• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TÄTHETSTEST AV HUSBIL = KOMPLEMENT TILL FUKTTEST

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag funderar på ett nytt grepp då det gäller att förhindra fuktskador på våra kära klenoder. Idag har vi ju fukttester av husbilar och vagnar, men dessa tester är ju till för att upptäcka skador som redan har hänt.
Min tanke är att också testa husbilens täthet före en fuktskada uppstår. Det måste ju vara det optimala sättet att förhindra kostsamma reparationer.

Från arbete med nyinstallationer och reparation av "skrovöppningar"(lastluckor, bog-dörrar, akter-portar och andra tätande öppningar m.m.) på oceangående fartyg, har jag nästan dagligen använt ett testinstrument kallat SHERLOG, som används för att kontrollera täthet på de delar av fartyg som är öppningar för att lossa/lasta när fartyget är i hamn, men samtidigt måste vara stängda och täta då fartyget är till sjöss och då speciellt i dåligt väder.
Min tanke är att undersöka möjligheten att använda detta system för att testa tätheten på husbilar. Systemet bygger på att en ultraljudsändare placeras inuti husbilen och man avsöker med en mottagare alla kritiska områden på husbilens utsida. Man får då en mycket exakt indikering på eventuella svaga områden om det finns indikering att ultraljud passerar och kan uppfattas av mottagaren. Detta registrerar man då som ett område där läckage och fuktskador kan uppstå.
Det skulle vara intressant att höra från er där ute vad ni tror, baserat på denna enkla information.
Se bifogad pdf. för lite information.

Bilagor

• Sherlog_GB Folder6p.pdf
    359,1 KB · Visningar: 182
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: TÄTHETSTEST AV HUSBIL = KOMPLEMENT TILL FUKTTEST

Tror inget - vet inget.
Men det verkar intressant!
Kan det verkligen fungera?
Och i så fall hur?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skulle tro det ville fungere bra for dører og luker, men svake limfuger som er det vanskeligste problemet har jeg dessverre ingen tro på at det finner. Her er det ofte en hårfin lekkasje i det ytre skallet, og tett innenfor. Samme problem er det med lekkasjer i forbindelse med montering av utvendig utrustning - her lekker det langs skruene om det ikke er limt godt nok rundt og over skruene. Selv fönster rammene kan være problematiske å måle - er ikke sikker på om akrylglasset blokkerer for ultralyden eller om måleutstyret vil se på hele fönsteret som en lekkasje.

Men uansett test gjerne!

På et besøk hos N+B i Polch fikk jeg se hvordan de kontrollerte tetthet på tilfeldig utplukkede biler fra produksjonen: Først en tur på noen km på torturbanen for å myke opp evt dårlige limfuger og sjekke bilen for knarring.
Deretter inn i en hall med kreftig regnvær i alle retninger og flere grundige omganger med måling av fukt over ett par dager. Vatnet som ble benyttet er filtrert regnvatn for å være mest mulig inntrengende. Ultralyd ble brukt på alle bilene på samlebåndet for kontroll av luketettning, men det avslørte bare feilmonterte pakninger / lister.

F

F.d. 52943

Guest

När vi hittade ett fuktläckage anlitade säljaren (garantireparation) en reparatör i Seglora som använde ultraljud för att lokalisera läckan. Jag tror att han hade något med Forsbergs att göra - fanns i samma lokaler som dom hade sitt lager av nya Hobbybilar.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Borde bli bransch föredöme att delge ett protokoll efter liknande test!
Men så klart kommer vi konsumenter att få betala.. Både för test och utfall...

Det som blir positivt är att ett flertal husbilsbyggare som vare sig håller
måttet el. inte borde bygga husbilar blir sanerade från marknaden.

Men som som sagt, det kommer kosta oss!
Var & en är sin egen plånbok salig, så test eller inte lär återspeglas framgent via konsument krav eller inte! ;)

Mvh. Magnus

Jag hittade en intressant video om hur man kan testa täthet på husbilar:
RV Leak Test - YouTube

Toppen