• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändtransformator trumatic s3002/3005

F

F.d. 52604

Guest
Hej på er.
Jag har en gammal trumatic s3002 som har fungerat utan problem fram tills nu.
På batterihållaren står det truma zundautomat
Det har varit problem med hållaren,och nu är den trasig (Vingen som håller batterilådan när man stoppar lådan i transformator är av.) .Annat fel på den är metalltråden som sitter i självaste transformator som leder ström från batteriet är också av.Tråden är inbakad i transformatorn och går inte att byta.
Det finns också en gnistlampa på transformatorn.
Jag har sökt och sökt efter en sådan transformator,men jag hittar ingenstans.
Jag söker på truma s3002 och jag hittar massor med tändtransformatorer utan lampa och de ser lite annorlunda ut än min. Bland annat kabelstiftena som kommer från min panna ser ut att ha en annan kontakt.
Min fråga är,.kommer en transformator utan lampa att kunna tända min panna?
mvh Zak
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej på er.
Jag har en gammal trumatic s3002 som har fungerat utan problem fram tills nu.
På batterihållaren står det truma zundautomat
Det har varit problem med hållaren,och nu är den trasig (Vingen som håller batterilådan när man stoppar lådan i transformator är av.) .Annat fel på den är metalltråden som sitter i självaste transformator som leder ström från batteriet är också av.Tråden är inbakad i transformatorn och går inte att byta.
Det finns också en gnistlampa på transformatorn.
Jag har sökt och sökt efter en sådan transformator,men jag hittar ingenstans.
Jag söker på truma s3002 och jag hittar massor med tändtransformatorer utan lampa och de ser lite annorlunda ut än min. Bland annat kabelstiftena som kommer från min panna ser ut att ha en annan kontakt.
Min fråga är,.kommer en transformator utan lampa att kunna tända min panna?
mvh Zak
Har egentligen ingen aning men jag har ingen lampa på min och vad gör den lampan för nytta?

Generellt kan jag dock säga att inte mycket är ändrat på dessa värmare så det ör nog en rätt stor sannolikhet att det funkar bra utan lampan.

Men har du har ett modellnummer på din värmare med det så ska du kunna hitta rätt reservdelar, har du provat att kontakta en Truma reparatör?

Tex
Skoklosters
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Lampan är förmodligen en glimlampa som ingår i en pulsgenerator. En stor kondensator laddas långsamt upp via ett motstånd och när spänningen når tändspänningen för glimlampan laddas den ur genom primären på högspänningstrafon. A la gammal kostängselapparat!
Fast sånt sköts ju numera med halsledarteknik.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Jag hakar på tråden om jag får, Jag har en Trumatic SL3002 (Vad är egentligen skillnaden på SL3002 och S3002?). Min värmepanna genererar inga tändgnistor, har en liknande transformator som du zak också med lampa som indikerar urladdningen och jag tror att den fungerar som den skall (fick en liten stöt i alla fall:confused:...) Jag funderar på o det kan vara typ ett defekt tändstift eller fel avstånd mellan tändstiftet och vad det nu är tändstiftet skall urladda mot. Jag skruvade bort glaset som sitter för pilotlågan och lyckades tända manuellt med en tändsticka så allt annat verkar funka som det skall..

Funderar på om denna reservdel kan funka:
TÄNDSTIFT, AUT. (550 MM)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sök på husbils/ husvagnsskrotar. Kanske har du tur & får tag på ett exemplar som har el-element inbyggt. Jag skulle tro att ev. reservdelar betingar ett högt pris om dom ens går att uppbringa.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag lämnade in min för ett par år sedan, kommer inte ihåg exakt vad det kostade men cirkus 2-3000 kr, då bytte dom en massa saker inkl batterilådan och sedan dess tänder den på första.
 
Toppen