• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det heter nå Diskussioner og du finner det på din meny under den lille avataren I toppen av siden.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
I stället för att skriva ett PM (som vi gjorde i vB) öppnar man en Diskussion (här i xF). Klicka på cirkeln bredvid din avatar-ruta uppe i "bannern", klicka på Starta en diskussion och bjud in en eller flera (upp till 10 användare kan delta)
Ooops, tvåa på bollen
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Aha. Då gör du så här:
  1. På Forum sidan, klicka på Olästa inlägg (i undermenyn)
  2. Klicka därefter på Senaste inlägg (på raden alldeles ovanför översta tråden/inlägget, ute till höger)
  3. Nu får du upp massvis med senaste inlägg. Om du vill kan du göra detta till din startsida

Är inte säker på att detta (3:an) är en hållbar lösning...
Jag hade den sidan som startlänk tidigare, men efterhand som tiden gick blev det mer och mer fel upplevde jag.
Länken innehåller en sifferdel med antal poster - antar att det är det som ställer till det.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Är inte säker på att detta (3:an) är en hållbar lösning...
Jag hade den sidan som startlänk tidigare, men efterhand som tiden gick blev det mer och mer fel upplevde jag.
Länken innehåller en sifferdel med antal poster - antar att det är det som ställer till det.
Mmm, så är det nog ... Antagligen är det även det som kan ge vissa störningar om man väljer inställningen "Nyaste först" i de generella trådvisningsinställningarna. Vi upptäckte vissa felaktigheter med den inställningen under testerna i höstas. Se kommentarerna vid inställningsrutan.
 
F

F.d. 14324

Guest
Är inte säker på att detta (3:an) är en hållbar lösning...

@BoEr, innan jag går vidare: Nej detta har inget med senast eller nyast som visning att göra, inte den här gången.

Belar, som du redan märkt så håller det inte att göra om adress/url till en genväg till en startsida, och du är inne helt på rätt spår med sifferdelen.
Om man trycker på Olästa inlägg> senaste inlägg så visas en url i adressfältet med siffror i slutet, dessa siffror byggs på för varje inlägg i forumet och adressen får en siffra som stiger konstant.
Gör man då en genväg på adressen som visas får den genvägen en statisk siffra, det fungerar helt enkelt bara bra tills någon gör ett inlägg till i forumet och sen fungerar det inte längre som det ska.
Fortfarande hamnar man vid olästa inlägg så det kanske kan räcka till för en del, men för skapa en genväg till Senaste inlägg (både olästa & lästa) så ska adressen/url se annorlunda ut.

;) Den här länken är dock bra:

Senaste inlägg | Husbilsklubben.se
Code:
https://www.husbilsklubben.se/forums/find-new/posts?recent=1

Och för att ni ska kunna se den och kopiera den så lägger jag den i vår nya funktion för sånt, mm.
För den ser ut på ett sätt här ovan, som den ska, men när ni tryckt på den och hamnat på rätt ställe, så ser den inte ut så längre i adressfältet, det är därför det inte fungerar fullt ut att bara gå till sidan och kopiera länken som visas i adressfältet och tro att allt är bra. :)

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Fördelen med den vyn, en startsida som
  • Innehåller tillräckligt många inlägg
  • Visar de nyaste inläggen först
  • Undviker de trådar/forum man inte är intresserad av
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@Belar @knarrevik @Sjöberg: Startsidevyn fungerar bra. I början. Men, eftersom xF ersätter "Jockes webbadress" med en sid/post-numrerad sådan så fångar den inte upp nya inlägg. Dvs, det hjälper inte att t ex gå in och läsa ett inlägg, backa och refresha sidan. Man får tillbaka den sida man hade från början (visserligen är befintliga inlägg uppdaterade, men alltså inga nya inlägg finns med).
Efter ett tag måste man alltså antingen mata in Jockes webbadress igen, söka om Olästa inlägg/Senaste inlägg, eller starta om webbläsaren för att få en aktuell sida.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
@Belar @knarrevik @Sjöberg: Startsidevyn fungerar bra. I början. Men, eftersom xF ersätter "Jockes webbadress" med en sid/post-numrerad sådan så fångar den inte upp nya inlägg. Dvs, det hjälper inte att t ex gå in och läsa ett inlägg, backa och refresha sidan. Man får tillbaka den sida man hade från början (visserligen är befintliga inlägg uppdaterade, men alltså inga nya inlägg finns med).
Efter ett tag måste man alltså antingen mata in Jockes webbadress igen, söka om Olästa inlägg/Senaste inlägg, eller starta om webbläsaren för att få en aktuell sida.
I PCn startar man (i alla fall jag) normalt om webbläsaren varje gång man går in - så då borde det väl fungera med Jockes adress?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
I PCn startar man (i alla fall jag) normalt om webbläsaren varje gång man går in - så då borde det väl fungera med Jockes adress?
Ja den är rätt när du går in/startar upp. Och om du sitter och surfar och läser ett tag så blir de inlägg du fått listade uppdaterade/markerade olästa. Men däremot kommer inga nya inlägg upp. Inte ens om du refreshar sidan. xenForo har ju bytt ut Jockes fiffiga webbadress till en dynamisk adress redan då du startade upp.
Ska du fånga nya inlägg efter t ex en halvtimmes session så måste du antingen mata in Jockes genväg igen (och låta xF omvandla den till den dynamiska/nya som gäller just nu). Alternativet är förstås att du klickar på Forumsidan, Olästa inlägg och Senaste inlägg igen. Eller nöjer dej med Formsidans kortare lista med senaste inlägg. :(.
 
S

Sören-6830

Guest
Jag har säkert missat att kolla någonstans men jag kan inte som förut se "Mina inlägg". Finns säkert en enkel förklaring.........
 
4

4 JO

Guest
@Sören-6830 Klart det finns en enkel förklaring.
I din avatar uppe till höger håller du pekaren över bilden och väljer "Din profilsida". Där hittar du bl.a fliken "Postade" vilken tar dig till allt det du skrivit i olika trådar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen