra bit när man tömmer gråvattnet. Fungerar utmärkt och lätt att göra ren.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Sussie o Bernt
Verkar som ni fått en förklaring vad jag menade i andra inlägg.
Men om jag förstår rätt så har ni någon form av stor bladventil som man inte kan sätta på en slang så lätt.
Men som Birgitta o Lennart skriver så verkar konstruktionen felaktig på deras bil om det inte finns någon övergång till slang från det grova utloppet.
Man kanske kan lösa med egen uppfinning men det ska man väl inte behöva på dagens bilar med dom priser som dom har. Nog läge för att klaga om inte slang kan anslutas.

Fast som skrivits tidigare så tycker jag att det borde inte vara så svårt att placera en utslagsbrunn som man kan köra över istället för slangbundna utslagsbaljor.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömning gråvatten

Svar till Jeanette : Dom ställen som har den rostfria baljan har bara varit på campingar och på ställplatserna har det varit ett "hål i marken" .
Då är det oftast att man öppnar en lucka och sedan backar över för att sedan öppna kranen , jag gjorde "misstaget" att backa över hålet innan jag öppnade luckan men då gick den inte att öppna .
 
Toppen