• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tålig gps

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Letar efter en tålig gps som ska tåla fukt och vibrationer
Och kunna ladda in fastighetskartor även i våra grannländer
Någon som har förslag på lämplig gps
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.711
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Tålig gps

Hej
Det beror på det tilltänkta användningsområdet. När det gäller handhållna GPS:er finns det en hel del att välja på, jag har själv bra erfarenhet Garmins handhållna GPS:er. (den har fungerat felfritt i 16-17 år)
Är den tänkt till fordonsnavigering så är det endast en MC-navigator som klarar regn och vibrationer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.821
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tålig gps

Har du kört med någon av Garmin:s Zumo-Modeller, några synpunkter för MC-användning?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tålig gps

Hej
Det beror på det tilltänkta användningsområdet. När det gäller handhållna GPS:er finns det en hel del att välja på, jag har själv bra erfarenhet Garmins handhållna GPS:er. (den har fungerat felfritt i 16-17 år)
Är den tänkt till fordonsnavigering så är det endast en MC-navigator som klarar regn och vibrationer.

Tanken var att annvända bla på en fyrhjuling
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Tålig gps

På fyrhjulingen använder jag Garmin Oregon 400t med friluftskartan och kopplar laddningen från fyrhjulningen
Hälsningar Lars-Inge
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tålig gps

Har en Sony Experia Go som arbetstelefon har inte hittat någon lämplig app som även visar fastighetsgränser
Har skog i Finland
Om det endast er din egen fastighet og et par grannar så ser jeg en mulighet i Navigator Free - her kan en legge inn egne lag med informasjon på toppen av hovedkartet. Og om en finner feil/mangler på hovedkartet kan en legge til korreksjoner via OpenStreetMap - når de er tatt inn i hovedbasen i OSM tar det omlag en mnd før de kommer som oppdatering til Navigator.

Kommer selv til å fikle med dette på en eiendom vi har i Australia - en Android phone på armen og ut i regnskogen. Trackingdataene inn i min profil på OSM for opprydding - når jeg er tilfreds med resultatet opplastning til køen for innlegging i basen.

For egne lag med kartdata trenger du å lage en GPX fil som konverteres til en mca fil ved hjelp av et program som lastes ned fra mapfactor. Det er ingen dokumentert grense på hvor mange slike lag en kan ha.

Et annet alternativ på Android og iOS er mapquest open https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mapquest.android.ace men den har jeg ikke testet godt nok enda til å kunne fortelle hvordan en skal lage egne kartlag utenom OSM.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.711
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Tålig gps

Har du kört med någon av Garmin:s Zumo-Modeller, några synpunkter för MC-användning?

Hej
Är inte säker på vem du ställer frågan till men då den ligger under mitt inlägg så ger jag ett svar.

Jo, jag har en Garmin Zumo 660 som MC-navigator och den har inte haft några problem med regn och vibrationer.
Den är oftast även använd i HB:n då den är totalt överlägsen bilnavigatorer och diverse appar då det gäller att lägga upp rutter.
Bilnavigatorerna är oftast svåra eller omöjliga att påverka vägval med medan man med zumon enkelt väljer den väg man själv vill köra.

OBS. Jag talar nu inte om alla bilnavigatorer eller appar utan bara de jag känner till och använt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tålig gps

Jeg har testet litt og funnet at MapQuest sine apper er for deg og meg ubrukbare - jobber med kartdata online uten muligheter for egne POI og overlays. Så enda appen som kan anvendast er Navigator Free | mapFactor, s.r.o. som en og kan teste egne data på en PC før en overfører til enheten.
 
Toppen