• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av tankar

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Jag vill med detta ställa en rak fråga till er alla i klubben.
Hur gör ni när eran gråvatten tank är full och man sitter pyrt till.
Då vill jag inte veta vad vi borde göra det vet de flesta utan vad du gör då?
Sneglar du på diket eller står du upp mitt i natten och öppnar ventilen och hoppas ingen märker det eller som många slänger ur sig om man blir ertappad jäklar stod de öppen.
Och håll er endast till ämnet.:music-icon:
mvh 2179 Drutten
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Det är kanske dags att kolla vart dagvattnet försvinner. Normalt går det orenat vidare ut i naturen.
Jag tömmer på gräsmattan hemma och där syns inga effekter mer än att gräset växer snabbare (vattenbrist).

Håll Sverige Rent! fick vi lära oss. Men är inte all skit och skräp som slängs längs vägarna mer farligt för naturen är diskvattnet:confused:.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

En enkel reflektion: Dagvatten kontra gråvatten!
Att man upplever att en del företeelser/saker är äckliga är ofta en subjektiv känslomässig men osaklig bedömning.
Endast ordet gråvatten låter redan äckligt emedan dagvatten förknippas närmast med regn och det är väl inte äckligt!
Alla vet själva bäst vad ens gråvatten innehåller, mitt innehåller tandkräm, saliv, tvål, hudflagor, matrester, diskmedel, m.m. Det mesta är organiskt materia som förmultnar, luktar illa men tillhör vårt naturliga kretslopp (med undantag av en del tvål-&diskämnen) och innehåller relativt få skadliga bakterier.
Men vet vi vad dagvatten innehåller mer än regn?
Luftföroreningar, tungmetaller, anrikade smutspartiklar från hustaken, gator, vägar och torg.
Betänk enbart vad som kan finnas på trottoaren efter två veckors sommarvärme: fågelskit, spottloskor, matrester, kryp och bakterier som utvecklas i dessa föroreningar, tungmetaller och andra hälsofarliga partiklar från framförallt fordonstrafiken, m.m, m.m. Relativt mycket skadliga ämnen och bakterier.
Jag vet inte men det skulle inte förvåna mig om 1 liter dagvatten som runnit i rännnstenen innehåller mer skadliga ämnen och bakterier än 1 liter gråvatten från min husbil. Harjag fel? Motbevisa mig!
Med detta vill jag inte på något sätt påstå att det är oké att tömma sin gråvattentank i naturen eller i dagvattenbrunnar. Absolut inte! Jag anser det vara självklart att man anstränger sig att i möjligaste mån tömma sitt gråvatten i avlopp som går till reningsverk. Jag har dock heller inte lyckats med detta alla gånger men måste man av någon anledning länsa gråvatten i ”diket”, kan det åtminstone göras lite diskret så att man inte väcker ”äckelkänslor” hos människor som inte vet något om det aktuella innehållet. Återigen handlar det om hänsyn till andra.
JvH
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Tömning av gråvatten är mer ett estetiskt/psykologiskt än ett hygieniskt/miljömässigt problem.

Hemma tömmer jag på gårdsplan med singel. I naturen på gräs eller grus där ingen ser det. På några dagar har bakterier och växter dragit nytta av de små rester organiskt material som finns i vattnet.

Toaletten med såpa som rengörning kan jag utan samvetsbetänkligheter gräva ner i skogen på ett ställe där ingen går eller ser det om det är kris. Blir finaste mull på kort tid.

Men det måste göras utan att spår lämnas. Som en tjuv om natten!

Håkan
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Hej

Vi tömmer normalt gråvatten när vi kan på ställplatser, camping var det finns möjlighet,men också i diken el. gräs etc. när ingen annan möjlighet finns.
En kommunal miljömedarbejder har sagt att gråvatten er 99 % vatten och 1 %
tvål,diskmedel hudflager, skit och er totalt harmlöst för naturen och har högst en
gödseleffekt. Han så inget problem med at tömma i naturen. Konstigt nog så
har vi i Scweiz flera gånger upplevt att tömma i vanliga dagvatten brunner - också på campings. Det er inget problem der säger man. Det viser vel hur 'farligt' det er.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Ovan inlägg!
Vadför har du gråvattentank om du låter den vara öppen på campingar? Meningen är väl att man följer de föreskrifter som finns på en campingplats? Du tycker inte det är så farligt att du släpper ut din tank på campingplatsen! Hur tror du det blir om alla gör som du? Gör du så kan ju allla husbilsägare o husvagnsägare göra på samma vis. Vi ska väl ha lika rättigheter? Diken, enskilld plats är väl trevligare? Eller varför inte anvisad plats. Känns som du bidrar till husbilsägarnas mer o mer dåliga ryckte.

Lena
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Hej Suneson
Om det er mitt indlägg du mener så tror jeg du misförstår. Vi tömmer naturligtvis på camping el. ställplats på anvist plats /anläg aldrig direkt på marken!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Hej på er!
Så här funkar det för oss!
Ett par dagar utanför camping och sedan en natt på camping för att "rensa" upp!

Fast dessa tömningsplatser på campingar (hål i backen eller en vagn att skjuta under bilen) är de endast till för gråvatten tro?
För jag såg en husbil som backade över och släppte ut en jäkla massa träck i en sådan och fy fasen vad det stank :(, de hade ett fint jobb att göra rent sedan!!

Sedan håller jag med om som vissa skriver att det inte borde vara miljöskadligt med lite gråvatten på en gräs/grusplan som har en naturlig rening!
Sedan är det detta med att det ser illa ut att göra så:eek:, och det är faktiskt viktigt att vi tänker på att uppföra oss med tanke på att behålla eller förbättra vårat rykte, eller hur?????

Det gäller att vara smart och visa respekt!
Hyckleri kanske, men........:cool:

Anders som tömmer det sista hemma på gården!
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Vi fricampar för det mesta och klarar oss oftast med tömmning av gråvattnet tills vi kommer hem om det bara är över helgen. Vi tömmer det alltid på gräset som är bakom parkeringen där vi har husbilen. Ingen granne eller någon annan har reagerat på detta. Samtliga grannar står och tvättar sina bilar på gatan eller garageuppfarten (även vi) så vad är egentligen mest miljöovänligt?


Vill bara poängtera att det i Sverige är olagligt att tvätta bilen hemma, oavsett om du har en granne eller inte!! Gråvatten står det nog inget om, för det är oljor och dylikt man inte vill ha ut i naturen som sköljs av från bilen.


/Johny
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Vill bara poängtera att det i Sverige är olagligt att tvätta bilen hemma


/Johny

Utdrag från Håll Sverige Rent:


Kommunernas rekommendationer

Under 2006 och 2007 genomfördes en studie för att ta reda på kommunernas inställning till biltvätt på gatan. 93 procent av kommunerna som deltog i studien uppgav att man tillåter fordonstvätt utanför biltvättsanläggningar. Ungefär hälften av dessa har någon form av policy eller rekommendationer för biltvättning.


Oenighet om lagens mening

Ett fåtal kommuner uppger att de har ett förbud mot biltvätt på gatan. Vissa menar att det inte finns något stöd i lagen för ett sådant förbud medan andra hänvisar och finner stöd i miljöbalkens allmänna hänsynsregler (kapitel 2) eller 14 kapitlet om användning av kemiska produkter. Den största svårigheten ligger i att kunna följa upp ett eventuellt förbud.


Dessa kommuner tillåter inte biltvätt på gatan:

Flen, Karlskrona, Karlstad, Katrineholm, Ängelholm, Sigtuna, Kil, Vimmerby, Varberg, Värnamo, Västervik, Västerås, Sjöbo, Sollentuna, Sundbyberg, Sundsvall och Göteborg.
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av tankar

Hej på er!

Fast dessa tömningsplatser på campingar (hål i backen eller en vagn att skjuta under bilen) är de endast till för gråvatten tro?
För jag såg en husbil som backade över och släppte ut en jäkla massa träck i en sådan och fy fasen vad det stank :(, de hade ett fint jobb att göra rent sedan!!

Dessa hål i backen eller vagnar är till för både grå- och svartvatten.
Vi som har fast toatank och är beroende av dessa faciliteter. Som tur är
blir allt vanligare på svenska campingar.
Sen hör det ju till normal hyfs och medmänsklighet att städa upp efter sig
om det har hamnat något bredvid.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Vill bara poängtera att det i Sverige är olagligt att tvätta bilen hemma, oavsett om du har en granne eller inte!! Gråvatten står det nog inget om, för det är oljor och dylikt man inte vill ha ut i naturen som sköljs av från bilen.


/Johny
Hej johnny.

Jag är nog en stor förbrytare i så fall. Vatten och diskmedel är väl lisfarligt eller?

Jägarn :confused:
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Jag gör väl som dom flesta. Är det kris så leter jag reda på en lämplig skogsväg och tömmer gråvattnet, annars hemma på tomten. Toatanken däremot tömmer jag på vägverkets rastplatser med latrintömmning.

Mvh
Tommy
2227
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Utdrag från Håll Sverige Rent:


Kommunernas rekommendationer

Under 2006 och 2007 genomfördes en studie för att ta reda på kommunernas inställning till biltvätt på gatan. 93 procent av kommunerna som deltog i studien uppgav att man tillåter fordonstvätt utanför biltvättsanläggningar. Ungefär hälften av dessa har någon form av policy eller rekommendationer för biltvättning.


Oenighet om lagens mening

Ett fåtal kommuner uppger att de har ett förbud mot biltvätt på gatan. Vissa menar att det inte finns något stöd i lagen för ett sådant förbud medan andra hänvisar och finner stöd i miljöbalkens allmänna hänsynsregler (kapitel 2) eller 14 kapitlet om användning av kemiska produkter. Den största svårigheten ligger i att kunna följa upp ett eventuellt förbud.


Dessa kommuner tillåter inte biltvätt på gatan:

Flen, Karlskrona, Karlstad, Katrineholm, Ängelholm, Sigtuna, Kil, Vimmerby, Varberg, Värnamo, Västervik, Västerås, Sjöbo, Sollentuna, Sundbyberg, Sundsvall och Göteborg.

Här i texten nämner de bara GATAN och det är skillnad!

Anders
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Här i texten nämner de bara GATAN och det är skillnad!

Anders
Många tycks försvara sitt utsläpp av gråvatten lite var som helst med att andra minsann är värre - tvättar på garageuppfarter etc. Om nu gråvattnet är så "rent" som en del vill hävda, kan man ju undra varför husbilar är utrustade med spillvattentank. Så varför inte montera bort tanken och öka lastförmågan? Eller ni kanske skäms lite trots allt?
 
Toppen