• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetsgaranti

F

F.d. 750

Guest
Har kollat in tråden "täthetskontroll" och vill tillföra lite information men med inriktning på "täthetsgaranti".
Har en ADRIATIK årsmod 05 och nu gjort täthetskontroll nr 2 enligt garantibokens föreskrift, rätt tidsintervall och av ADRIA godkänd verkstad.
ADRIA Caravan AB, Tenhult är utfärdare av garantiboken som följer med bilens övriga garantihandlingar. Här finns inget undantag inskrivet som anger att garantin är förenad med kostnader för kunden.
Kontroll nr 1 kostade inget men kontroll 2 kostar 500:-. Frågade varför en garanti är förenad med dolda kostnader.
Skall ej återge alla tarvliga argument för debiteringen men två argument väckte dock min nyfikenhet.
1. ADRIA betalar ingen verkstad för kontrollen ( men gjorde det 1:a gången)
2. "Reglerna" har ändrats efter 05 så att man är tvungen ta ut avgift för täthetskontroller! Vilka regler som avsågs kunde ej förklaras.
Beträffande "reglerna" kan jag upplysa om att Konsumentverket och Husvagnsbranschens Riksförbund träffat överenskommelse angående allmänna leveransvillkor och garanti för husvagnar och husbilar gällande från 1 januari 2007.
Bilaga 2; Husvagns- och Husbilsgaranti 2006 tar upp täthetskontroll under pkt 2. Där anges bl. a. "Föreskrivs det att täthetskontrollen skall utföras av säljaren eller av någon av honom utpekad verkstad skall täthetskontrollen utföras utan kostnad för köparen".
Jag är helt medveten om att dessa "regler" ej gäller i mitt fall men vill ändå lämna ett bidrag till er som omfattas av denna förändring.
I mitt fall tycker jag att jag blivit godtyckligt behandlad (eller kanske okunningt) behandlad och måste nämna följande:
Både verkstad och ADRIA hävdar att dom utför ett sevicearbete med täthetskontrollen. Faktum är att man båda gångerna endast utfört kontroll enligt deras egen förutsättning för garantin. Ingen som helst åtgärd varken för att underhålla status eller förbättra status utföres, ej heller skrivs något protokoll annat än godkännande stämpel i garantiboken. Vad är det som är service?
När det gäller kostnaden säger man helt frankt att ADRIA har ingenting med garantin att göra. Det är återförsäljarna själva som gjort upp om garantin.
Dvs skyller ifrån sig från ansvar för egen utfärdad garanti.
Egentligen nog om detta men jag frågade ADRIA på mässan hur man då ställer sig till den nya uppgörelsen med KO AVL-198.
Garantitiden för täthet 5 år verkar ej bli något problem men vem som skall stå för täthetskontrollen är tydligen fortfarande problematisk för ADRIA eftersom man svarar att den är kostnadsfri endast om den utförs vid inköpsstället.
Till sist, det är inte pengarna som är det intressanta. Det är bristande trovärdighet och enligt min mening det primitiva kundperspektivet som kan vara något att fundera över.
Själv har jag gjort min värdering för framtiden.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Intressant Bojker...
Har också upplevt okunnigheter hos ADRIA Tenhult, avseende garantifrågor samt KKL.
Kommer förmodligen att återge dessa här när gåsen är färdigplockad.

ds
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Hej
Vore kul att veta hur en fuktkontroll går till vilka hjälpmedel man annvänder,jag jobbar delvis med fuktskader i badrum
mvh deicer
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Vore ännu roligare (tråkigare) och se vem som tar på sig ansvaret om det blir fuktskador inom garantitiden! Är det så j-a krångligt att få en kontroll så lär det knappast bli lättare att få bilen åtgärdad, svagt!!
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Hej deicer!
I mitt fall har man scannat av invändiga ytor och ställen där man kan förvänta sig fuktgenomslag genom att stryka fuktmätaren över ytorna och avlyssna eventuellt pip från mätaren. Jag vet inte vilket instrument man använder men lustigt nog , utan att fråga säger man " Det här instrumentet kostar över 3000:- och är inget från Clasohlson"! Kanske bara välmenat att det det går riktigt till. Men det ger ju också en signal om problem med trovärdigheten av fuktkontrollen.
Man får väl förutsätta att instrumentet är påslaget när det är så dyrt.
Kontrollen avslutades med en faktura som jag klagade på och blev kallad för "oförskämd kund". Det sistnämnda tror jag knappast ingår i dina fukttester.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Täthetsgaranti

Hej.

Vad är det normala uttaget för täthetskontrollerna? Jag ska testa min Mc Louis snart och enligt uppgift ska det kosta 1100-1200 kr på Dungens Husbil.
Vid samtal med Husvagnshuset i Vimmerby som utför en del tester tar dom 600 kr för samma sak.
Finns det många som har erfarenhet av hur olika kostnaderna är?

Campinghälsningar Curt.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Har köpt min bil i våras och då fick jag fuktgaranti trots att bilen är en 88.Den var ju fuktfri..den garanti gäller i 1år.Om jag gör ett fukttest igen på våren 2008 så förlängs den garanti att gälla igen 1år.Så naturligtvis gör man det.Tycker att säljaren tar sit ansvar när man kan garantera fuktfri bil som är en 88.:)
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Täthetsgaranti

Hej!

Betalade 600:- för täthetskontrollen på Forsbergs i September.
Bra att få det kollat, men det känns idiotiskt att behöva betala för att garantin ska gälla.
Bilen är ju knappt ett år!
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Täthetsgaranti

Hej.

Vad är det normala uttaget för täthetskontrollerna? Jag ska testa min Mc Louis snart och enligt uppgift ska det kosta 1100-1200 kr på Dungens Husbil.
Vid samtal med Husvagnshuset i Vimmerby som utför en del tester tar dom 600 kr för samma sak.
Finns det många som har erfarenhet av hur olika kostnaderna är?

Campinghälsningar Curt.
Curtax!
Weidars husbilar i Kalmar tar 500:- Vimmerby - Kalmar ca 13 mil.
mvh Stefan
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Hej, har precis fukttestat min Adria på Husvagn och Fritid i Kalmar. Eftersom det var första gången var det gratis, men nästa gång kommer det att kosta 400 kr.

Fukttesten tar högst 10minuter och går till så att punkter i skarvar och runt fönster testas med en fuktmätare. Har svårt att tro att den ska ge utslag genom plastade tapeter och innerväggar av plastmaterial, även om det är fuktigt bakom.

/Tommy L
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Hej!
Dom mätare är ganska duktiga att avslöja om fukten gömer sig bakom tapeter..
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Jodå, en riktigt bra fukt testare som försäkringsbolagen har känner av fukt även bakom en våtmatta typ badrum. Jag vet då vi fick en vattenskada i badrummet i huset..
 
F

F.d. 11561

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Vi får betala 1250 kr/ per år för vår Dethleffs årsmodell 2007. Provet skall utföras en gång per år för att 6 års täthetsgaranti skall gälla.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Erling!
Kolla med konsumentverket och överenskommelsen inom branschen betr allmänna leveransavtal för husbilar som gäller från 1 januari 2007. Om jag har läst rätt skall du väl inte behöva betala något alls för kontrollen.
OBS! Det ovan nämnda gäller enbart fukttesten, man kanske samtidigt utför någon serviceåtgärd som debiteras.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Jag har en Dethleffs årsmodell 2004. Den var två år gammal då jag köpte den (1850 mil)
hos HusbilDirekt Nu i Kristianstad. Den hade gått i Tyskland och var fukttestad hos Caravans Reisemobil i Neumarkt två gånger enligt medföljande gatantibok.
Tredje fukttesten är gjord hos Husvagnscenter i Boden (1300:) och detta är också noterat i garantiboken.

Fråga: "om fuktskada uppstår, vem bekostar erforderlig reparation, är det försäljaren eller Dethleffs centralt"? Det borde ju vara Dethleffs centralt tycker jag men ....?

Kan någon svara på detta så är jag tacksam!


:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Täthetsgaranti

Vad jag förstår är detta en garanti och ska vara kostnadsfri. På min bil hittades en förhöjning av fuktvärdet runt ett fönster vid andra besiktningen. CBI i Svedala tog in bilen och åtgärdade felet (som var en felmonterad list) och torkade ur fukten runt fönstret. Detta helt utan kostnad vare sig för fuktkontrollen eller arbetet.

Dick :D :D :D
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Täthetsgaranti

Vi förstår att täthetsgarantin ger oss kostnadsfri åtgärd vid fuktskada om vi följt reglerna och låtit fukttesta husbilen.

Frågan var vem som står för kostnaderna? Är det återförsäljaren/firman eller är det
generalagenten/fabrikören?

:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Täthetsgaranti

Kjenner systemet til Niesmann+Bischoff, autoriserte verksteder foretar kontrollen og rapporterer til fabrikken resultatet. Er det en fuktskade så repareres denne for fabrikkens regning. Ved hver kontroll settes det inn i heftet et kontrollmerke som verkstedet kjøper fra fabrikken. Om bilen er kontroillert i Tyskland, Sverige eller Norge spiller ingen rolle for garantien.
Hadde selv en liten fuktskade i gulvet i lasterummet ved siste kontrollen ved avsluttningen av garantitiden, lekasjen i innfestingen av luken bak og utbytting av deler av gulvet ble dekket av fabrikken - selv om selve arbeidet med gulvet ble utført ett år senere.
 
Toppen