• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma husbilen inför vinterförvaring

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hej alla,

Det är dag för vår första vinter med husbilsförvaring. Efter mycket funderande och läsande här på forumet om vinterförvaring så har vi bestämt oss att det får bli kallförvaring under ett Jula täcke .

Nu till frågan, hur mycket bör man tömma ur bilen, jag menar alla plastbestick och glas odyl. Låter ni väl vara kvar eller ?

Vad lämna och vad ta ur ?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Allt som kan frysa, precis allt vatten måste bort. Om inte är det säkrast att hålla plusgrader i husbilen, vilket i gengäld kan dra åt sig möss.. Nåt som också kan dra åt sig möss är om det ligger mat kvar i husbilen.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Vi tömmer bilen på allt som inte är fastskruvat. Allt vatten skall naturligtvis bort så långt det är möjligt. Alla kranar skall lämnas öppna, även kranen på gråvattentanken. Glöm inte säkerhetsventilen på pannan, utlös den manuellt. Jag brukar hälla sprit i i systemet genom duschslangen. En skvätt sprit i vattenlåsen också. Vi städar bilen pedantiskt. Minsta brödsmula måste bort. När Du tycker att Du är klar med städningen, gör det en gång till för säkerhets skull. (Hoppas att Du förstår vinken). Nåväl. När Du nu är klar med städningen och tömt bilen m.m., låt alla skåpdörrar vara öppna, lådor utdragna. Har Du rullgardiner så skall de icke vara fördragna. Det gäller att få det lilla dagsljus som finns att komma åt överallt. Möss ogillar dagsljus. Vi brukar ställa in två stycken torrbollar i bilen.
En musfälla också som kollas ofta. I år blir det musfälla i motorrummet också.
Om Du har bilen på en gräsmatta, kolla så att inte gräset når bilen med tanke på myrorna. Kolla på vårkanten om Du har myror vid husbilen, då gäller Myrr. Se till att bilen är välventillerad. Tanka fullt. Frysskydd i kylaren och spolarvätskan.

Hälsningar,
Per :)
4069
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Ett bra sätt att skydda sig mot möss är att lägga tallkvistar runt bilen. Har testat detta i en lada där det var fritt fram för råttor, möss, kattor och vad mer som kunde tänka sig söka skydd och det fungerade. Även nerkissad kattsand påstås hjälpa men det luktar ju inte så gott.......
Men annars finns det ingen anledning att ta bort glas, bestick m.m om man inte tycker dom blir dammiga, att mat ska bort är väl rätt naturligt.

Mvh Ulf Stensson
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Tänk på att vattenkranarna Stå öppen i mitten så att det släpper varmt o kallt vatten

Kom av mistag emot en kran så att varmvattnet stängdes
Gick inte bra frös sönder
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Förutom det mesta ovan så plockar vi ur ALL textil.
Både för ev råttor och fukt, även om vi står i ett ouppvärmt men torrt garage.
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Har du en länk till det där jula täcket
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

HAr precies gjort halva vinter förvaringen klar på min bil, detta är första gången för mig och är lite osäker. Öppnad färsk vatten tanken den var snus torr, lätt pumpen gå med alla kranar öppna.
Satte på trumatic c 3402 och satte på varm vatten och lätt gå i 30 sek men inte en droppe kom.
Sen försökte jag dra upp säkerhets ventilen men den åker ned lika snabbt som jag släpper den ???

Drog ut kasset toan tömmde den, en blå vätska kom ut från den ca 3 liter, sköljde och la in den i varm förådet in för vintern.

Vred om hand taget för gråvatten och det kom ut ca halv liter, stängde och vred upp igen , sen glömde jag vilket som var öppen och stängd.... ska jag hälla i vatten för att få reda på detta ?

Stängde av huvudströmm brytaren.

Sen är jag osäker hur jag ska göra med solpanelen på taket som laddar 2 stora gelbatterier, ska ha jultäcke på, hur stänger jag av solcellerna? Eller är det bara koppla ur batterierna?

mmm inte lätt för en ny börjare!

Tänk på att vattenkranarna Stå öppen i mitten så att det släpper varmt o kallt vatten

Kom av mistag emot en kran så att varmvattnet stängdes
Gick inte bra frös sönder
 
T

Teddi

Guest
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

gör exakt så som du,
,solcell--batteri,,låt det vara,,inga problem,,stäng kranen för gråvattnet,,så slipper du möss,,säkerhetsventilen behöver du inte tänka på,,den löser ut sej själv,,
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Har du Jlas täcke på?
Laddar solcellerna endå igenom täcket.
Har du nån sprit i systemet och vad för sårts sprit?
Det står att det ska finnas vatten i värmebredaren (manualen), men är det det som rinner ut ut igenom Säkerhetsventilen?

gör exakt så som du,
,solcell--batteri,,låt det vara,,inga problem,,stäng kranen för gråvattnet,,så slipper du möss,,säkerhetsventilen behöver du inte tänka på,,den löser ut sej själv,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Har du Jlas täcke på?
Laddar solcellerna endå igenom täcket.
Har du nån sprit i systemet och vad för sårts sprit?
Det står att det ska finnas vatten i värmebredaren (manualen), men är det det som rinner ut ut igenom Säkerhetsventilen?

julas täcke för fjärde året,,
du får grundladdning,,ja har fått för fjärde året..
ingen sprit,,den dricker ja själv upp :D:D bara skojar,,
värmeberedaren har redan löst ut som de skall,,iomed att du inte får upp den,,allt du frågar efter i sin ordning,,
nån annan har säkert en annan upplysning,,men du får min,,lycka till,,
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Ja har min ute , gör som det mesta som redan är sagt, men ja brukar blåsa ur vattenlåsen med tryckluft ,går även att suga med en våtsug, lossar även slangen på vattenpumpen o blåser där med, sen laddar ja alla batterier till max, kollar en gång p mån,och laddar fullt igen vid behov,täcker för galler på kylen för att slippa yrsnön,jag kör med ENRIS kring hjulen , det användes förr kring visthusbodar o källare,, täcker bilen ,även över vindryta o motohuv ,med en presenning,pallar upp så att vatten o blötsnö rinner av helst bakåt , ock glöm inte ALLT SOM KAN Ätas (av råttor, tom tvål) o alllt som kan FRYSA SKA IN ,Hälsningar fr Glada HUDIK PS om du täcker taket se till att du får ventilation genom luckorna, ja brukar lägga ett par frigolitbitar under pressen, DS
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Tänkte bygga ett tak nock av trä som jag läger Julas täck på eller bara en 30 cm hög upp höjning som gå lika högt som alkoven så det blit slät ut från alkoven.

Hoppas det räcker!

Ja har min ute , gör som det mesta som redan är sagt, men ja brukar blåsa ur vattenlåsen med tryckluft ,går även att suga med en våtsug, lossar även slangen på vattenpumpen o blåser där med, sen laddar ja alla batterier till max, kollar en gång p mån,och laddar fullt igen vid behov,täcker för galler på kylen för att slippa yrsnön,jag kör med ENRIS kring hjulen , det användes förr kring visthusbodar o källare,, täcker bilen ,även över vindryta o motohuv ,med en presenning,pallar upp så att vatten o blötsnö rinner av helst bakåt , ock glöm inte ALLT SOM KAN Ätas (av råttor, tom tvål) o alllt som kan FRYSA SKA IN ,Hälsningar fr Glada HUDIK PS om du täcker taket se till att du får ventilation genom luckorna, ja brukar lägga ett par frigolitbitar under pressen, DS
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

En alldeles fantastisk hösttisdag, borde vara ute o åka i stället
för att tömma bilen.
Städa ur, tömma vatten, blåsa kranar, granris vid hjulen i
bilen o i motorrum, "raggargran" i bilen o i motorrum, plastlåda
över TV-antenn, täcke på. Nyservad o ny kamrem.
Vila i frid några månader !
// Janne
 

Bilagor

  • P1060895.JPG
    P1060895.JPG
    3,6 MB · Visningar: 12

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

En alldeles fantastisk hösttisdag, borde vara ute o åka i stället
för att tömma bilen.
Städa ur, tömma vatten, blåsa kranar, granris vid hjulen i
bilen o i motorrum, "raggargran" i bilen o i motorrum, plastlåda
över TV-antenn, täcke på. Nyservad o ny kamrem.
Vila i frid några månader !
// Janne

Ser riktigt bra ut, har du fyllt ut på taket med nåt för att ventilera?
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Nej. Takluckorna och plastbaljan över antenn
tror jag räcker för att skapa lite luftrum.
Håller jag taket snöfritt så tror jag vinden kommer
att lyfta det lätta materialet så det ventileras.
// Janne
 
F

F.d. 53051

Guest
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Jag använder julatäcket.Och har två takstolar under täcket och en takås mellan dessa,under takstolarna har jag jordisolerskivor på taket.Och demonterar vattenpumpen som sitter i vattentanken.Frös sönder en vinter.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Jag använder julatäcket.Och har två takstolar under täcket och en takås mellan dessa,under takstolarna har jag jordisolerskivor på taket.Och demonterar vattenpumpen som sitter i vattentanken.Frös sönder en vinter.

Har du bild på hur det ser ut?
 
F

F.d. 53051

Guest
Sv: Tömma husbilen inför vinterförvaring

Tyvärr har jag inte det men takåsen är c:a 40cm över husbilstaket,och det gör att man inte behöver skotta bort snön så ofta
 
Toppen