• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma gråvatten vintertid

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Jag är väl medveten om att detta diskuterats flera gånger genom åren men jag är ändå inte helt tillfredsställd men vad jag hittat. Allt funkar så bra vintertid med min bil men tappkranen till gråvattnet frys fast så fort det blir några minusgrader, själva tanken ligger isolerad men hur har tillverkarna egentligen tänkte när det kommer till tappningen? Förstår att fler har detta problem, hur löser ni det? Skrev att allt funkar bra i övrigt men kom på att trappsteget är ett ytterligare problem, Thules eltrappsteg som åker rakt ut gillar inte heller snö och is. Idéer gällande det?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,
Per J
 
F

Fd.47585

Guest
När vi hämtade vår bil i feb 2017 (bilen är en 2013 Pilote) så var det ju kallt och vi började åka på en gång. Fick direkt det problemet du beskriver. Fick bilen tinad hos ÅF så tanken kunde tömmas men problemet återkom direkt när vi åkte igen. ÅF satte då in 12 volt värmare på röret/ventilen. Det gör att vi nu på vintern slår på värmen när vi startar hemresan (motorn igång och generatorn ger ström) och gråvattnet rinner ut så fint när vi kommer hem. Viktigt dock att inte glömma slå av värmen, vår strömbrytare har en lampa som tänds för att göra det lättare att inte missa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde aldri probleme med dette på mine 2 Flair, men der var tappingen montert inne i oppvarmet rom og kun røret gikk ut i kulden :D. Huske godt hvilke problem jeg hadde med vår første husbil en Hymerliner fra 1985 med gråvannstanken under bilen - ikke kult i det hele tatt. Gråvannstank i oppvarmrt rum og kranen innedørs kom på topp av ønskelisten for ny bil :D
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
För min del löste jag problemet genom att linda en tvåmeters 230 volts Frostskyddskabel från Biltema (Frostskyddskabel) runt avloppsröret inklusive kranen, detta arrangemang har fungerat felfritt i många år. Nu har jag förvisso tillgång till spänningsomvandlare men kanske det finns 12 voltsversioner på marknaden.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Vi köpte också på Skokloster så då ska jag höra med dom men ni var nöjda med den lösningen förstod jag!? Vet ni hur mycket det kostade ungefär?

Med vänlig hälsning,
Per J
 
F

Fd.47585

Guest
Vi köpte också på Skokloster så då ska jag höra med dom men ni var nöjda med den lösningen förstod jag!? Vet ni hur mycket det kostade ungefär?

Med vänlig hälsning,
Per J
Vi betalade ingenting för detta, den såldes som vinterbil och skall ju då fungera även i minusgrader. Blev aldrig någon diskussion om betalning för de saker vi fick fixade. Mycket nöjda hur vi som kund bemöttes.
 
Toppen