F
F.d. 16416
Guest
Hej!
Tidigare i detta forum har det avtal från 2006-11-08, som finns mellan Husvagns - branschens Riksförbund och Konsumentverket tagits upp.
I detta finns en paragraf, som berör kostnader för täthetskontroller under garantitiden.
Har haft kontakt med Konsumentverket och avtalet gäller och några tillägg eller för-ändringar har ej gjorts och dokumenterats där. Avtalstexten finns bifogad här.
Från branschens sida har dock ett egensidigt förtydligande gjort och detta åberopas vid kontakt med säljföretaget. Den kostnadsfria täthetskontrollen gäller bara om det i garantibestämmeelserna eller på annat sätt namneligen anges vilken eller vilka vekstäder, som skall utföra kontrollen.
I våra handlingar framgår att täthetskontrollen är ovillkorlig och årlig och endast får utföras av auktoriserad återförsäljare annars upphör garantin.
Genom denna skrivning anser branschen att den kostnadsfria täthetskontrollen faller och skall betalas av kunden. Jag anser att Branschen därmed kringår andemeningen i avtalet till kundens nackdel.
Vore intressant att höra era synpunkter och eventuella erfarenheter av detta.
Mvh Roadglider
Tidigare i detta forum har det avtal från 2006-11-08, som finns mellan Husvagns - branschens Riksförbund och Konsumentverket tagits upp.
I detta finns en paragraf, som berör kostnader för täthetskontroller under garantitiden.
Har haft kontakt med Konsumentverket och avtalet gäller och några tillägg eller för-ändringar har ej gjorts och dokumenterats där. Avtalstexten finns bifogad här.
Från branschens sida har dock ett egensidigt förtydligande gjort och detta åberopas vid kontakt med säljföretaget. Den kostnadsfria täthetskontrollen gäller bara om det i garantibestämmeelserna eller på annat sätt namneligen anges vilken eller vilka vekstäder, som skall utföra kontrollen.
I våra handlingar framgår att täthetskontrollen är ovillkorlig och årlig och endast får utföras av auktoriserad återförsäljare annars upphör garantin.
Genom denna skrivning anser branschen att den kostnadsfria täthetskontrollen faller och skall betalas av kunden. Jag anser att Branschen därmed kringår andemeningen i avtalet till kundens nackdel.
Vore intressant att höra era synpunkter och eventuella erfarenheter av detta.
Mvh Roadglider