• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tändläge

  • Startad av Startad av F.d. 25374
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 25374

Guest
Fortsätter väl med mina frågor angående vår nyinköpta C25:a 2,0 bensin.

Hur ska tändningen stå? Har sett att det finns märkning för att ställa den och jag tycker att den är lite svårstartad ibland, som att tändningen står för tidigt. Startmotorn liksom stannar upp och tvekar, men den kanske ska stå så tidigt?
 
Sv: Tändläge

Om du justerer litt frem og tilbake med motoren på tomgang merker du fort om det er rett. Den motoren er en modifisert utgave av den som satt i Peugeot 504. Mulig merkene er fra personbilutgaven, den har litt annen kompresjon. En svakhet med motoren er at den ikke tåler å bli så varm at den koker, kommer den opp mot kokepunkt så kjør til side og la den stå på tomgang til den er nede på normal temp igjen. Koker den så vent til den er helt kald før du fyller på vatn og kryss fingrene for at toppakningen holdt.
 
Sv: Tändläge

Bild tagen med mobilkamera hoppas du kan läsa datan i alla fall. Tror du kan klicka på bilden för förstoring.
mvh Bror
 

Bilagor

  • ATT00009.jpg
    ATT00009.jpg
    165,6 KB · Visningar: 73
Sv: Tändläge

Om problemet skulle finnas kvar efter att du kollat tändpunkten kan du gå vidare med att kolla startmotorn och dess elkablar. En sliten startmotor eller dålig kontakt på ledningarna kan ge liknande symptom som du beskriver. mvh jocke
 
Sv: Tändläge

Eller dålig jordledning mellan motor och kaross. Montera en extra jordledning så kanske det blir bättre. Gjorde det på min gamla diesel och det blev då bättre snurr på startmotorn.
 
Sv: Tändläge

4 svar på en timme, det är nog rekord för mig och då är jag rätt van vid olika bilforum, helt otroligt vad ni är hjälpsamma och snabba ni är här, tack!! :yes:

Tog fram lampan och vad jag kan se så står tändningen ungefär på 10 grader så som man kan utläsa i Brors utmärkta bild. Satte en startkabel mellan minuspolen och motorn och kanske blev det aningen bättre...svårt att säga eftersom den inte tvekar varje gång utan bara då och då.

Jaja, man får väl knuffa/bogsera igång bilen om det värsta skulle hända.
Nu drar vi ut på vår första minisemester med husbilen! :mcride:
 
Sv: Tändläge

Kan ju även ligga i batteriet en lessen cell eller startmotorn den kanske "fältar" kortis i lindningarna vid värmepåverkan
 
Sv: Tändläge

4 svar på en timme, det är nog rekord för mig och då är jag rätt van vid olika bilforum, helt otroligt vad ni är hjälpsamma och snabba ni är här, tack!! :yes:

Tog fram lampan och vad jag kan se så står tändningen ungefär på 10 grader så som man kan utläsa i Brors utmärkta bild. Satte en startkabel mellan minuspolen och motorn och kanske blev det aningen bättre...svårt att säga eftersom den inte tvekar varje gång utan bara då och då.

Jaja, man får väl knuffa/bogsera igång bilen om det värsta skulle hända.
Nu drar vi ut på vår första minisemester med husbilen! :mcride:
Du kollade väl tändinställningen med vacuumslangen borttagen. Det skall man göra på alla de bilar med fördelare som jag känner till.
Annars får man fel tändläge.
Är det för tidigt är risken att du får spikningar på höga motorvarv. Det brukar inte höras, men i längden bränner det hål i kolvarna.
//W
 
Tillbaka
Toppen