• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tätningstape

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Tätningstape

Bennsan o Peter, som jag läser på hemsidan är ju detta en reparationstejp. Detta är ju ypperligt att använda om HB,n är av äldre årgång och man vill förnya skarvtätningarna. Det är inte detta jag vänder mig mot.
Det som Freddy beskriver handlar ju om nya HB och andra bilar. Det är detta jag tycker är märkligt att man som "pricken över iet" sätter ett tejp över skarven och vipps är den tät. Jag tycker då att det vore bättre att ställa krav om bättre tätade och bättre skarvmetoder på de fabrikat som gör det enkelt för sig. Kabe har också haft problem med sina skarvar liksom många andra tillverkare. Men efter många reklamationer så tröttnade väl Kabe för de har utvecklat sina metoder, samt att dom har förlängda garantier på skarvarna.
För att sammanfatta kan man väl säga att tejpen är bra till vård av äldre HB, däremot till nybyggen är det fusk.
//Tommy :)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Har läst detta om att tejpa skarvar på taket tidigare. Förklara för mig varför man tätar skarvar med tejp och varför är det skarvar på ett husbilstak? Jag har en Kabe TM 750 2012 men inte finns där några skarvar på taket. De skarvar som finns är ner en bit på väggarna (ca 10-15 cm) och bakgaveln är ett helt sjok ihop med taket (skarvfritt). Jag fattar inte riktigt att man har skarvar på ett tak och framförallt tätar det med tejp!!!! Förklara för mig som inte fattar!!
// Tommy

Men om man nu har en äldre husvagn som man köpt begagnad och ser att skarvarna börjar se lite sunkiga ut, så kanske det är bättre att åtgärda än att vänta till man konstaterar läcka.
Om det då finns en tape som är framtagen för det ändamålet måste det väl vara ganska smart att använda sig av den.
Finns väl ingen människa som köper en ny husvagn och börjar tejpa skarvarna bara för att det är roligt så jag tycker frågeställningen är lite off.

/M

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Men om man nu har en äldre husvagn som man köpt begagnad och ser att skarvarna börjar se lite sunkiga ut, så kanske det är bättre att åtgärda än att vänta till man konstaterar läcka.
Om det då finns en tape som är framtagen för det ändamålet måste det väl vara ganska smart att använda sig av den.
Finns väl ingen människa som köper en ny husvagn och börjar tejpa skarvarna bara för att det är roligt så jag tycker frågeställningen är lite off.

/M

Läs inlägg 21 en gång till så kanske du förstår vad jag menar!!
// Tommy :)

Toppen