• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta en takläcka

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Hej kamrater!
Jag har en Elnagh/marlin slim2 med för närvarande en läcka i taket . Skarven rakt över taket efter hytten. Lokaliserades i höstas och nu har bilen stått under tak i vinter. Kan jag få tips om vad som passar bäst till taktätning, något som ej torkar. Tänker kanske på cikaflex men det kanske är allt för kladdigt.
Tackar på förhand . Vi ses på vägarna i sommar/kroppkakor i småland
Roffe/Calleinvierno
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Täta en takläcka

Hej kamrater!
Jag har en Elnagh/marlin slim2 med för närvarande en läcka i taket . Skarven rakt över taket efter hytten. Lokaliserades i höstas och nu har bilen stått under tak i vinter. Kan jag få tips om vad som passar bäst till taktätning, något som ej torkar. Tänker kanske på cikaflex men det kanske är allt för kladdigt.
Tackar på förhand . Vi ses på vägarna i sommar/kroppkakor i småland
Roffe/Calleinvierno

Hmm Du bör fukttesta först så du inte bygger in fukten, Sikaflex är väll det bästa du kan använda

Gurra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Täta en takläcka

Jeg vil si at dette er en jobb for sikaflex eller tilsvarende, og at en må bruke den tilhørende aktivatoren.

Legg en maskeringstape ca 1 cm fra på hver side av fugen gjør fugen helt ren,
vask etter med aktivator vesken - vent 20 min - legg så på en god streng med sikaflex på fugen. Form sikaflexen fra tape til tape med en finger fuktet med vann og diskmedel, sikaflex strengen kan godt bli 2 til 5 mm høy på midten og skrå ned til tapene. Ferdig med dette fjern tapene og vent noen timer. Det sitter nå en list over fugen som har nesten samme styrke som en neoprenlist og som ikke løsner fra platene på begge sider av sprekken.
 
Toppen