• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta aluminiumplåtar mot vatten

F

F.d. 13968

Guest
Hej Alla husbilsägare.

Jag äger ingen husbil själv, men tänkte använda mig av ert kunnande i ett jämförbart fordon.

Jag köpte en gammal militär vagn med aluchassi. Jag avser inreda den till ett sommarboende på en väns tomt.

Problemet är naturligtvis att den läcker vatten lite här och där i skarvarna. Taket är numera väldigt tätt.

Min strategi är att gå över alla fogar med polyuretantätning både på insidan och utsidan. Men så finns den en massa nitar också. Dessa läker inte.. än.

Men jag fick en idé, tror ni man kan måla några lager med fuktspärr invändigt över alla nitar och skarvar. Alltså sådan fuktspärr man använder i badrummet.

På sikt kommer jag att bygga ett tak över hela vagnen med veranda osv. Men vill gärna att den är tätt några år iallafall.

Har ni några tips och idéer?
 

Bilagor

  • 2014-08-11 13.40.34.jpg
    2014-08-11 13.40.34.jpg
    3,2 MB · Visningar: 17
  • 2014-08-09 11.34.17.jpg
    2014-08-09 11.34.17.jpg
    1,8 MB · Visningar: 10

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Täta aluminiumplåtar mot vatten

Fräckt projekt :)
Du ska bara täta på utsidan .Skulle du få en läcka i framtiden stannar vattnet kvar i takets el väggens konstruktion och du kommer att upptäcka läckan när det gått för långt
Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Täta aluminiumplåtar mot vatten

Hejsan, kul vagn, men som du sagt troligen bäst som sommarstuga och inte något man direkt släpar runt på i Europa :D.

Håller med vippen. Helst inte täta inne, för då kan du ha ju vatten mellan skarvar m.m. som troligen ligger kvar och t.o.m. fryser och spränger på vintern.
Jag vet inte riktigt vad som är bäst, men det finns ju lite olika special"färger" som kan rollas på och ligger lite åt gummimassa i kvalité när de har torkat.
Något sådant tror jag skulle funka bra, men jag har tyvärr inget fabrikat eller tänkt användningsområde för dig att leta på.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Senast ändrad:
F

F.d. 13968

Guest
Sv: Täta aluminiumplåtar mot vatten

Ah... vatten som ligger i skarvarna och spränger... Det var en bra anledning att låta bli täta invändigt.

Bättre då att det lilla vattnet då tar sig in i isoleringen och jag använder ingen plast utanpå isoleringen, utan en ångbroms av papp. Så.. mycket mycket små läckor kan tork ut inåt och ventileras bort av fläkten.

Det finns coro-flex som är en slags tjockbyggande tättande färg. Men det blir rätt dyrt.

CORO-FLEX VIT 1KG - Nordisk Yta på nätet

Alcro har ju metallfärger som är elastiska och med ordentligt grundmålning kan det ju bli bra.

Om jag lägger fog i skarven på utsidan, hade ni gjort det innan eller efter ni målat?


Vagnen väger 3 ton, appropå att inte flytta runt den för mycket :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Täta aluminiumplåtar mot vatten

Hej igen, det var något åt det hållet av färg jag tänkte på (det kostar att ligga på topp :D).

Bäst och i alla fall snyggast är det väl att lägga tätmassa först, för de flesta är ju övermålningsbara. Men då är det ju rätt viktigt att färgen är och behåller lite elasticitet för de olika tätmassorna på tub blir ju lite mjuka för att inte spricka vid mindre rörelser, och då måste ju färgen kunna hänga med.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen