• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändning av kyl Electrolux RM 4261

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har letat efter lösning på det här felet i forum både här i klubben och på andra forum men hittar inte just det problemet jag har. Mitt kylskåp startar och fungerar felfritt men den elektroniska tändningen fortsätter att ticka fram gnista trots att kylen tänt. Jag hör när det tänder och känner värmen från skorstenen och skåpet kyler bra. Med ledning av det jag hittat på forumet har jag felsökt så långt jag kunnat och ha kommit fram till en del utan att ändå hitta felet. Har rengjort och kontrollerat allt i brännaren och tändgnistan kommer som den ska och lågan brinner med fin låga, där finns inget problem som jag kan se.

När jag öppnar gasen, håller vredet i tändläge och startar automattändningen startar kylen direkt och lågan brinner sedan utan problem men tändaren fortsätter skicka gnista. När jag hade brännaren ute provade jag att blåsa ut lågan med tändaren avstängd och för att kontrollera magnetventil och termogivare. Efter en kort stund hördes ett tydligt klick och gasen stängdes av, sedan gick det inte att tända igen utan att trycka in vredet. Tolkar detta som att felet inte finns i den delen heller.

Felet ligger tydligen i tändmodulen eller signalen till modulen, och min fråga är vad som ger signal till tändmodulen att lågan är tänd?
Används spänningen som genereras av termoelementet även som signal till tändmodulen?

För att kunna gå vidare i felsökningen är jag tacksam för råd och tips innan jag drar ut skåpet, det verkar rätt krångligt att ta ut.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har haft brännare lös utanför kylen vid nedre ventilationsgallret när jag felsökt. Detta för se läget på gnistan och tändstiftet när jag provat olika lägen. Gnistan hoppar som den ska ner i brännaren och tänder lågan direkt.

När lågan är tänd fortsätter gnistan att hoppa genom lågan ner i brännaren. Där sker tyvärr ingen jonisering som stoppar gnistan. Brännarens jordning är ok eftersom gnistan hoppar dit.

Är elektriker/tekniker så har jag inga problem med förståelsen för funktionen, kände bara inte till det här med joniseringen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du testat att öka avståndet på tändstiftet till brännaren.
Det finns en tråd som handlade om samma fel som du har, det tickade hela tiden.
Felet var att termoelementet låg i princip mot tändstiftet. För nära jord.
Tillslut brändes det ett hål i termoelementet av gnistan.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Jo, har läst den tråden tidigare, är inte det problemet. Som jag skriver så hoppar gnistan ner i brännaren/lågan och justerat läget på stiftet/gnistan i alla möjliga lägen och avstånd. Med brännaren utlyft från kylen ser jag alla förändringar när jag justerar.

Sedan undrar jag om det verkligen är jonisering i lågan som stoppar gnistan. På en gammal gasolvärmare vi hade på 70-talet fanns en avkännare av någon metall som gav en svag spänning vid värme. Den var ansluten till ett litet visarinstrumen som gav utslag när lågan brann.

Finns det en möjlighet att tändstiftet har en liknande funktion och att tändboxen ska känna av på det sättet ?
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Jag har också problem med kylskåp RM4361DM går inte att tända på gasol,det är heldött strömbrytaren tänds inte inget tickande, misstänker tändmodulen, det borde väl vara samma på alla äldre med den tändningen, men hittar ingen tips var jag får tag på den. Ringde runt till tre firmor ingen hade någon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, njaeej firmorna lever ofta i ett totalt ovetande och vill nog helst sälja ett nytt litet kylskåp för femton tusen i stället. Det finns rätt gott om boxar.......... Till och med på servicevänliga campingfirmor.
Du kanske skulle kolla lite mer på box och sladdar m.m. eventuellt.
Boxen har + direktkopplat och strömbrytaren kopplar in minus till boxen och till blinklampan inne i brytaren och till sist kommer det en kabel från gnistboxen till brytaren som gör att lampan blinkar.
Det kan vara strömbrytaren som bråkar också.
Eller om boxen är hel och gnistan inte orkar att hoppa av någon anledning så blinkar inte heller lampan i strömbrytaren. Den tänds/blinkar bara varje gång en gnista "kan" hoppa.
Strömbrytaren är special till just gnistboxar och har ingen vanlig lampa där inne.

20220308_034322-400.jpg20220308_034857-400.jpg


Den här boxen är egentligen till ALDE pannor men påstås vara bättre än original och det verkar kanske vara så.
Plus direkt till boxen, minus från strömbrytaren och sedan blinkkabeln upp till strömbrytaren.
Samt kanske/helst en ny "gnistpinne" med sladd också..... Men åter, kolla upp det du har lite mer.
Gnisttrafo-400.jpg
Det följer en extra jordkabel, för jorden är vid ena skruvfästet på boxen och där skall också sladden sitta klämd samt vidare till närheten av brännaren och metallförbindelse så det blir bra jord i närheten av brännaren för gnistan.
Här har du skapligt pris och brukar även bli snabb lev.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har troligtvis hittat orsaken till problemet nu. Har tidigare felsökt tändkabeln hela vägen och inte kunnat se något fel på den men felet ligger förmodligen där ändå. Eftersom min tändbox sitter illa till på kylens baksida och inte går att komma åt från luckorna var felet svårt att upptäcka. Mest av ren tillfällighet när jag lirkade och petade på tändkabel med plastmejsel syntes en svag gnista precis där kabeln går in i tändboxen, rimligtvis är detta orsaken till problemet. Försökte isolera kabeln där men lyckades inte, går inte att komma åt ordentligt så det får bli ett kabelbyte som vinterjobb.

Sedan har jag en fråga på det här, har jag förstått det rätt? Om gnistpinnen är demonterad från brännaren och hänger i kabeln fritt i luften så ska tickandet upphöra om allt är felfritt.
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sedan har jag en fråga på det här, har jag förstått det rätt? Om gnistpinnen är demonterad från brännaren och hänger i kabeln fritt i luften så ska tickandet upphöra om allt är felfritt.

Hej, inget i den här världen med rätt många tillverkare är väl helt "hugget i sten" men de få gånger jag har pillat med det här och av någon anledning ingen gnista alls har kunnat hoppa p.g.av för stort avstånd eller bortplockad gnistkabel eller liknande, så har det nog varit dött tills avstånd eller fel har avhjälpts.
Det är ju i.o.f. rätt lätt att kolla boxen. Tändkabeln sitter fast i gnistboxen med en rund kabelsko och bara att dra bort, som kan gå även om det sitter illa till. Om du inte har någon rund kabelsko till en vanlig kabelstump så går det med bara en lös vanlig kabel skalad en liten bit och instoppad i gnistuttaget på boxen så det blir lite kontakt och sedan andra änden någon liten cm. från jord på skåpet, och då skall gnistan hoppa och brytaren blinka om boxen är ok.
Man kan ju också behöva kolla så det finns +12V direkt till boxen, och att brytaren kopplar minus till boxen.
Boxens jordning tror jag även kan vara lite luddig i vissa äldre fall, det är det som är rejält åtgärdat på blåa ALDEboxen.

Det är lite pill att tillverka en egen kabel med/till gnistpinnen för det behöver vara av mycket värmetåligt material för värmen från lågan kryper bort till kabeln från anslutningen till pinnen.

Kabel med ny pinne finns att köpa, men även det priset har visst ändrats av krig, inflation och elände.... eller för högre vinst bara kanske.
Gnistpinne med kabel3.JPG
Men här har du en länk. Kolla så du har den här böjda gnistpinnen först bara.
Den här kabeln är ca. sex dm. men det finns en med dubbelt så lång kabel också om det behövs.

Tusentals gasolprodukter på nätet

Skulle du behöva både box och kabel/pinne så har den här gasolfirman samma blåa box också... men högre pris.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Då är det dags för en uppdatering av den här följetongen som verkar trotsa alla insatser. Har jobbat vidare på problemet och lyckades komma åt att lossa tändkabeln med skåpet kvar i bilen. Startade tändningen och boxen fungerar som den ska och tickar trots att kabeln är bortkopplad. Har mörklagt utrymmet helt och det syns ingen gnista som skulle kunna hoppa mot jord någonstans.

Om boxen tickar och skickar högspänning är det rimligtvis inget fel på den. Tickar boxen så bör det heller inte vara något problem med spänning och kablage till den. Besynnerligt att den inte slutar ticka nu när tändkabeln är borta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, allt för att jä.... verkar det som........
Som din box reagerar låter lite underligt faktiskt. En möjlighet för att den inte stämmer med de "vanliga" problemen skulle ju kunna vara att det är överslag av gnistan i själva boxen beroende på någon spricka i ingjutningen i boxen.
Det enda är i alla fall, att tickar det så borde gnistan hoppa någonstans.
Jag monterade en ny blå gnistbox och ny kabel med den böjda gnistpinnen samt "renoverad" brytare i våras, och den tickar med jämn, lugn och säker takt samt slutar att gnista så fort lågan tänds. Den gamla boxen började ibland skicka gnista i kulsprutetakt under tiden lågan brann samt hade lite olika takt vid tändning ibland m.m. även fast den var genomgången och kontrollerad ett flertal gånger utan någon direkt succé.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då är det dags för en uppdatering av den här följetongen som verkar trotsa alla insatser. Har jobbat vidare på problemet och lyckades komma åt att lossa tändkabeln med skåpet kvar i bilen. Startade tändningen och boxen fungerar som den ska och tickar trots att kabeln är bortkopplad. Har mörklagt utrymmet helt och det syns ingen gnista som skulle kunna hoppa mot jord någonstans.

Om boxen tickar och skickar högspänning är det rimligtvis inget fel på den. Tickar boxen så bör det heller inte vara något problem med spänning och kablage till den. Besynnerligt att den inte slutar ticka nu när tändkabeln är borta.
En ren gissning.... Kan det bero på att kännare som känner av när lågan brinner är borta/kass/sotig... Eller va f.. den nu kan vara.. :twitcy:;)
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Skulle kunna vara så men med tanke på Jankro´s erfarenhet så borde boxen sluta ticka när inget är anslutet på utgången för högspänningen. Lutar åt att det kanske är så som du skriver Jankro, att det finns ett överslag någonstans i boxen. Den tanken har jag också haft, jobbade som radio & TV reparatör under 80 & 90 -talet och ett vanligt fel i en TV var överslag i högspänningstrafon. Skillnaden var dock att den inte genererade någon högspänning alls till skillnad mot min box som ger en felfri och kraftig gnista vid tändstiftet/gnistpinnen i brännaren.

Att jämföra högspänningstrafon i en TV med en gnistbox så finns det både skillnader och likheter. Men visst finns tanken på ett överslag, i teorin kan det vara ett mindre överslag som inte påverkar gnistan så mycket vid brännaren men är tillräckligt för att boxen ska fortsätta ticka. Börjar bli djupt i tankegången nu, och till detta kommer tanken på jordfel. Efter snart 40 år i el & elektronikbranschen är min erfarenhet att jordfel kan orsaka problem som trotsar allt förnuft, fast då borde väl inte boxen ge så bra gnista vid brännaren.

Kommer nog inte från att montera ut kylen för ta en närmare titt på själva boxen. Det är bara så omständligt på min Hobby, kylen är ansluten med rör och för att komma åt kopplingen måste hällen först demonteras. Har ett trasigt högerknä som värker och bromsar aktiviteten och väntar på en ny knäled, kan inte hjälpa att motivationen att börja demontera är lite låg innan detta är ordnat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej det finns ingen rättvisa här i världen. I en del husbilar kan man sitta på en pall vid ett bortplockat stort galler och både sota/byta brännardelen och kolla/byta gnistdelen med en halvtimmes lätt trevligt meckande, och i andra husbilar får man använda en hel helg för plocka sönder hela köket/spiseln/kylskåpet för att ens kunna komma åt/kunna lossa/byta ut något :msn_wall: .
Det är ju tyvärr inte något som direkt ingår i checklistan när man köper en husbil som man vill ha, men borde kanske vara moraliskt förbjudet att bygga in så idiotiskt från början.

M.v.h. JANKRO.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Väcker liv i denna tråd då jag har samma problem. När man tänder kylskåpet och det brinner slutar ändå inte lampan att blinka och gnistrelät att ticka! Har bytt både relä och kabel med givare men utan resultat! Om jag däremot bryter bodelsbatteriet i 15 minuter med gasol kylskåpet igång blinkar det inte när batteriet slås till.....
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Hej.
Ja det låter underligt men har haft mina funderingar på om det kunde bero på spänningsmatningen. Jag mätte spänningen tidigt i felsökningen och den var Ok när boxen arbetade. Kontrollerade även alla jordningar men kunde hitta något fel, provade även med extra jordningar på skåpet vid brännaren. Har köpt nytt "tändstift" komplett med tändkabel men inte hunnit montera ännu. Har medvetet väntat med det köpet eftersom jag misstänkt att felet ligger någon annanstans. Kanske är det trots allt något med spänningsmatningen, detta problem har blivit en så pass utdragen följetong utan logik att inget verkar långsökt längre.

Jag tackar för tipset med det du har kommit fram till och ska prova mig fram den vägen om inte byte av tändstift och kabel löser problemet.
Att bryta spänningen och prova så som du gjort väcker förstås ännu mer frågetecken om varför det fungerar sedan. Trots allt intressant med en ny vändning i det hela.

Kan inte hjälpa det, men efter ett helt arbetsliv inom el och elektronikbranschen har jag fått en arbetsskada som säger "jordfel" när det dyker upp fel som trotsar allt förnuft.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja jag är inne på att ordna en extra jordförbindelse från tändboxen då den ju bara jordas mot skåpets baksida via plåtbläck vid fastsättningsskruven. Men det vore intressant att se om ditt kylskåp reagerar likadant och slutar blinka efter att batteriströmmen brutits en stund. Har ju monterat ur och i skåpet flera gånger nu så börjar få lite rutin på det. Och precis som du skriver måste spis först plockas bort.....
 

chakan

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33652
Medlemskap
2024
Fick ingen gnista alls i helgen efter körning på 12 volt/ 220 efter mycket läsande i den Tyska manualen stod det att man inte skall växla från ström till Gas utan att alltid gå till Noll innan bytet
Stängde av rubbet en stund sen startade det klockrent, tur eller nåt, för vi har aldrig gjort så förut,,,
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fick ingen gnista alls i helgen efter körning på 12 volt/ 220 efter mycket läsande i den Tyska manualen stod det att man inte skall växla från ström till Gas utan att alltid gå till Noll innan bytet
Stängde av rubbet en stund sen startade det klockrent, tur eller nåt, för vi har aldrig gjort så förut,,,
Har du kört på 12V och har AES på kylen så sätter den inte på gasen förrän efter ca 15 minuter. Detta för att du ska kunna tanka utan att det är risk för att gasolen ska tändas under tankningen.
 
Toppen