• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta antengenomföring genom taket.

F

F.d. 50277

Guest
Håller på att rensa upp på taket och ska bl.a. plocka bort antennen som är där. Detta kommer leda till att jag får ett öppet hål på ca 5cm i diameter genom taket där antennpelaren sitter just nu. Behöver lite tips på hur jag tätar och täpper igen ett sånt hål. Tack!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Hej en skiva av plast eller AL-plåt som överlappar hålet o sen
typ limtätningsmedel. Vi är ju många som limmat typ Solceller på detta sätt.
Lycka till.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Innan du tätar , tänk på om du behöver genomföringen för solcellskabel , wifi antenn osv
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Såg att det finns en kopplingsbox till salu bland våra annonser , klistra dit den och du har goda möjligheter att i framtiden dra fram vad du behöver.
Den finns i Ystad.
 
F

F.d. 50277

Guest
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Såg att det finns en kopplingsbox till salu bland våra annonser , klistra dit den och du har goda möjligheter att i framtiden dra fram vad du behöver.
Den finns i Ystad.

Smart, ska kolla in den! Tror det sitter nått liknande redan iomed att det finns solceller installerade.
Men annars med tanke på hålet, ska man försöka fylla upp det med nått innan man tätar med en plåt/plast? Typ fogskum eller liknande? Det kanske man kan göra innefrån sen annars.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Hej, om du skall täppa igen hålet så limma först dit biten på utsidan med Sika eller någon liknande produkt från Casco, Bostik eller kanske ev. Biltema (BT Multibond Rapid).
Ta biten skapligt större, lägg den över hålet och tejpa med maskeringstejp 5 m.m. utanför, runt om biten.
Lägg på kladd på biten och tryck dit den, massera inte ner biten allt för hårt för det skall finnas i alla fall två, tre m.m. kladd mellan taket och täckplattan så det finns lite elasticitet kvar. Blöt fingret och dra ut överflödet av kladdet så det hamnar på maskeringstejpen. Dra bort tejpen. Blöt fingret och snygga till fogen. Låt torka/härda rejält.
På insidan är väl hålet troligen i en garderob eller skåp.
Två varianter stoppa upp vanlig ullisolering och limma dit en tunnare bit, plywood eller liknande som ev. passar till inredningen, kanske bara en bit masonit lite avfasad så det ser snyggt ut.
Alt. två, utan att stoppa upp isolering så limma dit täckbiten på insidan.
Men borra först två hål i biten som hamnar vid hålets ytterkanter så långt ifrån varandra som möjligt. Hålen skall var så att röret på fogskumspatronen går att trycka upp så det tätar.
När limmet torkat så tryck upp fogskumspatronen i det ena hålet och håll en burk eller något vid andra hålet. Tryck ut lite lagom med fogskum i utrymmet och snart så väller det ut genom det andra hålet när utrymmet är fullt. Det behövs inte så mycket annars så kan det bli rätt spännande :D.
När det torkat kan man sätta två små "tejp"-täckbitar över hålen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50277

Guest
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Tusen tack, bra utförlig beskrivning!
 
F

F.d. 50277

Guest
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Idag kom jag till skott och slet loss den pålimmade murkna plywoodskivan och som väntat genererade det mer jobb än väntat :)
Skrap lim i oändlighet..
Planen e nu att rengöra så mycket det går runt hålet där antennen suttit sen limma på en aluskiva där. Samt använda befintlig kabelgenomföringshål till ny genomföringsdosa.
Fukt har så klart letat sig in under träskivan och ner i hålen, så taket e lite svajigt runt hålen. Bör jag försöka torka det från utsidan/insidan på nått sätt (isåfall hur) innan jag trycker dit aluskivan? Tips mottages gärna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Man kan fylla en strumpa med kattsand (eller annan absorbent) & trycka upp denna i hålet inifrån efter att du täckt till utifrån. Kattsanden mörknar när den blir fuktig. Byt ut kattsanden tills den inte tar upp någon mer fukt. Så gjorde jag på min första HB, fungerade klockrent

Bennie
 
F

F.d. 50277

Guest
Sv: Täta antengenomföring genom taket.

Man kan fylla en strumpa med kattsand (eller annan absorbent) & trycka upp denna i hålet inifrån efter att du täckt till utifrån. Kattsanden mörknar när den blir fuktig. Byt ut kattsanden tills den inte tar upp någon mer fukt. Så gjorde jag på min första HB, fungerade klockrent

Bennie

Bra knep! Tur man har katt :)
 
Toppen