• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Täthetskontroll

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Täthetskontroll

Garantin följer med bilen oavsett vart du köpt den men när man inte köpt bilen hos dom visar man det med ett överpris och frågar man sedan om dom har några Carthago assesoarer att köpa alltså grejer som har Charthagologga ja då såg dom ut som fiollådor. Jag ville nämligen köpa några mattor med loggan på som jag vet finns. Men dom har inte ens en mössa med Loggan på och då är man Sveriges största importör. Jag frågade om jag kunde få beställa en. Dom sa att vi skall kolla och sedan ringa dig när vi vet men dom har fortfarande inte ringt tror dom skiter i mig.

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Med de tider som råder och som troligt vis kommer att pågå ett bra tag till så måste kanske dessa handlare svälja sin stolthet och inse vad de tappar ev inkomster på detta förfarande. När jag köpte min bil kunde inte generalagenten ordna en sådan så min enda möjlighet var Tyskland. Vi har sedan dess köpt utrusning för ca:100,000:- och borde man då inte som importör vara intreserad av detta med de överpriser som är på tillbehör.

F

F.d. 3077

Guest

Mycket intressant läsning,är Burstnerägare sen 5 år och alltid fått en mycket noggrann årlig tätkontroll av Ö,C, i Mantorp,GRATIS !!!! med protokoll.
Noter detta ni som har rackat ner på både Burstner och Östgöta Camp.
Mvh Bernt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

går inte at mäta i carthagon med vanliga mätare dubbelplåt i väggarna

Det finnes steder hvor en kan teste for fukt, i tillegg er det visuell kontroll av alle fuger. Jeg tar alltid den aarlige kontrollen paa min Flair selv om det meste ikke kan trekke fukt.

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2025

Hej

Tar Bengt i Örkeljunga över garanti ansvaret på fuktgarantin om ni betalar 1500:- för importbilen eller tar dom bara ett överpris??

Importerar man en Frankia så vägrar nämligen Forsbergs både att göra kontrollen och att ta någon fuktgaranti!!

PR i Sollebrunn och Bengt i Örkelljunga kunde båda göra fukttest men var inte villiga att
stämpla något garantikort på vår direktimporterade Rapido.

Pratade med en trevlig dam på fabriken som kontaktade någon nordenchef. Skickade protokollet till Frankrike och misstänker att ev fuktproblem får åtgärdas där. Är det mindre arbeten lär det väl gå att lösa här på plats. Det viktigaste är att garantin gäller
tycker vi.

800 kr betalade jag och fick ett mycket trevligt bemötande på PR i Sollebrunn.
Fuktesten tog närmare en halvtimme och killen mätte både in och utvändigt.:)

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Jag har fått en bil fukttestad hos en stor Skånehandlare. Trots att garageluckorna var så fuktskadade att man kunde trycka in tummen och känna att isoleringen var i stort sett borta reagerade inte bilhandlarens fuktmätare! Det är med glädje jag förstått av era besök hos denna handlare att deras verkstadschef har insett att det är kunderna företaget lever av.
Med ovanstående menar jag att vi kunder borde ha mycket bättre information om vad handlarna egentligen gör och varför. Vilken fukthalt är godkänd av tillverkaren? Får vi någon gång reda på vad resp tillverkare anser vara tolerabelt? Aldrig så vitt jag vet. Det finns flera stycken intresseorganisationer för ägare av campingfordon men så vitt jag vet finns det inte någon som kan lämna information i denna för kunderna så viktiga fråga eller hjälpa om diskussioner uppstår mellan säljare och köpare. Det här med linolja från Biltema verkar vara enbart för att motivera saftig betalning för ingenting. Linolja är ju till för att rostskydda metall men duger ju förstås också att måla med. Men det är väl inte det Hymer gör?
Varför kan inte kunderna köpa samma sorts fuktmätare som handlaren använder? Om man kan, var köper man i så fall en dylik.

Jag har denna mätare Protimeter Aquant Fuktmätare - Proffsmagasinet.se som har varit väldigt säker när jag har testat kompisars bilar och husvagnar. En dyr men i mitt tycke nödvändig pryl för att säkerställa fukt vid köp. Finns även en model med piggar. Jag vet att flera husbilsfirmor använder samma.

F

F.d. 25401

Guest

På min LMC gjordes 4-e årets täthetskontroll hos Holy Day Husbilar i Löddeköpinge den 27 juli. Vad jag fattade så var det en omfattande provtagning i hela bilen, i bagaget, kring färskvattentanken och i alla skåpen.
Snustorrt, konstaterade han när han var färdig. Kostnad 450:-
Hade lite frågor om husbilen som jag fick proffsiga svar på.
Borde så klart varit gratis, men måste nog vara nöjd ändå.
mvh sunearthur

Toppen