• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätning av skarvar

S

SevenEleven

Guest
Förra hösten upptäckte jag att tätningen av vissa av skarvarna på taket såg ganska gamla och slitna ut så inför den stundande sommaren (regnsäsongen?:)) tänkte jag se till att täta om dessa.

Jag har sett tidigare att Sikaflex 221 rekommenderats så idag på lunchen har jag efter lite flängande fått tag på det.

I Växjö fanns tre firmor bland återförsäljarna och den första var en båtfirma som endast hade Sikaflex 291 med färgen svart. Nästa ställe var Beijers bygghandel som just idag hade stängt för inventering :(. Sist åkte jag till en grossistfirma som faktiskt hade ett stort antal hemma och snälla som de var lät de mig handla trots att var privatperson.

Jag vet inte hur mycket som kommer gå åt men jag började med två tuber som kostade 125kr styck.

Nästa steg blir att efter helgens tur börja rensa bort de gamla tätningarna för att göra plats för ny.

Jag tänkte försöka ta lite bilder och skriva hur det går om det finns intresse :)

/Lasse

Edit: Återförsäljare kan man hitta på Sikas hemsida: Sika Sverige AB | Sök återförsäljare
 
Senast redigerad av en moderator:

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Tätning av skarvar

Alltid kul ett se när andra jobbar:twitcy:
Ha en skön helg
Hi.Life
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tätning av skarvar

Ta gärna lite bilder före och efter och om möjligt närbilder så att vi kan se hur skrvarna ser ut. Det är alltid lärorikt inför kommande år att se sådant arbete utfört.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tätning av skarvar

Tag bilder och skriv gärna. Hade tänkt göra det på min Bürstner T 625 1993 års modell.
Ha det
 
F

F.d. 5304

Guest
Sv: Tätning av skarvar

står i start groparna att göra likadant,men väntar tills jag ser hur du gör.Kan man inte maskera en till två mm utanför för extra tätning?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Tätning av skarvar

711,

Jag har ett liknande problem inte att det regnar in men tätningen är svart och se inte vackert ut. hade tänkt att tag bort det och fylla det med transparent sikaflex 221 ifall det finns.

Gärna några bilder hur det ser ut före och efter. Lycka till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tätning av skarvar

En sak når det gjelder Sikaflex - bruk rense/primer først så sitter det mye bedre. I mangel av den riktige fra sika så kan forsiktig bruk av lakktynner brukes, men det kan fort skade lakken.

Sikaflex 221 finnes i flere farger, men ikke i transparent. Hvit, grå eller beige går som regel på de fleste bilene. Ser at flere av produsentene nå benytter Kürapop i stedet for Sikaflex, her finnes det 2 forskjellige primere Kürasolve og noen flere farger.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tätning av skarvar

Jag funderar på når man skall täta om då måste man ta bort aluminiumlisterna. Under listen är det en gummilist som har samma form som aluminiumlisten. Hur gör ni med denna. Den är nog söndertorkad. Var kan man å tag i en likvärdig gummilist. På min Bürstner finns en list som är rak men ca 70 mm bred. Samt alla plast eller gummilist som sitter i spår ovanpå alulisten för att täta skruvarna.
Ha det
 
F

F.d. 11411

Guest
Sv: Tätning av skarvar

Hej. SevenEleven
Jag hade nog tätat om med svenska wurth limtätmassa.
Elastisk tätning av falsar, hörn och skarvar
i fordonskarosser och containrar.inte lika kletigt som sikaflex och mycket god vidhäftning.
slip och övermålningsbar. helt silikonfri.
http://www.wurth.se/produktkatalog
Gå vidare in på kemi .
Lycka till.

mvh

Eklöf
 
Senast redigerad av en moderator:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Tätning av skarvar

Hej igen,

Nu har jag äntligen haft tid att ta mig upp på taket och åtgärda den dåliga gamla fogen.

Fogen som jag åtgärdat är ganska bred med en rejäl glipa och finns emellan alkoven som är av glasfiber och det plåtbeklädda taket.

Som synes på närbilden har fogen åldrats ganska rejält och man ser även att den börjat släppa från plåttaket så det var på tiden att den åtgärdades.
(Taket är som synes skitigt men jag har inte velat tvätta det innan jag åtgärdat fogen)

Jag använde mig av en mattkniv för att försiktigt skära bort all fogen från taket och in i springan. Som synes på nästa bild ser man algtillväxten under fogen. Som tur är har den inte släppt ända in under plasten.

Efter att jag rensat bort all gammal fog använde jag mig av T-röd för att tvätta bort skräp och eventuellt fett för att få den nya fogen att fästa bra.

När jag tvättat ordentligt maskerade jag av området för fogen med vanlig maskeringstejp för att undvika massa onödigt kladd (och kladdigt är det:))

Nu var det dags att plocka fram Sikaflexen och skelettpistolen. Jag lade på en ca 20cm sektion i taget eftersom jag minns skinnbildningen jag råkade ut för när jag la silikonfog i köket :rolleyes:. Sikaflexen verkar dock gå att bearbeta längre än vanlig silikon så lite längre sektioner hade nog också fungerat.

Jag skrapade av fogen med en liten gummiskrapa och tog sedan bort maskeringstejpen. Därefter fuktade jag fingret med en blandning av vatten och diskmedel som jag sedan använde för att jämna ut fogen och kanten efter maskeringstejpen.

Visst hade det varit snyggare om färgen på fogen hade matchat husbilens beiga färg bättre men nu är den i alla fall åtgärdad och jag kommer fortsättningsvis sova betydligt bättre i husbilen när jag hör regnet smattra mot taket.

IMG_8958.JPG

IMG_8960.JPG

IMG_8965.JPG

IMG_8967.JPG

IMG_8963.JPG

IMG_8970.JPG
 
Toppen