• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma färskvattentank

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Hej,jag kan inte tömma färskvattentanken på annat sätt än att plocka bort dynor o skruva bort locket på tanken o lägga mig på knä under bordet för att sticka ner nästan hela armen för att nå bottenpluggen. någon här på forumet som gjort något åt det för att göra det lite smidigare så det går göra utifrån. Vad har ni använt för material o dylikt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag gör också så. Köpte en liten billig elektisk ventil för några år sedan men som jag inte orkat sätta på ännu. Funderar fortfarande på vad som händer om det fryser men ventilen kan väl stå öppen under vinterförvaringen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är ett snöre fäst på min bottenplugg. Jag har gjort på samma sätt under alla år, ner med armen i vattnet för att få tag på snöret.
Jag ska nog sätta fast något på snöret som flyter. Tex ett flöte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej hade samma problem när jag köpte bilen. Först blev det nödlösning med en persiennlina och ett flöte av en liten bit liggunderlag som gick jättebra att rycka ur proppen med.
Sedan beror det på hur utloppet på tanken är nu. Oftast förr så hade man tagit ett litet avlopp från en diskho för att få säte till proppen.
På något sätt så kan man i stället skaffa en utloppsgrej (kanske av mässing och båtvärlden) som har en gänga som med en ev. förlängning, sedan passar för en kulventil under bilen som man öppnar för att tömma.
"Tänk på att kulventiler skall lämnas i 45° vinkel under vintern, så det inte finns så mycket vatten mellan tätningarna och själva kulan, som sker om man har den fullt öppen 90°, och absolut inte inne i hålet genom kulan, som kan ske, om man stänger den helt och inte vrider mer på den efter tömning."

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen