• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

tätning hytt-bodel

diesel 52

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
10070
Medlemskap
2025
Första inlägget för mig,men tror på hjälp av någon med rätta kunskaperna.

Ska byta ut tätmassan mellan hytt och bodel på en halvintegrerad,men vad är

det för material ? Tack på förhand.Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tätning hytt-bodel

Normalt er det masse av type Sikaflex 262 eller Tec-7, på en eldre bil ville jeg benyttet Tec-7 og renset med Tec-7 sin kombinerte rensespray og primer. Litt billigere enn de kjente varemerkene fra Sika og Köra og enklere i bruk.
utvid alle sprekker og dra ut det som har sluppet av den gamle massen, gjør rent og dra inn ny masse etter å ha lagt maskeringstape langs fogen - det blir finest avgrensning på den måten.. En kan benytte en plast teskje til å lage fin overflate. Ferdig med formingen drar en vekk maskeringstapen før massen begynner å herde.

F

F.d. 30146

Guest

Kan bara stämma in i "hyllningsparaden" för TEC-7, dyrt, men underbart att jobba med.

F

F.d. 53394

Guest

Hej
Var köper ni denna TEC-7 i stockholm? Finns det olika varianter och färger?
Det gäller väl att köpa rätt. Jag har vissa skarvar som ser ut att börja släppa lite. Trycker ni bara i nytt i sprickor ellar skrapar bort allt det gamla och fyller i nytt? Hur ser man till att det blir snyggt? Gär man som när man kittar om fönster. Sätter maskeringstape och skrapar med kniv eller finger så det blir slätt och fint.

MVH
Dunet

F

F.d. 53394

Guest

Jag har nu köpt Tec-7 och undrar om ni använder fingret för att göra en snygg fog?
Lacknafta var bra att ha på en trasa sa de i butiken. Används lacknaftan för att ta bort eventuellt spill eller har man det på en trasa för att få en snygg fog?
Har också köpt en rulle 5 cm Fog-tejp. Kan vara bra att ha
MVH
Dunet

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bland litt diskmedel i litt vatn og dypp fingeren i det og jamn ut overflaten er den mest vanlige teknikken. Kan og benytte Tec-7 sin rensespray - da foretrekker jeg å benytte vinyl engangshansker eller en plasskje til utjamningen. Rensespray eller såpvatn og massen fester ikke til skjeen/hansken/fingeren!

F

F.d. 30146

Guest

Precis som knut säger, använd diskmedelsblandat vatten, stryk ut fogen med finger. Och kom ihåg att det ska vara rent och fritt från rester av gammal fogmassa.
Köpte du 3M:s fogtejp? Tänk då på att den hugger fast otroligt hårt, tejpa bara korta bitar i taget.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Vad är det för fel på butylmassa ?
Original på bilarna används ju butylmassa till alla takluckor.
Det skall ju bara täta inte limma.

I

Ixeofors

Guest

Precis som knut säger, använd diskmedelsblandat vatten, stryk ut fogen med finger. Och kom ihåg att det ska vara rent och fritt från rester av gammal fogmassa.
Köpte du 3M:s fogtejp? Tänk då på att den hugger fast otroligt hårt, tejpa bara korta bitar i taget.

Som sagt blanda diskmedel/såpa med vatten, använder detta dagligen som glasmästare på alla möjliga fogar och kittfalser. Vi sprayar blandningen över fogen och drar sedan med fingret över.

I

Ixeofors

Guest

Vad är det för fel på butylmassa ?
Original på bilarna används ju butylmassa till alla takluckor.
Det skall ju bara täta inte limma.

Butylmassan har andra egenskaper och används inte som synlig fog, den stelnar liksom aldrig och används därmed som tätmassa mellan t ex tak och taklucka m.m.

Ska också foga om mellan hytt/bodel på våran, har bara inte bestämt vilken fogmassa jag ska använda. Ska kolla lite på jobbet vilka egenskaper våra olika fogmassor har.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58236

Guest

Hej

För priser och dylikt på tätningsmassa då med UV skydd, kolla priserna hos www.garbo.us (säljer båt tillbehör, företag från Göteborg) dom hade bra priser på detta sist jag köpte.

Mvh
Niklas

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hur får enkelt bort gamla fogmassan som är i tjocka lager eller är bara skära bort den ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Legg kniveggen flatt mot platen og kutt vekk er beste løsning. Noen steder vil en muligens finne et slipp mellom masse og plate, her må en rengjøre meget godt. Bruker en Tec-7 masse så er Tec-7 spray en god rengjøring, for Sika bruker en sika sin primer som siste rengjøring-

Toppen