• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändning av kyl Electrolux RM 4261

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har letat efter lösning på det här felet i forum både här i klubben och på andra forum men hittar inte just det problemet jag har. Mitt kylskåp startar och fungerar felfritt men den elektroniska tändningen fortsätter att ticka fram gnista trots att kylen tänt. Jag hör när det tänder och känner värmen från skorstenen och skåpet kyler bra. Med ledning av det jag hittat på forumet har jag felsökt så långt jag kunnat och ha kommit fram till en del utan att ändå hitta felet. Har rengjort och kontrollerat allt i brännaren och tändgnistan kommer som den ska och lågan brinner med fin låga, där finns inget problem som jag kan se.

När jag öppnar gasen, håller vredet i tändläge och startar automattändningen startar kylen direkt och lågan brinner sedan utan problem men tändaren fortsätter skicka gnista. När jag hade brännaren ute provade jag att blåsa ut lågan med tändaren avstängd och för att kontrollera magnetventil och termogivare. Efter en kort stund hördes ett tydligt klick och gasen stängdes av, sedan gick det inte att tända igen utan att trycka in vredet. Tolkar detta som att felet inte finns i den delen heller.

Felet ligger tydligen i tändmodulen eller signalen till modulen, och min fråga är vad som ger signal till tändmodulen att lågan är tänd?
Används spänningen som genereras av termoelementet även som signal till tändmodulen?

För att kunna gå vidare i felsökningen är jag tacksam för råd och tips innan jag drar ut skåpet, det verkar rätt krångligt att ta ut.
 

chakan

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33652
Medlemskap
2024
Har du kört på 12V och har AES på kylen så sätter den inte på gasen förrän efter ca 15 minuter. Detta för att du ska kunna tanka utan att det är risk för att gasolen ska tändas under tankningen.
Ok det visste jag inte, men jag har ett skåp från -12 helt manuellt så om den finns sånt på det vet jag inte,,,
Men alltid bra med tips för det lär väl komma nåt nytt
Har en medskickad gammal manual till det mesta i bilen, löst det mesta med den när vi lyckats översätta
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tog mig ut till husbilen idag, var nyfiken på om gnistboxen skulle sluta ticka efter att spänningen varit bruten. Som om inte problemet med gnistboxen var nog upptäckte jag ett nytt problem. Till att börja med startade jag kylen som vanligt med att öppna gasolen och starta tändboxen. Kylen startade helt ok och brann med fin låga men boxen fortsatte att ticka fram gnista.

Efter en del meckande lyckades jag bryta spänningen till gnistboxen och väntade ca 15 minuter innan jag kopplade på spänning igen. Resultatet var detsamma som innan, boxen startade och fortsatte att skicka gnista. Att bryta spänningen hade gjorde ingen skillnad i mitt fall.

Däremot upptäckte jag ett annat problem. När jag bröt spänningen från bodelsbatterierna fortsatte boxen att ticka. Fick bryta matningen från startbatteriet också för att göra boxen strömlös. Då kommer frågan hur detta är kopplat. Provade att enbart ansluta bodelsbatterierna utan startbatteriet och boxen får spänning. Gjorde om det motsatta genom att bryta matning från bodelsbatterierna och enbart startbatteriet. Det blir samma sak, boxen får spänning från båda hållen.

Detta betyder att bodelsbatterier och startbatteri är sammankopplade någonstans trots att den elektroniska batterifrånskiljaren fungerar. Den har jag kontrollerat, fungerar som den ska när generatorsignalen DF kommer. Syns tydligt att funktionen är ok genom spänningsförändringarna på anslutningarna.

Har inte tänkt på det innan men spänningen till min gnistbox stängs inte av via huvudbrytaren eller kylskåpsbrytaren på husbilens huvudpanel, den matas alltid med spänning. Brytarna på huvudpanelen påverkar enbart 12V patronen i kylen men inte gnistboxen. 12V patronen funkar som den ska och startar när DF signalen från generator kommer.

Då är som sagt frågan var gnistboxen är ansluten. Som jag ser det ska den matas från bodelsbatterierna och om jag bryter huvudbrytare eller brytaren för kylen på huvudpanelen så ska gnistboxen stängas av. Som det är nu kan jag bara stänga av gnistboxen på knappen på kylen.

Tyder på att det finns en en felaktig bygling någonstans. Behöver kontrollera anslutningar på kylen och på elektronikboxen. Detta får vänta tills min nya knäled kommit i form. Dels måste kylen ut och elektronikboxen sitter under passagerarstolen och den måste demonteras för att komma åt boxen.

Har en allmän fråga till er:
Hur fungerar det hos er som har gnistbox på kylen? Stängs er gnistbox av om ni bryter huvudbrytare eller kylskåpsbrytare på husbilens huvudpanel?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tog mig ut till husbilen idag, var nyfiken på om gnistboxen skulle sluta ticka efter att spänningen varit bruten. Som om inte problemet med gnistboxen var nog upptäckte jag ett nytt problem. Till att börja med startade jag kylen som vanligt med att öppna gasolen och starta tändboxen. Kylen startade helt ok och brann med fin låga men boxen fortsatte att ticka fram gnista.

Efter en del meckande lyckades jag bryta spänningen till gnistboxen och väntade ca 15 minuter innan jag kopplade på spänning igen. Resultatet var detsamma som innan, boxen startade och fortsatte att skicka gnista. Att bryta spänningen hade gjorde ingen skillnad i mitt fall.

Däremot upptäckte jag ett annat problem. När jag bröt spänningen från bodelsbatterierna fortsatte boxen att ticka. Fick bryta matningen från startbatteriet också för att göra boxen strömlös. Då kommer frågan hur detta är kopplat. Provade att enbart ansluta bodelsbatterierna utan startbatteriet och boxen får spänning. Gjorde om det motsatta genom att bryta matning från bodelsbatterierna och enbart startbatteriet. Det blir samma sak, boxen får spänning från båda hållen.

Detta betyder att bodelsbatterier och startbatteri är sammankopplade någonstans trots att den elektroniska batterifrånskiljaren fungerar. Den har jag kontrollerat, fungerar som den ska när generatorsignalen DF kommer. Syns tydligt att funktionen är ok genom spänningsförändringarna på anslutningarna.

Har inte tänkt på det innan men spänningen till min gnistbox stängs inte av via huvudbrytaren eller kylskåpsbrytaren på husbilens huvudpanel, den matas alltid med spänning. Brytarna på huvudpanelen påverkar enbart 12V patronen i kylen men inte gnistboxen. 12V patronen funkar som den ska och startar när DF signalen från generator kommer.

Då är som sagt frågan var gnistboxen är ansluten. Som jag ser det ska den matas från bodelsbatterierna och om jag bryter huvudbrytare eller brytaren för kylen på huvudpanelen så ska gnistboxen stängas av. Som det är nu kan jag bara stänga av gnistboxen på knappen på kylen.

Tyder på att det finns en en felaktig bygling någonstans. Behöver kontrollera anslutningar på kylen och på elektronikboxen. Detta får vänta tills min nya knäled kommit i form. Dels måste kylen ut och elektronikboxen sitter under passagerarstolen och den måste demonteras för att komma åt boxen.

Har en allmän fråga till er:
Hur fungerar det hos er som har gnistbox på kylen? Stängs er gnistbox av om ni bryter huvudbrytare eller kylskåpsbrytare på husbilens huvudpanel?
Min stängs som sagt av direkt när bodelsbatteriet bryts. Om du får möjlighet så prova lite längre avstängning om den inte slutar gw gnista efter 15 minuter. Jag är inne på att sätta en separat 12 voltsbrytare på kylskåpet om jag inte lyckas lösa problemet med gnistboxen på annat sätt! Då kylskåpets galler sitter precis utanför dörren är det lätt att känna att lågan tänds.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tog mig ut till husbilen idag, var nyfiken på om gnistboxen skulle sluta ticka efter att spänningen varit bruten. Som om inte problemet med gnistboxen var nog upptäckte jag ett nytt problem. Till att börja med startade jag kylen som vanligt med att öppna gasolen och starta tändboxen. Kylen startade helt ok och brann med fin låga men boxen fortsatte att ticka fram gnista.

Efter en del meckande lyckades jag bryta spänningen till gnistboxen och väntade ca 15 minuter innan jag kopplade på spänning igen. Resultatet var detsamma som innan, boxen startade och fortsatte att skicka gnista. Att bryta spänningen hade gjorde ingen skillnad i mitt fall.

Däremot upptäckte jag ett annat problem. När jag bröt spänningen från bodelsbatterierna fortsatte boxen att ticka. Fick bryta matningen från startbatteriet också för att göra boxen strömlös. Då kommer frågan hur detta är kopplat. Provade att enbart ansluta bodelsbatterierna utan startbatteriet och boxen får spänning. Gjorde om det motsatta genom att bryta matning från bodelsbatterierna och enbart startbatteriet. Det blir samma sak, boxen får spänning från båda hållen.

Detta betyder att bodelsbatterier och startbatteri är sammankopplade någonstans trots att den elektroniska batterifrånskiljaren fungerar. Den har jag kontrollerat, fungerar som den ska när generatorsignalen DF kommer. Syns tydligt att funktionen är ok genom spänningsförändringarna på anslutningarna.

Har inte tänkt på det innan men spänningen till min gnistbox stängs inte av via huvudbrytaren eller kylskåpsbrytaren på husbilens huvudpanel, den matas alltid med spänning. Brytarna på huvudpanelen påverkar enbart 12V patronen i kylen men inte gnistboxen. 12V patronen funkar som den ska och startar när DF signalen från generator kommer.

Då är som sagt frågan var gnistboxen är ansluten. Som jag ser det ska den matas från bodelsbatterierna och om jag bryter huvudbrytare eller brytaren för kylen på huvudpanelen så ska gnistboxen stängas av. Som det är nu kan jag bara stänga av gnistboxen på knappen på kylen.

Tyder på att det finns en en felaktig bygling någonstans. Behöver kontrollera anslutningar på kylen och på elektronikboxen. Detta får vänta tills min nya knäled kommit i form. Dels måste kylen ut och elektronikboxen sitter under passagerarstolen och den måste demonteras för att komma åt boxen.

Har en allmän fråga till er:
Hur fungerar det hos er som har gnistbox på kylen? Stängs er gnistbox av om ni bryter huvudbrytare eller kylskåpsbrytare på husbilens huvudpanel?

Kanske kan vara till hjälp.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024

Kanske kan vara till hjälp.
Tack, men har den. Den säger tyvärr inget om anslutningarna i husbilens elsystem. Har komplett schema över husbilens elsystem men det visar bara en 12v matning till patronen förutom DF.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tack, men har den. Den säger tyvärr inget om anslutningarna i husbilens elsystem. Har komplett schema över husbilens elsystem men det visar bara en 12v matning till patronen förutom DF.
Tror jag äntligen löst problemet med gnistboxen. Efter att läst och funderat på det som skrivits här och dessförinnan testat med både annan gnistbox och kabel från denna till brännaren utan resultat gjorde jag en ny jordanslutning från gnistboxens baksida (där ju jordningen av denna finns) och i stället för enbart jordning via den folieliknande baksidan på kylskåpet drog jag en kabel till en rejäl skruv som också håller kylpaket och brännare! Och tro det eller ej gnista slutar komma så fort kylskåpet tänts! Tack Kanada för dina funderingar om jordfel som fick in mig på detta spår!
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Toppen, då är inte den arbetsskadan helt fel. Ska jobba vidare själv på detta så snart jag har möjlighet. Detta fel och lösning tycker jag är så viktig info att det bör hamna under "Problemet löst".
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Jobbade vidare på problemet i dag. Med riktigt korta stubbmejslar lyckades jag lossa tändboxen och det visar sig att original tändbox är utbytt till den nyare DCZ 1/12 E, tveksam till om den skulle vara sönder. Bytte till den nya tändkabeln med nytt stift men tyvärr är resultatet detsamma, boxen fortsätter att ticka fram gnista hur jag än justerar stiftets läge i lågan.

Fick en hel del ingående info från dig JANKRO och har fortsatt provat en del av det här nu. Jobbade vidare på jordningar och jordade brännarens bleck vid skruvhålet mot godset i brännaren utan att gnistan slocknar.

Om du läser det här JANKRO har jag några frågor eftersom jag förstår att du jobbat mycket med det här. Min tanke var att jorda boxens minusmatningen mot både blecket och brännaren. När jag kopplar samman boxens jordningsbleck mot godset på brännaren blir det ingen skillnad, gnistan fortsätter. Om jag även ansluter boxens jordningsbleck mot minusmatningen på boxens spänningsmatning också börjar boxen att ticka trots att strömbrytaren på skåpet är frånslagen. Är detta OK ?

Har även en fråga om strömbrytaren, du nämnde att den kan vara problemet. Den bryter som den ska och glimlampan fungerar men kanske kan ha ett fel trots det.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jobbade vidare på problemet i dag. Med riktigt korta stubbmejslar lyckades jag lossa tändboxen och det visar sig att original tändbox är utbytt till den nyare DCZ 1/12 E, tveksam till om den skulle vara sönder. Bytte till den nya tändkabeln med nytt stift men tyvärr är resultatet detsamma, boxen fortsätter att ticka fram gnista hur jag än justerar stiftets läge i lågan.

Fick en hel del ingående info från dig JANKRO och har fortsatt provat en del av det här nu. Jobbade vidare på jordningar och jordade brännarens bleck vid skruvhålet mot godset i brännaren utan att gnistan slocknar.

Om du läser det här JANKRO har jag några frågor eftersom jag förstår att du jobbat mycket med det här. Min tanke var att jorda boxens minusmatningen mot både blecket och brännaren. När jag kopplar samman boxens jordningsbleck mot godset på brännaren blir det ingen skillnad, gnistan fortsätter. Om jag även ansluter boxens jordningsbleck mot minusmatningen på boxens spänningsmatning också börjar boxen att ticka trots att strömbrytaren på skåpet är frånslagen. Är detta OK ?

Har även en fråga om strömbrytaren, du nämnde att den kan vara problemet. Den bryter som den ska och glimlampan fungerar men kanske kan ha ett fel trots det.
Jag kollade på elschemat för ett tag sen för din box. Brytaren sluter minus som går till boxen när trycker på den. Det är därför boxen tickar om ansluter en jordkabel direkt till den. Du kan se elschemat i inlägg #44.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Jo, är med på det om det nu var så att det jordar bakvägen. Det borde vara så att den avstängda minusmatningen till brännaren får minus via jordning på brännaren. Problemet är att brännaren inte är jordad. Misstänker att hela problemet ligger där.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Men är inte brännaren jordad via sin fastsättning i värmeväxlare? På min slutade den ju att ticka efter att jag dragit en kabel från gnistbox till skruv som håller rörslingorna bak.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har restansmätt mellan brännaren och övriga delar och det visar konstigt nog ingen kontakt. Ska prova med att enbart jorda mellan blecket på boxen och brännaren.
Jag bytte i och för sig hela brännaren till en ny och skruven samtidigt då jag först trodde felet låg där. Den nya är ju fri från sot och rost och bör då jorda bra mot övrig metall i kylskåpets baksida!
 
Toppen