goldfinger
HBK Medlem
Jag funderar på ett nytt grepp då det gäller att förhindra fuktskador på våra kära klenoder. Idag har vi ju fukttester av husbilar och vagnar, men dessa tester är ju till för att upptäcka skador som redan har hänt.
Min tanke är att också testa husbilens täthet före en fuktskada uppstår. Det måste ju vara det optimala sättet att förhindra kostsamma reparationer.
Från arbete med nyinstallationer och reparation av "skrovöppningar"(lastluckor, bog-dörrar, akter-portar och andra tätande öppningar m.m.) på oceangående fartyg, har jag nästan dagligen använt ett testinstrument kallat SHERLOG, som används för att kontrollera täthet på de delar av fartyg som är öppningar för att lossa/lasta när fartyget är i hamn, men samtidigt måste vara stängda och täta då fartyget är till sjöss och då speciellt i dåligt väder.
Min tanke är att undersöka möjligheten att använda detta system för att testa tätheten på husbilar. Systemet bygger på att en ultraljudsändare placeras inuti husbilen och man avsöker med en mottagare alla kritiska områden på husbilens utsida. Man får då en mycket exakt indikering på eventuella svaga områden om det finns indikering att ultraljud passerar och kan uppfattas av mottagaren. Detta registrerar man då som ett område där läckage och fuktskador kan uppstå.
Det skulle vara intressant att höra från er där ute vad ni tror, baserat på denna enkla information.
Se bifogad pdf. för lite information.
Min tanke är att också testa husbilens täthet före en fuktskada uppstår. Det måste ju vara det optimala sättet att förhindra kostsamma reparationer.
Från arbete med nyinstallationer och reparation av "skrovöppningar"(lastluckor, bog-dörrar, akter-portar och andra tätande öppningar m.m.) på oceangående fartyg, har jag nästan dagligen använt ett testinstrument kallat SHERLOG, som används för att kontrollera täthet på de delar av fartyg som är öppningar för att lossa/lasta när fartyget är i hamn, men samtidigt måste vara stängda och täta då fartyget är till sjöss och då speciellt i dåligt väder.
Min tanke är att undersöka möjligheten att använda detta system för att testa tätheten på husbilar. Systemet bygger på att en ultraljudsändare placeras inuti husbilen och man avsöker med en mottagare alla kritiska områden på husbilens utsida. Man får då en mycket exakt indikering på eventuella svaga områden om det finns indikering att ultraljud passerar och kan uppfattas av mottagaren. Detta registrerar man då som ett område där läckage och fuktskador kan uppstå.
Det skulle vara intressant att höra från er där ute vad ni tror, baserat på denna enkla information.
Se bifogad pdf. för lite information.
Bilagor
Senast ändrad: