• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänk på detta när du åker utomlands..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så ja..! Tusen tack för ert stöd,,,,

Idag var vi hos en advokat, jag hade alla dokument ifrån mitt ärende med mig.
1 jag får lämna landet även om ärendet fortlöpper.
2 läkar intyget på skadorna är en katastrof, det går inte att använda,
3 polisen gjorde fel som inte gjorde en brottsplats undersökning,
4 Det finns en undermening i dombeslutet att mina hundar är agressiva och farliga ??..
5 mycket i utredningen är ord mot ord och det finns ingen som bevisade händelsen,
6 advokat kostnad för att driva ärendet i högre instans max 3500.- Diram (ca 3000.- Skr)

Om jag vill fortsätta så måste jag fixa intyg på hundarnas beteende, skaffa nytt läkarintyg och foton på skadorna (hur det nu skall gå till) och vänta ca två månader på att ärendet kommer upp i rätten.

Max straffet i Marocko för dett han blev dömd för är 1 år. Han fick 2 månader och skall betala mig 3000.- Dirham.... (han blev dömd för att ha slagit en sten i mitt huvud, stenen var avsed för mina agressiva hundar, allt enligt den misstänkte berättelse, och domsstolens beslut) Kan också säga att jag har letat km upp och ner längs hans flyckt väg efter murhammaren, men tyvärr inte hittat den.

Vad kan jag vinna i nästa instans om jag lyckas fixa de nödvändiga papper som behövs ?
Enligt advokaten så tyckte han (som de alltid gör) att i nästa instans är 6 mån fängsel troligt...
Och ett skadestånd på 15 000 dir.

Är det lönt att driva på ?

Med tanke på all den energi jag måste lägga ner för att få killen längre inom lås och bom , så känner jag att jag vill helre lägga den energi på mig själv...
Pengarna jag kan få har jag redan lovat bort till Tarik som har hjälpt mig flera långa dagar genom hela processen... stannar vi här så får han i vart fall minst 3000.- Dir.
Även om jag känner att jag skall kämpa vidare så inser jag att det är bättre att gå vidare i livet, i detta land är jag ganska maktlös utan hjälp från svenska myndigheter...
Men en sak är säker min kamp för att Svenska turister skall får ett bättre stöd/hjälp av UD än vad de kriminella gör kommer att fortsätta... Detta skulle alla här verkar för... för kanske nästa gång är det du som råkar illa ut....
Jag är också¨oerhörd tacksam för all stöd jag fått här på Hbk.... :bock:och även privat från visa medlemmar :bock:
Så om "han där upp" nu inte har andra saker jag måste gå igenom så kommer vi att påbörja färden till Europa på fredag och jag räknar med att senast vara måndag i Europa...
Efter en fiske resa från Kreta till West Sahara på nästan 10 000 km (enkel väg) så kan jag säga att fisken har vi redan fångar..:blabla: Eu:s, Japan, Sovjet och Kinas fiskeflottor har redan fångat all fisk här.. :blabla:så för att åka hit för att fiska kan ni bara glömma.....

Kram till er alla här på HBK.... från Wovi / Tilka / Peter :bye:

För den som vill sätta in sig i hur vårt rovfiske sker här i västa delen av Afrika kan jag rekomendera att läsa bifogad dokument "ett skepp kommer lastat"..
 

Bilagor

  • 2009_hav_fiske_ett_skepp_kommer_lastat(1).pdf
    3,4 MB · Visningar: 26

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hittade bl.a detta på UD:s hemsida om vad är en Svensk Ambassads interessen...

....Centrala uppgifter är också att hjälpa nödställda svenskar.....

Utrikesrepresentationen

Framöver gäller det att få innebörden av texten tydliggjort... av UD...



 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tack för att vi fick höra från dig igen och tackar högre makter för att det ändå gick någotsånär bra.
Du resonerar sunt och ditt beslut att resa vidare är klokt. Hoppas nu att allt går bra på resan mot norr och att det inte blir något strul vid gränserna. Vill tack för dina fina berättelser som är ett nöje att läsa även om ämnet på senaste tiden tyvärr varit oroande. Ha det bra och lev väl:)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Äntligen på väg.... men innan vi kom iväg så skulle jag o Tarik till en typ notarie publicus för att få skrivet ett avtal där T. Har rätt att kräva in det belopp som den dömde är ålagt att betala mig, jag skänker hela summan till T.
När avtalet var klart (på arabiska) så körde vi för att registrera det. Men väl där så ser T att de har missat något i avtalet... Så då var det tillbaka till där vi just kommit ifrån.…. T fick ett nytt avtal... Och sen körde jag tillbaka där vi var tidigare... Här är en himla massa mänskor som sitter och väntar hos registratorn...T går iväg och är tillbaka inom 5min. Han säger att de stänger här nu för det har varit böne inrop från mosken det är fredag då måste vi gå till mosken... Men han känner registratorn så vi blir inkallad till hans rum.... Han kommer att sätta stämplar och göra det som måste göras med dokumentet.. Han läser igen avtalet och säger sen.... Att mitt namn är felstavad :eek: och stämmmer då inte med namnet i passet... Så han kan inte sätta nödvändiga stämplar....T säger att när vi går så stängs kontoret så vi måste komma tillbaka kl tre. :confused: Jag erbjuder mig att stanna.... Men snart börja vi båda inse att det vilar nog en förbannelse över detta ärende, allt som kan gå fel har gått fel när det gäller myndigheter i Marocko... Så nu lägger ingen av oss mer energi i Marocko på detta ärende..så efter avsked så körde jag norrut.... Efter flera tim körning hamnade jag på en smal väg som ledde mig upp i bergen, här är väldigt vackert och en lite fåra med klart vatten rinner ner från bergen och bildar en ca 300m2 sjö där många badar nu när det är så varmt...försöker hitta en parkering plats så jag kan äta.... Men tyvär.... Så färden fortsätter nu längs atlantkusten, hittade snart en väg som leder till en strand i byn Tamraght... Om ingen jagar iväg oss så stnnar vi här för natten :msn_sleep: även om jag inte gillar platsen, då här är en mssa turister...:swoon:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
För allmän kännedom!:)
Peter ringde idag och berättade att han hade kommit till Algeciras. Det hände en del med polisen på vägen och flyktingpojkar på taket vid gränsen men till slut gick allt bra och han är nu i "tryggheten" igen. Han berättar nog själv senare när hans internet uppkoppling fungerar igen. Peter, Wovvi och Tilka mår i.a.f. bra!
/Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan avsluta nu mina sista 24tim i Marocko...
Sista natten stod vi ca 50 km från Rabat, långt in på natten så bankade ungdommar på bilen och någon stal ett elastiskt band som hjälper till att hålla scootern på plats baktil på husbilen.... Jag vet att det är förbjudet att ta ut marockanska pengar ur lamdet, så min tanke var att handla för de sista 150 diram.... Disel ville jag fylla på innan gränsövergången för det är säkert billigare i marocko tänkte jag... Mil efter mil och snart kör vi igenom Rabat... Här är en himla röra i trafiken och jag gillar inte alls att köra här... Här har de många olika regler i en rondell... En är som hemma med företräde till de som kör i rondelen... Sen har de också rondeller där du i rondelen måste lämna företräde till de som skall in i rondellen... Det finns också rondeller med trafikljus, när det blir grönt så kör du in i rondellen.... Men du måste lämna företräde till andra som också fått grönt.?.. Sen finns det rondeller utan skyltar... Här kan man göra som man vill... Och oftast gäller störst går först... När vi kör på avenue hassa 2 så kommer jag till ett trafik ljus... Jag kör mitt i vägbanan och tar upp två filer... En annan husbil ligger bakom.... Det blir rött vid trafikljuset... Ochnär jag stannat så klämmer en taxi in sig mellan mig och blilarna som står nära trottoarkanten .... Jag ser i höger backspegel att taxin ligger väldigt nära...när det sen blir grönt så kör jag rakt fram.... Taxins kör också och försöker komma om på insidan.... Men han inser snabbt att det var nog ingen bra ide...så hab saktar ner och är fortfarande nära högersidan.... Jag ökar hastighet... Och ser sen i backspeglen att taxin svänger lite in mot mig.... Hans backspeegel gör nu en lång repa på husbilen... Tar ner rutan på höger sida och hör hur han sägr ... Ingen fara... No no stop skriker jag... Går sen ut och ser på skadan.... Ber mannen ringa polisen.... Men han är inte intresserad... Jag tar då foto på taxin reg plåt och på mannen... Han och ingen i närheten pratar engelska... Så jag låter bilen stå mitt i vägen och stoppar nu trafiken.. Det dröjer inte länge innan en polis kommer... Han tar upp anmälan och säger sen att jagnkan köra... ??? Men jag vill ha en kopia på anmälan säger jag.... Och så försvinner han diskret... Nästa polis verkar göra en anmälan.... Och går sen bort till den tidigare polismannen... För att båda skall försvinna bakom hörnet... Och aldrig mer återvända..... Snart kommer en cevil herre ochfrågar om mina papper .... Jag undrar vem han är.... Jag är polis säger han... Jag ler med hela ansiktet och tittar nerifrån och upp....sen säger jag att hans kostym är den snyggaste polisuniform jag sett... Han gillade min komentar och snart kunde vi prata om olyckan och fisket i marocko... När allt var klart och jag fick en kopia på taxins försäkring så kunde vi åka vidare.... Bara ca 3 tim försenat..jo en sak till taxi mannen ville göra en rapport som jag skulle skriva under.. Men jag vägrade.... Då jag barken kan franska elller arabiska... Så de kan skriva vad de vill och sing. Jag detta så kanske jag skriver under på min skuld till olyckan...
Tiden rullar snabbt på ochcdet gör milen också när man har " hemlängtan"...men så gör också diesel... Jag stannar vid en tapp.... Men de tar inte emot kort... Så det är bara att hoppas jag hittar en som tar kort, för annars får jag problem.... Jag försöker på flera ställen men får samma svar.. Att de tar inte emot kort.... Lite senare kommer vi till en stor korsning och här är flera stora tappar.... En skyltar tydligt att de tar emot kort.... Men sån tur är så frågade jag precis innan han trycker på handtaget…. Det blev ingen diesel... Däremot köpte jag på nästa ställe diesel för mina sista diram... Jag har nu ca 17mil till gränsen och jag vet att det ligger två tapppar inte så långt ifrån övergången... Det blev 15 liter.... Så jag är väldig orolig över att få bränslestopp.... Jag har inte en diram eller € på mig nu... Bergen vi kör över är väldigt vackra och jag gör ett kort stopp för lite mat.... Sen bär det nedåt.... Bra tänker jag och låter bilen rulla så fort jag bara vågar, tänker på bränslet jag nu spar.... Snart kommer vi ut på en större väg... Det går fortfarande nedåt.... Och ingen trafik...:) Så jag låter bilen rulla över max hastighet som är 60km ... Tänker också att nu går det undan och snart är jag i friheten...men plötsligt stiger en polisman ut i vägbanan och gör tecknet att jag skall köra in till sidan och stänga motorn.... ??? Undra varför han stannade just mig tänker jag...
Dina papper och passport säger han.... Jag ger vad han frågar efter.... Men känner att jag måste fråga varför de stannade mig, jag har ju himla brottom innan diesel tar slut tänkte jag...du höll 87 och här är 60 säger han och går till polisbilen..... Efter en stund kommer han åter och sträcker fram handen och säger ge mig 300 diram... Hade jag pengar så hade du fått dem säger jag... Så du har inga pengar?... Kom med här.... Och så går vi till polisbilen....och än en gång frågar han om pengar.….. Nu berättar jag hela min storry om att pengarna är slut även min diesel, och att jag har två hundar som måste få ny medecin i spanien ( det sista vet jag inte vart det kom ifrån, men det är nästan sant då de skall få bravecto när vi kommer till spanien).... Jag har kort..om ni tar det :msn_embarrassed:... Det finns en automat i nästa by.... Då får du följa med för jag har inte diesel nog för att köra tillbaka säger jag... Båda poliser pratar ochvjag förstår inte ett ord av vad de sa.. Kom med här säger sen ena polismannen....ochså går vi till husbilen... Väl där sträcker polismannen fram handen med mina dokument och säger .... Ta dem och kör nu iväg... Jag tog snabbt mina papper och tackar som man gör här i marocko när man också lägger handen på bröstet där hjärtat sitter.... Phhuu...äntligen har min otur vänt tänker jag... Det tar inte lång tid innan jag är vid första grinden vid gränskontrollen... Jag uppfattar att här är nu mycket minde folk än den dag för 6 månader sedan när vi kom till marock.... En uniformerad man ropar åt mig att jag skall kör in genom grinden....jag kör sakta då öppningen är ganska minimal... Mannen ropar fler gånger att jag skall öka farten....men jag tar det lugnt.... Väl framme vid mannen så säger jag med ett stort leende att detta är ingen ferray.... Han gör bara tecken att jag skal köra vidare.... Men plötsligt hör jag ett ljud som om något skrapar vid en taklucka...jag stannar omedelbart.... Mannen blir irriterad och säger kör vidare, jag står nu ochvblockera hela öppningen till första kontroll.... No säger jag och hoppar ut.... Går baktill och klättrar upp för den fasta stegen.... Precis som jag misstänkte så ligger en man nu på taket av husbilen.... Jag är här väldigt tröta på marockanerna och rytet åt mannen att gå ner... Med min hjälp kom han väldigt snabbt ner, utan att skada sig.... En polisman kommer ochtar honom med sig..... Resten av övergången gick smärtfritt men tog tid.... Diesel räkte till maken men inte mer....:swoon:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här är svaret jag fick av UD.....

Hej Peter,

Tack för ditt brev som handlar om den möjlighet till konsulär hjälp man som svensk medborgare kan få när man har blivit utsatt för ett våldsbrott eller blivit frihetsberövad utomlands.

Lagen (2003:491) om konsulärt ekonomiskt bistånd omfattar bl a den som i utlandet blivit utsatt för våldsbrott. Bistånd kan lämnas till i Sverige bosatta svenska medborgare, flyktingar och statslösa, och får avse kostnad i anslutning till brottet som den drabbade behöver för att kunna ta till vara sin rätt.

Vänliga hälsningar,

Madeleine Brolén Forslund

Madeleine Brolén Forslund

Enheten för konsulära och

Civilrättsliga ärenden

Utrikesdepartementet

103 39 STOCKHOLM
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För er som påstår annat i tråden kan det ju vara bra att läsa lagen.. här är ett utklipp från lagen som handlar just om den hjälp jag sökte av Svenska Ambassaden i Rabat, men fick ingen hjälp.....

8 § Konsulärt ekonomiskt bistånd åt den som i utlandet har blivit utsatt för våldsbrott får avse kostnad i anslutning till brottet för utredning, bevisning, juridiskt biträde och tolk som den drabbade behöver för att kunna ta till vara sin rätt.

Allt som står här ovan har man rätt till om man råkar ut för ett våldsbrott i ett annat land.....
Så nu blir det en JO anmälan på Svenska Ambassaden i Rabat....
Himla tråkigt och en fruktansvärt massa energi går nu åt.....
Men det bästa är att nu har alla här på Hbk har denna info... så nu kan vi köra lugnt runt i världen med husbilen...
 
Senast ändrad:
Toppen