• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändningslås/startmotor

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 78
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Elsystem
Nytt problem: Jo när jag sätter i nyckel o vrider till startläge så är motorn "död" inte alla ggr, ibland startar den som vanligt, o bra batteri är det. o lamporna lyser som dom ska på instrumentbrädan. Har funderat om det kan vara glapp i tändningslås, eller att generatorn håller på att ge upp. Det finns ingen oxid vid batteri. Förslag?
 
F

F.d. 25038

Guest
Kan var så att startmotorn kan vara bränd på ett ställe på "ankaret" och när startmotorn stannar där så tji start nästa gång det händer prova med en start kabel mellan gods startmotor och minus batteri´
en fråga när det"klickar"vad gör du för att starta då?

men börja med att lossa alla grova batteriekablar och rengör nogrant först
sen kan du gå vidare med felsökning
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Hej!
Jag är ingen Fiat Dukato specialist, men det borde finnas ett relä mellan startlås och startmotor. Felet kan finnas där i form av dålig matning, dålig jord eller dålig kontakt.
Hälsningar
 
F

F.d. 13924

Guest
Hej. Jag vet inte om det "klickar" man måste väl vara 2 då, en som lyssnar. Men annars vbrukar jag bara vrida en eller två ggr till så plötsligt startar den som om inget hänt. Ibland tar jag ur nyckeln o sätter i den igen o då startar den, för det mesta. Jag har inte prövat med startkabel, hur gör man då?
 
F

F.d. 13924

Guest
Tommy skrev:
Hej!
Jag är ingen Fiat Dukato specialist, men det borde finnas ett relä mellan startlås och startmotor. Felet kan finnas där i form av dålig matning, dålig jord eller dålig kontakt.
Hälsningar

Jo, jag tycker det oxå, men jag vet inte var det sitter, tyvärr
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej.
Startmotorn sitter framför motorn lågt ner, syns bra underifrån.
Ett bra sätt att kolla startmotorn om den inte går via starnyckel är att att med en kabelstump brygga mellan batterikabeln på starten mot anslutningen till solenoiden,när man kort trycker kabeln mot solenoiden skall denna slå till. Kolla även kabelanslutningen till soleniden är det ett flatstift kan den vara dålig.

OBS var försiktig inga växlar i och väl bromsad.

Lycka till.
Jägarn
 
F

F.d. 13924

Guest
Jägarn skrev:
Hej.
Startmotorn sitter framför motorn lågt ner, syns bra underifrån.
Ett bra sätt att kolla startmotorn om den inte går via starnyckel är att att med en kabelstump brygga mellan batterikabeln på starten mot anslutningen till solenoiden,när man kort trycker kabeln mot solenoiden skall denna slå till. Kolla även kabelanslutningen till soleniden är det ett flatstift kan den vara dålig.

OBS var försiktig inga växlar i och väl bromsad.

Lycka till.
Jägarn

Tack, ska ut o titta på det.
 
F

F.d. 13924

Guest
Har nu varit ute o kollat vad jag tror va Solenoiden, där det satt ett flatstift, såg inte dåligt ut men lossa o gjorde rent o m56 på. Dehörs ett klickljud när man sitter inne o vrider på tändningen.. Har gjort 5-6 startförsök o det funkar som det ska. Men som sagt tidigare. 10-onde försöket kan det va likadant igen
 
F

F.d. 24284

Guest
Klickljud! Då är det med nästan 100% säkerhet dålig jord. Följ - kabeln från batteriet. Den slutar i karrossen eller i motorblocket. Lossa och gjör rent. Slutar den i karossen, så finns det också en kabel från karossen och fäst i motorblocket. lossa och gör rent.
 

Håkan o Carina

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2024
Hej!
På vår förra bil hade vi ett liknande problem med att det inte gick att starta bilen.
Jag lämnade in bilen till en verkstad men de hittade inte något fel.
Verkstaden trodde att det var startmotorn.
Men jag trodde inte riktigt på verkstadens teori.
Rev ner startmotorn, men hittade inte något fel testade även med stöm så att funktionen var riktig.
Monterade tillbaks startmotorn, och gick igenom alla jordpunkter i bilen.
Jag hittade en jordpunkt där det hade varit gnistbildning.
Jag tror att det är ett jordproblem som orsakar ditt fel att det inte går att starta bilen.
Har det med luftfuktigheten att göra om bilen startar?
När vår bil inte startade var det soligt och tort i luften, på morgonen när det var lite fuktigare ute var det inga problem.

MVH
Håkan
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Hej kopparn!
Felet kan lika gärna finnas på plussidan. Solenoien är dels en elektromagnet, men även en kontaktor. Det betyder att det kan finnas ström fram till startmotorn så att solenoiden "klickar" men det blir ingen kontakt så att startmotorn arbetar.
Ett nytt tips från
Tommy
 
F

F.d. 29797

Guest
Hej Kopparn
Hade samma problem med min Fiat ducato 1,9TD. Jag höll på under nästan ett års tid
med denna startmotor och trodde jag skulle bli gale'n på den. Kollade ledningar, bytte
jordfläta, gjorde rent mot karossen. Laddade batteriet bilen startade utan problem, men
så plöstligt var det samma visa igen Jag hade ner startmotorn 3 ggr och gick igenom den. Först så hittade jag ett kol som hade hängt sej, och trodde naturligtvis att det berodde på det, nästa gång märkte jag att muttern till jordflätan inte var ordenligt fast
dragen på solenoiden drog åt låsmuttern satte dit startmotorn igen. Bilen startade perfekt igen, men så klickade den. Tog ner startmotorn ytterligare en gång och kollade denna
gång med att koppla startkablar från batteriet till solenoidens + pol och -pol kortslöt sedan med
skruvmejsel mellan +polen och stiftet till tändningslåset, drog bara till emellanåt då föst hittade jag vad felet va'. Där var det dålig kontakt, alltså inte jordningen som man alltid tror. Jag
lossade låsmuttern som drar skuven mot husets innsida på solenoinden och vred den fram och tillbaka för att skapa bra kontakt och drog åt ordentligt. Efter detta har den inte
klickat en enda gång, fungerar perfekt nu är det ett nöje att vrida på startnyckeln. Blev
lite mycke text men jag ville bara ge dej lite info så var det för mej, Så ge inte upp till
slut kommer man på det.

Hälsn Tommyg
 
F

F.d. 13924

Guest
Tack, ska kolla dina tips, Tommyg




tommyg skrev:
Hej Kopparn
Hade samma problem med min Fiat ducato 1,9TD. Jag höll på under nästan ett års tid
med denna startmotor och trodde jag skulle bli gale'n på den. Kollade ledningar, bytte
jordfläta, gjorde rent mot karossen. Laddade batteriet bilen startade utan problem, men
så plöstligt var det samma visa igen Jag hade ner startmotorn 3 ggr och gick igenom den. Först så hittade jag ett kol som hade hängt sej, och trodde naturligtvis att det berodde på det, nästa gång märkte jag att muttern till jordflätan inte var ordenligt fast
dragen på solenoiden drog åt låsmuttern satte dit startmotorn igen. Bilen startade perfekt igen, men så klickade den. Tog ner startmotorn ytterligare en gång och kollade denna
gång med att koppla startkablar från batteriet till solenoidens + pol och -pol kortslöt sedan med
skruvmejsel mellan +polen och stiftet till tändningslåset, drog bara till emellanåt då föst hittade jag vad felet va'. Där var det dålig kontakt, alltså inte jordningen som man alltid tror. Jag
lossade låsmuttern som drar skuven mot husets innsida på solenoinden och vred den fram och tillbaka för att skapa bra kontakt och drog åt ordentligt. Efter detta har den inte
klickat en enda gång, fungerar perfekt nu är det ett nöje att vrida på startnyckeln. Blev
lite mycke text men jag ville bara ge dej lite info så var det för mej, Så ge inte upp till
slut kommer man på det.

Hälsn Tommyg
 
Toppen