F
F.d. 750
Guest
Har kollat in tråden "täthetskontroll" och vill tillföra lite information men med inriktning på "täthetsgaranti".
Har en ADRIATIK årsmod 05 och nu gjort täthetskontroll nr 2 enligt garantibokens föreskrift, rätt tidsintervall och av ADRIA godkänd verkstad.
ADRIA Caravan AB, Tenhult är utfärdare av garantiboken som följer med bilens övriga garantihandlingar. Här finns inget undantag inskrivet som anger att garantin är förenad med kostnader för kunden.
Kontroll nr 1 kostade inget men kontroll 2 kostar 500:-. Frågade varför en garanti är förenad med dolda kostnader.
Skall ej återge alla tarvliga argument för debiteringen men två argument väckte dock min nyfikenhet.
1. ADRIA betalar ingen verkstad för kontrollen ( men gjorde det 1:a gången)
2. "Reglerna" har ändrats efter 05 så att man är tvungen ta ut avgift för täthetskontroller! Vilka regler som avsågs kunde ej förklaras.
Beträffande "reglerna" kan jag upplysa om att Konsumentverket och Husvagnsbranschens Riksförbund träffat överenskommelse angående allmänna leveransvillkor och garanti för husvagnar och husbilar gällande från 1 januari 2007.
Bilaga 2; Husvagns- och Husbilsgaranti 2006 tar upp täthetskontroll under pkt 2. Där anges bl. a. "Föreskrivs det att täthetskontrollen skall utföras av säljaren eller av någon av honom utpekad verkstad skall täthetskontrollen utföras utan kostnad för köparen".
Jag är helt medveten om att dessa "regler" ej gäller i mitt fall men vill ändå lämna ett bidrag till er som omfattas av denna förändring.
I mitt fall tycker jag att jag blivit godtyckligt behandlad (eller kanske okunningt) behandlad och måste nämna följande:
Både verkstad och ADRIA hävdar att dom utför ett sevicearbete med täthetskontrollen. Faktum är att man båda gångerna endast utfört kontroll enligt deras egen förutsättning för garantin. Ingen som helst åtgärd varken för att underhålla status eller förbättra status utföres, ej heller skrivs något protokoll annat än godkännande stämpel i garantiboken. Vad är det som är service?
När det gäller kostnaden säger man helt frankt att ADRIA har ingenting med garantin att göra. Det är återförsäljarna själva som gjort upp om garantin.
Dvs skyller ifrån sig från ansvar för egen utfärdad garanti.
Egentligen nog om detta men jag frågade ADRIA på mässan hur man då ställer sig till den nya uppgörelsen med KO AVL-198.
Garantitiden för täthet 5 år verkar ej bli något problem men vem som skall stå för täthetskontrollen är tydligen fortfarande problematisk för ADRIA eftersom man svarar att den är kostnadsfri endast om den utförs vid inköpsstället.
Till sist, det är inte pengarna som är det intressanta. Det är bristande trovärdighet och enligt min mening det primitiva kundperspektivet som kan vara något att fundera över.
Själv har jag gjort min värdering för framtiden.
Har en ADRIATIK årsmod 05 och nu gjort täthetskontroll nr 2 enligt garantibokens föreskrift, rätt tidsintervall och av ADRIA godkänd verkstad.
ADRIA Caravan AB, Tenhult är utfärdare av garantiboken som följer med bilens övriga garantihandlingar. Här finns inget undantag inskrivet som anger att garantin är förenad med kostnader för kunden.
Kontroll nr 1 kostade inget men kontroll 2 kostar 500:-. Frågade varför en garanti är förenad med dolda kostnader.
Skall ej återge alla tarvliga argument för debiteringen men två argument väckte dock min nyfikenhet.
1. ADRIA betalar ingen verkstad för kontrollen ( men gjorde det 1:a gången)
2. "Reglerna" har ändrats efter 05 så att man är tvungen ta ut avgift för täthetskontroller! Vilka regler som avsågs kunde ej förklaras.
Beträffande "reglerna" kan jag upplysa om att Konsumentverket och Husvagnsbranschens Riksförbund träffat överenskommelse angående allmänna leveransvillkor och garanti för husvagnar och husbilar gällande från 1 januari 2007.
Bilaga 2; Husvagns- och Husbilsgaranti 2006 tar upp täthetskontroll under pkt 2. Där anges bl. a. "Föreskrivs det att täthetskontrollen skall utföras av säljaren eller av någon av honom utpekad verkstad skall täthetskontrollen utföras utan kostnad för köparen".
Jag är helt medveten om att dessa "regler" ej gäller i mitt fall men vill ändå lämna ett bidrag till er som omfattas av denna förändring.
I mitt fall tycker jag att jag blivit godtyckligt behandlad (eller kanske okunningt) behandlad och måste nämna följande:
Både verkstad och ADRIA hävdar att dom utför ett sevicearbete med täthetskontrollen. Faktum är att man båda gångerna endast utfört kontroll enligt deras egen förutsättning för garantin. Ingen som helst åtgärd varken för att underhålla status eller förbättra status utföres, ej heller skrivs något protokoll annat än godkännande stämpel i garantiboken. Vad är det som är service?
När det gäller kostnaden säger man helt frankt att ADRIA har ingenting med garantin att göra. Det är återförsäljarna själva som gjort upp om garantin.
Dvs skyller ifrån sig från ansvar för egen utfärdad garanti.
Egentligen nog om detta men jag frågade ADRIA på mässan hur man då ställer sig till den nya uppgörelsen med KO AVL-198.
Garantitiden för täthet 5 år verkar ej bli något problem men vem som skall stå för täthetskontrollen är tydligen fortfarande problematisk för ADRIA eftersom man svarar att den är kostnadsfri endast om den utförs vid inköpsstället.
Till sist, det är inte pengarna som är det intressanta. Det är bristande trovärdighet och enligt min mening det primitiva kundperspektivet som kan vara något att fundera över.
Själv har jag gjort min värdering för framtiden.