• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tätning av skarvar

B

bragges

Guest
undrar vad man ska bruka för silicon på útsidan plåten i skarvar som ser dåliga ut + tips hur ni brukar göra
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: tätning av skarvar

Hej!
Du skall inte använda dej av något silicon,utan kör till din handlare och köp den svarta butylen och täta bilens utsida på i alla fogar och skarvar....jag har gjort samma sak tätat om våran bil,men tänk på att du måste ta bort den gammla tätningen innan du lägger på den nya och du måste ha en spruta att trycka ut med...........inget lätt jobb, det tar tid och är hur obbigt som helst, men det blir bra bara man tar det lugnt,men dra inte fingret så som du skulle lägga vanlig silicon utan lägg på det som det är bara så fixar det sej självt.

HBK 891/per
 
F

F.d. 12696

Guest
Sv: tätning av skarvar

Hej!
Jag har använt Sikaflex 221 till stor belåtenhet. Se beskrivning här under. Dyr men bra.
Har prövat olika typer silicon men de funkar inte alls lika bra som Sikaflex.

1-komponent allroundlim och förseglingsmassa som vidhäftar mot en mängd olika underlag och ger en permanent elastisk fog med hög styrka.
Slip- och övermålningsbar. Stöt- och vibrationsdämpande. Används då hög beständighet mot mekanisk åverkan.
Rörelseförmåga: drag/tryck +-10%.
Övermålningsbar, slipbar.
Färg: grå, svart, brun och vit.
Sikaflex-221 limmar glas, plast, trä och metall.



HPSkara
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: tätning av skarvar

Samma här Sikaflex vi hade en jätteskarv på taket som skulle tätas dyrare men bättre.:yes:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: tätning av skarvar

är det bara att "lägga på" eller skall man låssa lister o lägga det i mellan ytorna :confused:
jag behöver inte ännu , men det är bra att veta.
:)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: tätning av skarvar

Det finns ett tätningslim/fogmassa som jag har använt med mycket bra resultat. Det fäster även på fuktigt underlag och är lätt att arbeta med.

- Limmar, fogar och fäster «alt»
- Fäster också på våta ytor, kan även användas under vatten
- Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt
- Limmar starkt: 27 kg/cm² - primer behövs inte
- Giftfri och luktfri
- Innehåller inte skadliga lösningsmedel
- Tål UV-strålar och är mycket åldringsbeständigt
- Motstår svamp och bakterier
- Kan målas över med de flesta typer av målarfärg och lack (se Teknisk Information)
- Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, beige, ek, brun och tegelstensröd
- Förpackning: 310 ml återvinningsbar PE-patron, levereras även som 50 ml tub i blisterforpackning (vit och svart), 600 ml korvförpackning (vit, svart och grå)


Läs mer på ; Novatech - Startsidan
 
Toppen