• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Märkligt, jag har 100/100 mbit fiber och har inga problem. Och "sidan svarar inte" har jag aldrig upplevt. Har du kollat stabiliteten i din uppkoppling? Svarstiden/pingtiden i den? Routerns performance (starta om den kanske)?

Men, visst märker jag att det "segar till" lite grand - dels då och då (skäl okänt) och dels när jag tittar i trådar med många högupplösta bilder (t ex "Nu är vi här" av Krister o Ursula).

Frågan är f.n. uppe till diskussion i referensgruppen, idéer om lösning finns t ex för att lite grand komma runt problemet med stora/många bilder i en tråd. :)

Jag vill bara kommentera, att alla bilder jag lägger in och lagt in i det nya forumet har jag minskat ner till mellan 1- 2,5 mb.
I det gamla forumet var bilderna jag lade in på 2,5- 4 MB.
Detta med en äldre Xperia.
Sitter just nu nere i Spanien med tele2 och surfar med telefon android 8 och upplever inte uppkopplingen som seg.
Krister.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I gamle forumet ble det laget en kompakt kopi av alle bilder og det var alltid denne som ble vist først. Orginalen kom først opp når en trykket på kopien. Nå kan brukerne velge om det er orginal eller miniatyren som vises. Det var ikke mange bilder som ved visning var over 500 kB tidliger, snittet var nede rundt 300 kB selv om bildet orginalt kunne være på mange MB.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag vill bara kommentera, att alla bilder jag lägger in och lagt in i det nya forumet har jag minskat ner till mellan 1- 2,5 mb.
I det gamla forumet var bilderna jag lade in på 2,5- 4 MB.
Detta med en äldre Xperia.
Sitter just nu nere i Spanien med tele2 och surfar med telefon android 8 och upplever inte uppkopplingen som seg.
Krister.
Inga problem, vi har inga restriktioner (få iallafall) när det gäller bilderna. Jag nämnde din tråd enbart som ett exempel med en med många bilder, det finns fler trådar med många bilder. Reseberättelserna/-trådar måste få innehålla många bilder. I detta sammanhang pratar vi enbart om svarstider - och det finns lösning på allt (mer eller mindre komplexa).
Så, bara fortsätt med dina bilder, det är de som är själva "kryddan" i en reseskildring! :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Chippen och BoEr älskar BAJEN och kommer även i år att köpa årskortet för Hammarby fotboll.:)

Det här är givetvis inte sant utan bara en test!!!


:mcride:
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag brukar fullständigt strunta i att rätta felstavningar som jag ser efter postat inlägg.
Idag gjorde jag förändringar några timmar efter postningen, ordföljden var nästintill obegriplig.:(

MEN, det kan bli tokigt om någon svarar och sen förändras texten utan att det syns att förändringen genomförts.

Jag kan tycka att man har 2-5 minuter på sig att ändra felstavningar eller felaktigheter UTAN att det syns, därefter tycker jag det ska synas!
Då är jag som du, en 100%-j-l när det gäller hur man skriver. :oops:.
Men, å andra sidan, det är väl inte hela världen, man kan alltid lägga in ett "Edit" eller liknande och korrigera.

Skulle vi införa en "2-5 min time lag" uppstår ju ett annat problem, risken att en eller ett par hinner att skriva in sina inlägg, dvs att man skriver oavsett vad de säger i sina inlägg. :). On-line, kräver on-line reaktion?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Fast jag tror att vi missuppfattar hela situationen, nu har ju du citerat mitt inlägg vilket jag har uppfattat i andra forum att man inte ska göra, citera inlägget precis ovanför ska man undvika eftersom det blir galet mycket onödig text. Jag är på ett annat forum väldigt mycket och jag tror att man har någon minut att rätta till fel utan att det syns, ändrar jag texten 12 timmar senare syns det i inlägget. Det gör att man förstår trådens förändringar.

För att ge ett tydligt och kraftigt exempel, nu utgår vi ifrån att du inte heller är inne på forumet hela tiden som dom allra flesta medlemmar inte är och jag ändrar min text, du har ju redan gillat det jag skrev.;)

Förstår du hur jag menar nu?
Bäst att lägga till Mvh/Chippen
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Svarar utan att citera :).
Vet du varför jag citerar, trots att du skrivit inlägget innan (iallafall om jag skriver så snabbt att ingen annan hinner emellan):
  • För att du ska få en notis - en signal - om att någon citerat/svarat på ditt inlägg. Bra om du är flitig med andra inlägg eller annat på siten, du ser snabbt att du fått svar utan att behöva gå in i tråden (se vänstra cirkeln i bannern)
  • För att andra (om ett antal andra hinner lägga in andra inlägg före mej) lätt ska se vilket annat inlägg mitt inlägg refererar till
Onödig text, förlänger tråden? Åja, det är ett klent motiv :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Bra att du tog upp det där med att andra hinner göra inlägg, i det andra forumet jag skriver mycket på får man alltid en varning när man postar.
Det finns nya inlägg vill du verkligen posta det där innan du ser vad som skrivits? Liknande text är det iallafall.. Det är riktigt bra funktion som vi också borde ha.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ett tillägg, kanske missförstod dej: Menar du att det inte ska synas under inlägget att du ändrat förrän efter en viss tid?
Nackdel i så fall: Då ser ju inte de som läst ditt inlägg innan att det är ändrat.
För du kan väl inte mena att det ska dröja 2-5 min innan ditt inlägg publiceras? Eller?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag förstår nu att du inte förstår, det är ju jag som inte har förstått att funktionen jag är ute efter finns ju redan, se inlägg 724... Långt ner till höger står ju förändringen..:eek:

Nej ingen fördröjning, det vill man ju inte ha... Det här skrev jag efter postning så det verkar vara exakt så som jag vill att det ska vara..

Men det där med varning, det finns nya inlägg är en superbra funktion..
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Bra att du tog upp det där med att andra hinner göra inlägg, i det andra forumet jag skriver mycket på får man alltid en varning när man postar.
Det finns nya inlägg vill du verkligen posta det där innan du ser vad som skrivits? Liknande text är det iallafall.. Det är riktigt bra funktion som vi också borde ha.
Nu citerar jag iallafall, så att du ser vad jag svarar på ;):
Om jag skriver i en tråd får jag faktiskt en varning som säger "Det har tillkommit andra inlägg under tiden" (eller nåt liknande, kommer inte ihåg den exakta formuleringen). Men jag kan tyvärr inte nu redogöra för när jag får den, t ex om det enbart är i vissa forum.
Har du aldrig sett det meddelandet?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Du vet väl också att du kan (innan du sparar) kan ange att det inte ska synas att du ändrar?

Edit: Här ...

01.png
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu citerar jag iallafall, så att du ser vad jag svarae på ;):
Om jag skriver i en tråd får jag faktiskt en varning som säger "Det har tillkommit andra inlägg under tiden" (eller nåt liknande, kommer inte ihåg den exakta formuleringen). Men jag kan tyvärr inte nu redogöra för när jag får den, t ex om det enbart är i vissa forum.
Har du aldrig sett det meddelandet?

Aldrig.... Jag blir lika paff varje gång man postar och det har ramlat in ett par inlägg emellan.
Är det för att jag alltid går via "Fler alternativ" kanske?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Chippen och BoEr älskar BAJEN och kommer även i år att köpa årskortet för Hammarby fotboll.:)

Det här är givetvis inte sant utan bara en test!!!


:mcride:
He, he. Det jäkliga är att jag kan se när du ändrat det:

02.png

Du hade glömt "Redigera utan märkning". Hade det gällt Leksand hade jag inte reagerat. För du pratar väl inte bandy?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag håller på Leksand i Hockey och dom har den största bortaklacken så det vågade jag inte chansa på.
Annars brukar Djurgårdarna häckla Bajenklacken med ramsan "Hammarby och Leksand, tillsammans går dom hand i hand":)

Jag kan inte redigera utan att det ska syns, jo ett par minuter verkar jag ha på mig.
Den funktionen tycker jag inte vi vanliga ska ha möjlighet till heller, 1-2 minuter räcker..
 
S

Sören-6830

Guest
Uppmärksammades på att, för att starta ny tråd kan man inte, som jag, hitta knappen när man har forumet öppet och har klickat på "Olästa inlägg".
Då finns inte knappen "Skapa ny tråd" där den finns om man inte klickat på "Olästa inlägg". Letade ganska länge innan jag kom underfund med det. Kanske andra haft samma "problem"?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen