• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Om detta är svar på mitt inlägg 300 så fattar jag hur man gör och bilden hamnar exakt där jag vill ha den. Men när jag sedan tittar på inlägget sedan så skiljer det på om jag är inloggad eller inte. Och då är det ingen mening med WYSIWYG.
Det är faktiskt meningen precis så, gäster ser inte bilder i inlägg (se bild i Galleri om skillnaden mellan olika typer av användare, eller titta på instruktionsfilmen under Hjälp)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag har precis provat igen. Är jag inloggad så ser jag bilden och texten är på ett ställe. Loggar jag ur och tittar på samma inlägg så ser jag bilden men texten är på ett annat ställe.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det blir kludd när jag missförstår dig och du inte fattar vad jag menar, tur man inte ger sig. Har inte fått någon återkoppling på inlägg 299, har ni satt upp min sista mening på fel listan eller önskelistan?

Inlägg 432 svar på fråga 4 just denna grejen var mycket lättare tydligen på gamla forumet.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Okej, jag har aldrig tidigare laddat upp mer än en bild. Men nu såg det naturligare ut att ladda upp flera bilder så jag provade. Då väljer jag ju själv att välja den bilden jag vill ha där. Där är ju ett fält med förklaringar så där är kanske plats för en rad där för att förklara detta?
Och du vet förstås att de bilder som finns uppladdade, men inte inplacerade i inläggstexten, kommer att visas som bifogade filer?
Sista meningen registreras som Önskemål :)
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Namn på medlem?

Kanske har denna fråga varit uppe tidigare, men det står helt still i skallen på mig just nu. Hur får jag fram namnet på den medlem som skrivit ett inlägg? Går det inte att klicka på t ex "J Peter" här intill och få fram mitt namn o s v? Verkar vara långväga att gå tillbaka till "Sök medlem" och söka på användarnamn? Hur ska jag göra?

// J Peter
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Namn på medlem?

Kanske har denna fråga varit uppe tidigare, men det står helt still i skallen på mig just nu. Hur får jag fram namnet på den medlem som skrivit ett inlägg? Går det inte att klicka på t ex "J Peter" här intill och få fram mitt namn o s v? Verkar vara långväga att gå tillbaka till "Sök medlem" och söka på användarnamn? Hur ska jag göra?

// J Peter
Den enklaste/snabbaste vägen jag känner till: Klicka på användarnamnet under avataren till höger om inlägget, välj Profilsida i den blå infofönstret som kommer upp, och på den sida som kommer upp, klicka på fliken Information
PS. Tvåa på bollen. DS.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Och du vet förstås att de bilder som finns uppladdade, men inte inplacerade i inläggstexten, kommer att visas som bifogade filer?
Sista meningen registreras som Önskemål :)

Nä, framgår det när man laddar upp en ställplats? Kan inte läsa det i svaret 298 heller! Men jag har ju sett när jag tittar runt på ställplatser idag att någon hade en stor bild och bredvid så var där en mindre bild på loggan för Topplatz. Om jag kommer ihåg rätt så laddade jag upp en del bilder för jag skulle prova till denna https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/polen.27942/#post-919356 men det blev bara en bild därav min fråga och sedan Gunnars svar.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nä, framgår det när man laddar upp en ställplats? Kan inte läsa det i svaret 298 heller! Men jag har ju sett när jag tittar runt på ställplatser idag att någon hade en stor bild och bredvid så var där en mindre bild på loggan för Topplatz. Om jag kommer ihåg rätt så laddade jag upp en del bilder för jag skulle prova till denna https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/polen.27942/#post-919356 men det blev bara en bild därav min fråga och sedan Gunnars svar.
När det gäller husbilsplatserna så fungerar xF på samma sätt som för alla andra inlägg, men husbilsplats-webbarna hanterar det på ett annat sätt, som t ex för din rapportering enligt ovan:
  1. Du rapporterade in via ett formulär med flera bilder uppladdade
  2. Resultatet från ditt formulär finns fortfarande lagrat (med alla dina bilder)
  3. Webbarna (sedan lång tid tillbaka) har bestämt att varje husbilsplats ska ha enbart en bild; varför den webbare som modererar först kopierar din information och sedan väljer ut den mest representativa bilden. Därefter tas bort de övriga bilderna bort, dvs i det inlägg som sedan hamnar i själva husbilsregistret
Varianten med Topplatz-loggan; det går alltså rent tekniskt att ha flera bilder per husbilsplats (det är ju som sagt vanliga inlägg i "xF's ögon"). Men i detta fall ansåg tydligen den som modererade att det var informativt med loggan, och det var ju då inte fråga om en ytterligare bild på husbilsplatsen. Allt detta gissar jag förstås.

Enligt vår kravspec för den nya husbilsapplikationen: När den är på plats kommer vi att tillåta flera både foton och videon per plats, detta för att man då kan arrangera bildvisningen på ett helt annat sätt. Notera, enligt vår kravspec :)
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Reflektion rörande "Svarsknapp":

Till och från ser jag inlägg som består av enbart ett citat. Det kan i och för sig bero på att jag har någon knasig inställning, men...Vi är dock några medlemmar som tidigare tyckt till om "rena svarsknappens" placering längst ner på sidan, vilket är det naturliga om inställningen på inläggen är så att säga fallande. Om inställningen däremot är "senast överst" - vilket jag fått för mig att många har; tycker själv att den är bekvämast även om alla funktioner då inte stöds - blir det onaturligt att scrolla ner för att svara "rent". Då finns möjligheten "svara med citat" i inlägg eller markera text och klicka "svara" - dvs båda med citat i större eller mindre omfattning, men där knappen primärt anger bara "svara". Kan det vara så att detta möjligen skapar missförstånd och därmed vara orsaken till att det ibland blir svar med bara citat? "Ren" knapp såväl överst som längst ner vore kanske en lösning. Om möjligt.

Den här tråden - som är toppen att ni skapat och dessutom besvarar föredömligt - har nu så många inlägg att det kanske finns fler inlägg i samma ämne och att frågan om "rena svarsknappens" placering redan är besvarad och tagen om hand; kommer inte ihåg dem alla. Ber om ursäkt i så fall, men detta är i vart fall min reflektion i saken.

// J Peter
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, jag saknar rubriken (Synpunkter/frågor om vårt nya Forum)
Över alla inlägg som görs, jag ser det som en stor sak.
Hur ser ni på det?
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Hej, jag saknar rubriken (Synpunkter/frågor om vårt nya Forum)
Över alla inlägg som görs

Håller med fullt ut. Det var det jag syftade på i mitt förra inlägg i tråden. Som jag fattat det har vi blivit uppmanade, att samla alla synpunkter och frågor i denna tråd, men - som du antyder - har den nu blivit så omfattande att det är lite oöverskådlig. Skulle nog tjäna på att "sorteras" på något för referensgruppen lämpligt sätt. Därmed också lättare för oss användare att inte upprepa

Därför la jag in en liten ingress och skrev lite om att det kanske var en upprepning.

// J Peter
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Hej, jag saknar rubriken (Synpunkter/frågor om vårt nya Forum)
Över alla inlägg som görs, jag ser det som en stor sak.
Hur ser ni på det?
Vet inte om jag hänger med, menar du att:
  1. Den rubriken ska stå över varje inlägg i denna tråd?
  2. Eller menar du att rutan för nytt inlägg ska stå över varje inlägg?
Eller? I båda de alternativet får man ju scrolla ännu mer - sidorna blir motsvarande längre.
Ledsen, jag kanske fattar lite trögt så här sent ;)
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Markera forum lästa, onödigt med frågan om man är säker tycker jag.

Nu förstår jag inte riktigt och beklagar om jag ställt en fråga som redan är ställd och besvarad. Personligen kan jag inte behålla alla svar i minnet och om "Frågor/synunkter om vårt nya Forum" önskas kanaliserade till en och samma tråd fattar jag inte hur det hjälper att markera ett forum som läst. Självklart ska jag dock vara mer försiktig framgent.

// J Peter
 
F

F.d. 32985

Guest
J Peter, bara våga ställa fler frågor, upprepning lär vi alla oss av.
Ett tips som är mer generell är att kika in i FAQ där ”vi” försökt samla på oss med frågor och svar.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
kika in i FAQ där ”vi” försökt samla på oss med frågor och svar.

Tittade igenom FAQ men hittade inte något om svarsknapparna och svar som består av endast ett citat utan kommentar (var själv nära att skicka iväg ett sådant). Därav min fråga. Skulle kanske läst noggrannare. Min avsikt var dock endast att kanalisera en utvecklingsmöjlighet.

// J Peter
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte riktigt och beklagar om jag ställt en fråga som redan är ställd och besvarad. Personligen kan jag inte behålla alla svar i minnet och om "Frågor/synunkter om vårt nya Forum" önskas kanaliserade till en och samma tråd fattar jag inte hur det hjälper att markera ett forum som läst. Självklart ska jag dock vara mer försiktig framgent.

// J Peter
Det råd/svar som givits tidigare "i sammanhanget" är bl a följande:
  1. Snabbaste sättet att skriva ett inlägg: Klicka på svara-knappen på vilket inlägg som helst, markera allt som står i textrutan som kommer upp, och antingen ta bort allt och börja skriva, eller om man markerat noggrant, börja skriva direkt utan att trycka på delete först (är allt markerat, och när man börjar skriva ersätts ju allt markerat)
  2. Flytta svarsrutan från botten till toppen: Vi trasslade med det under utvecklingsperioden utan att få det att fungera fullständigt
Flera svarsrutor? Både toppen och botten? Det är väl inte så ni menar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen