• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synskärpa

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
För en tid sedan råkade jag ut för ett underligt fenomen. Var på väg och ca 100 m framför mig såg jag en bil dubbelt. Inte som vanligt är bredvid varandra utan ovanpå. Det varade några minuter. Bestämde mig då att höra med optiker som trodde på ansträngning av ögonen. Hon frågade om jag ser bra och det tyckte jag. Använder bara läsglasögon från "macken". Vi tog ett prov och hon tyckte att jag behövde glasögon när jag kör och tittar på TV. Så blev det. Vilken skärpa det blev på allt. Är värt att göra koll då och då. TV:n blev som ny. Tog ett par neutrala och ett par med solskydd. Vilket lyft.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För en tid sedan råkade jag ut för ett underligt fenomen. Var på väg och ca 100 m framför mig såg jag en bil dubbelt. Inte som vanligt är bredvid varandra utan ovanpå. Det varade några minuter. Bestämde mig då att höra med optiker som trodde på ansträngning av ögonen. Hon frågade om jag ser bra och det tyckte jag. Använder bara läsglasögon från "macken". Vi tog ett prov och hon tyckte att jag behövde glasögon när jag kör och tittar på TV. Så blev det. Vilken skärpa det blev på allt. Är värt att göra koll då och då. TV:n blev som ny. Tog ett par neutrala och ett par med solskydd. Vilket lyft.
Nästan samma upplevelse för några år sedan. Alltid haft mycket bra syn på håll och enbart läsglas. Men det förändrades på några veckor, dramatiskt. Det är precis som om ögonen och hjärnan kämpar på, men när de väl inte kan hålla fokus längre, slappnar de av!? Kör med samma uppsättning glasögon som du. Suveränt. Däremot är de med solskydd för mörka när det är mycket tunnlar. Det blir för mörkt i tunneln och när jag tar av dem ser jag för dåligt. Då tar jag på de vanliga glasen med stora solglasögon utanpå, som lätt åker av i tunnlarna.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nästan samma upplevelse för några år sedan. Alltid haft mycket bra syn på håll och enbart läsglas. Men det förändrades på några veckor, dramatiskt. Det är precis som om ögonen och hjärnan kämpar på, men när de väl inte kan hålla fokus längre, slappnar de av!? Kör med samma uppsättning glasögon som du. Suveränt. Däremot är de med solskydd för mörka när det är mycket tunnlar. Det blir för mörkt i tunneln och när jag tar av dem ser jag för dåligt. Då tar jag på de vanliga glasen med stora solglasögon utanpå, som lätt åker av i tunnlarna.
Mina slipade solbrillor är mindre tonade i nederkant. Då ser jag mätarna bättre. I tunnlar lutar jag huvudet lite bak och glor igenom om det "ljusare" fältet
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Lite OT
En bekant berättade att en kompis till honom blev av med körkortet när han såg dubbelt, han frågade läkaren om att ”tror du att jag kör ut i en korsning när jag ser två lastbilar komma i stället för en?”
Tror inte han fick tillbaka kortet
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Känns ju tryggt att veta att du nu inte ser dubbla bilar.
Men hur blev det för övrigt med de nya glasögonen, blev tv programmen bättre?
Är frugan lika snygg som tidigare?
TV-programmen blev inte bättre, bara mer skärpa så man ser detaljer bättre vilket har gjort att de är lite intressantare. Min älskade fru blev ännu snyggare.
 
Toppen