• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändstift

F

F.d. 9506

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pilote
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej,
Jag undrar om någon känner till vilken slaggs hylsa man ska ha för att byta stift på en gammal Peugeot motor.
Stiften sitter dåligt till och man måste ha en lång hylsa. har provat en del men inte fått tag i gängan :mad:
Tacksam för tips vilken storlek eller vad man kan få tag i rätt verktyg.:cool:
 
F

F.d. 4879

Guest
Om det är den gamla motorn som tändstiften sitter nere i ventilkåpan så var det en specialhylsa till den, har en sådan i verkstaden. Jag har för mej att det är vanlig normalfattning på stiften, typ NGK B stift, tror det är 21mm.
 
F

F.d. 9506

Guest
Stämmer att stiften sitter i ventilkåpan. Jag kanske får tag i en hylsa imorgon (tisd) Annars blir det problem:confused:
Skulle det krisa ihop sig tror du jag kan få låna din? :)
 
F

F.d. 4879

Guest
Självklart får du det. Jag finns ju inte längre bort än på andra sidan vattnet, Tyresö. Men man måste ju köra runt det hela tyvärr.. Slå mej en signal om du behöver låna den 073-510 70 97.
Göran
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag kollade nu på morgonen när jag kom in i verkstan och den hänger på väggen bland spec verktygen, det står tändstift, Peugeot/Citroen på platsen. Denn är väldigt tunn och smal samt sexkantig nertill på utsidan så du lär nog få problem att hitta en liknande.
 
F

F.d. 4879

Guest
Alltid kul att kunna hjälpa till! Glömde en sak när vi träffades.. Du jobbar ju på Bilia i Nacka, även jag jobbade där en gång i tiden när det hette Eneqvist Bil, måste ha varit 1969-70. Vi kanske jobbade ihop då?
 
F

F.d. 9506

Guest
Då har vi varit arbetskompisar en gång i tiden. Jag började 1966 på Värmdövägen där Eneqvist hade bilförsäljningen :spinny:
Jag ringer dig under dagen. Behöver hyllsan en dag till :mad:
Blev problem med hylsan som fastnat. Den hade sönder porslinet som åkte ner i cylindern :mad:
Så nu gäller dammsugan med special munstycke att försöka få upp bitarna. Ska det jäklas så ska det.
Så Norrlansresan som skulle ske nu på torsdag får bli ett annat tillfälle :confused:
Får ta personbilen och hotell rum :mad:
Man får inte vara :D jämt...
 
F

F.d. 4879

Guest
Illa.. Jag har en kraftig industridammsugare som du kan låna i så fall. Om du har tillgång till tryckluft så har jag även en vaccumsug för bromsluftning som man säkerligen kan köra ner genom tändstiftshålet och suga fast porslinsbitarna med och dra upp dom. I värsta fall så kan vi ju bogsera hit bilen med min Jeep.
Jag tittade på ett optikinstrument för att kunna gå in genom tändstiftshålet och kolla men det är tyvärr för grovt för att gå in genom hålet. Om du har det trasiga stiftet kvar samt de porslinsdelar som du har fått upp så vet du hur mycket som kan ha ramlat in i motorn. Jag tror på att ta en smal gummislang som till vindrutespolare och lägga fett i änden på den, köra in den och vrida så att bitarna fastnar på den. Om du ska ta dammsugaren så måste du ha ett munstycke som når ända ner till kolven i så fall för att kunna suga upp det hela, kanske går med att tejpa fast en gummislang? Jag hjälper dej gärna efter lunchen om du vill, klart ni ska komma iväg till Norrland med husbilen i morgon!
 
F

F.d. 9506

Guest
Hej Kölis.
Tack för ditt erbjudande av hjälp.Jag försökte ringa dig i fm. men var upptaget bara. Sen var det brådis hem för att testa att suga ut bitarna.
Jag fick bort en hel del men inte allt tyvär. Fick många tips på jobbet bl.a att det åker ut själv??
Jag skruvade ihop allt och startade för att lysna på skrammel. Men motorn gick så fint som man kan önska sig. Jag tog en tur runt i Nacka för att se eller höra. Men inget ovanligt hördes så nu blir det en resa till Ångermaland med start i morgon efm.
Får verkligen hoppas att jag inte behöver ringa efter dig för att få din fina hjälp. Känns bra att ha en gammal arbetskompis att kanske höra vad som är fel och få goda råd när det händer saker i maskiniriet.
Jag skicka över hylsan och magnet i morgon med budbilen som vi kom överäns om.
Och åter ett STORT TACK för lånet och din erbjudan av hjälp.

Återkommer efter resan (om jag nu kommer hem igen :)
 
F

F.d. 4879

Guest
Vad skönt då! Då fungerara motorn säkerligen framöver också, skulle något ha pajat så hade det gjort det direkt när du startade motorn. Jag åker upp till Bilia Tyresö och hämtar verktygen på fredag!

Göran
 
Toppen