• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetskontroll!

F

F.d. 52986

Guest
Täthetskontrollen genomförd.Kostnad 1900 kr.En ökning med 400 kr sedan förra året.
Någon annan än Dethleffs i Fritsla, Codat, får inte göra kontrollen.Då skall den faktiskt vara gratis?Eller........?Har försökt att få andra verkstäder att göra kollen, men de vågar inte,för detta är en "Dethleffshandlar grej"!?Då måste det väl vara gratis?
Kan vi som konsumenter göra något tillsammans?Husbilsåkande jurist kanske vet?
Bilen var tät och inga anmärkningar gjordes.Kan det vara order från fabriken att det skall vara så tills garantitiden har gått ut?Men jag kommer att gå till en oberoende
verkstad och göra om kontrollen innan garantitiden är utgången.Någonstans är det inte rent mjöl i påsen,(en känsla som jag har).

Ha dä Arnold.

Klargörande.Om ingen annan än märkesverkstaden får göra täthetskontrollen skall den vara avgiftsfri enl KO.
Dethleffs verkstaden har kontrollmärke och egen spray som endast får användas på Dethleffs.Hymercenter som jag frågade om de kunde utföra kollen klarar detta lätt,men har bara" Hymersprej",det är samma grejor,kontrollmärket har de inte så garanti kontroll med märkeskvitto kan ej utföras.Endast Dethleffs verkstaden kan
genomföra en garantikontroll på tätheten alltså är du hänvisad till Dethleffs och då skall det vara gratis.Alla Dethleffsägare är vad jag förstår lurade och torde nu gå samman och
kräva pengarna tillbaka och avgiftsfritt i framtiden.Genom att kontakta KO så sätter vi press på Dethleffs och kommer att få rätt eftersom vi har rätt och de fel.Nu tuffar vi till oss och samverkar.
 
Senast redigerad av en moderator:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll!

Jag har skrivit tidigare om detta. En kontroll i Sverige kostar nu som du skriver 1900 kr. Har du en direktimporterad Dethleffs så kostar det 4000 kr (förmodligen högre idag). I Tyskland kostar det 90 EUR och i Finland 120 EUR (gör det på tisdag i norra delen). För att garantin ska gälla så måste man göra kontrollen hos en Dethleffshandlare eftersom de klistrar in en lapp i boken. Hört från andra att deras kontroller är gratis men då är det förståss inte Dethleffs. Det är nog inte mycket att göra åt problemet.
Lennart
 
A

anders/anna

Guest
Sv: Täthetskontroll!

Har en sexmetersbil och betalade 900 SEK för kontrollen och 170 SEK för kondensskyddspray hos Hymer Center.
Kan det ha att göra med bilens storlek:confused:

Anders G
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Täthetskontroll!

Vi har betalat 600 kr vid de två tillfällena vi utfört kontrollen. Fabrikat Adriatic.

Hur kan det vara sådana skillnader?

MVH
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Täthetskontroll!

Har en sexmetersbil och betalade 900 SEK för kontrollen och 170 SEK för kondensskyddspray hos Hymer Center.
Kan det ha att göra med bilens storlek:confused:

Anders G

Tror det är tvärt om, täthetskontroll gratis kondensskydd ca 1000 kr. Bra betalt för att spruta på linolja från Biltema. På min HYMER går det inte åt en tub ens. De använder
denna linolja: Rostskydd linoljebaserat - Biltema
 
J

Jarn

Guest
Sv: Täthetskontroll!

På min 7m Hymer betalade jag 75€ inkl. kondensskyddsmedel.

På Hymer Center.
( I Berlin när jag ändå var där i maj )
 
Toppen