• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av latrin

F

F.d. 2819

Guest
Hyrde husvagn och fiskade i <edit> Dalarna, När latrinen skulle tömmas fanns inte en enda rastplats i länet med latrintömning. En på vägen i Värmland fanns på Rådasjöns rastplats. Men latrindörren var låst när vi kom dit. Förbannad.
Ringde trafikverket och de hade dagen innan vårt besök påpekat för Hagfors kommun att underhållet brast.
Man skulle kunna kolla i mobilen närmaste latrinplats!
Nu är det så lyckligt att jag har en webbplats som har en ideell och en kommersiell del.
På den ideella skulle jag kunna lägga upp en kategori där man kan tömma latrin och gråvatten utan kostnad.
Men jag behöver hjälp - är någon intresserad?
Min webbplats har adressen posit.se resp Posit i mobilen som ni vill hur det skulle kunna användas. Kategorin Latrin finns inte än...
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Ursäkta!?!?!?
:confused:
Kan du förklara närmare???
Julian

Nja det kan jag ju inte, då det är jag som ställer frågan. Men frågan hänger ihop med Thetfordkassett, PortaPotti och torrtoalett var man kan tömma dessa. Egna trädgårdslandet, komposten, skogsbrynet eller på åkern.
Så vad säger miljöbalken om humanurin och fekalier?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tömning av latrin

Så vad säger miljöbalken om humanurin och fekalier?

Definitioner

1 § Med avfall avses varje föremål eller ämne som innehavaren gör sig av med, dvs sopor, gråvatten och latrin.

2 § Med hushållsavfall avses avfall som kommer från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet, dvs husbil.

3 § Med hantering av avfall avses insamling, transport, återvinning, bortskaffande eller annan fysisk befattning med avfall.


Avfallsinnehavarens ansvar

5 § Den som innehar avfall skall se till att avfallet hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, dvs inte spilla med avfallet.


Den kommunala renhållningsskyldigheten

8 § Varje kommun skall svara för att hushållsavfall inom kommunen transporteras till en behandlingsanläggning, om det behövs för att tillgodose såväl skyddet för människors hälsa och miljön som enskilda intressen, dvs husbilsåkarens inneboende vilja att göra sig av med avfallet på rätt sätt under sin färd genom landet.

Not: Avfallsinnehavarens ansvar innebär inte att säkerställa vinstdrivande företags överlevnad.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Detta är ju ett mycket känsligt ämne och vi har tack o lov 2 st cassetter och hamnar sällan i kris .

Men om man som Dethleffskvalité säger att man inte kör med kem i toaletten och kör på Falbygden en vacker vårdag och får toan full och går ut på en åker och tömmer det där .
Det är så att bönderna häromkring tömmer ju många många kubik med kobajs och kiss på samma ställe .
Jag förstår egentligen inte skillnaden förutom att det ligger med lite papper från folkaskiten
Sen tömmer man man ju inte på detta sätt .

HBK sponsrade ju en tömmningsstation i Ulricehamn men det borde ju kunna bli fler med tanke på hur stor klubben blivit .

Samma sak när jag är ute med hunden och han gör 2:an plockar man upp det i en påse och mängden är ca 1/2 prinskorv.
Där jag går på cykelbanan är det stora träd med kajor och dom bajsar så cykelbanan blir hal ...

På hösten skriver dom i tidningen att kommunen inte tänker ta upp löven för det skall ligga kvar för det är miljövänligt och en del av kretsloppet .

Jag tror sanningen är att kommunen inte har pengar till det .

Men men jag vandrar vidare med bajspåsen i handen bara för att man är lärd att ta hand om skiten .

Kenth , ni kommer till äppelmarknaden så vi får snacka lite "skit"..//tjing
 
Senast ändrad:
Toppen