• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Tips Synlighet hastighetsmätaren Fiat

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
1.024
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2026
Har brottats med detta problem sedan vi köpte bilen - helintegrerad Rapido 2019

Tycker jag har kommit tillrätta med problemet genom att vidta ett antal åtgärder
  1. Bytt instrumenttavlorna till med vit bakgrund för bättre kontrast
  2. Målat kromkanterna kring mätarna mattsvarta för att minska reflexer
  3. Monterat en LED-list på rattstången som belyser mätartavlorna för bättre synlighet
  4. Monterat 5 mm distanshylsor på främre styrpinnarna på instrumenthuset för att vinkla upp instrumentpanelen
Bild 1 och 2 visar LED-listen fram- och bakifrån
Bild 3 visar instrumentbrädan sedd i ögonhöjd
Bild 4 visar montering distansbrickor

IMG_0660.pngIMG_0661.pngIMG_0662.pngIMG_0663.png
 
Samma gör jag, ratten sitter för lågt eller så är jag för låång eller så är stolen monterad för högt upp från golvet, bara att välja den anledning som känns bäst. Enklaste lösningen var GPS.
Husbilsbyggarna sätter snurrplatta på stolarna, vilket höjer dom så geometrin inte stämmer jämfört med orginal.
Jag använder också GPS fart.
 
Har brottats med detta problem sedan vi köpte bilen - helintegrerad Rapido 2019

Tycker jag har kommit tillrätta med problemet genom att vidta ett antal åtgärder
  1. Bytt instrumenttavlorna till med vit bakgrund för bättre kontrast
  2. Målat kromkanterna kring mätarna mattsvarta för att minska reflexer
  3. Monterat en LED-list på rattstången som belyser mätartavlorna för bättre synlighet
  4. Monterat 5 mm distanshylsor på främre styrpinnarna på instrumenthuset för att vinkla upp instrumentpanelen
Bild 1 och 2 visar LED-listen fram- och bakifrån
Bild 3 visar instrumentbrädan sedd i ögonhöjd
Bild 4 visar montering distansbrickor

Visa bilaga 230014Visa bilaga 230015Visa bilaga 230016Visa bilaga 230017
Hur får man tag på vita instrumenttavlor?
 
Har brottats med detta problem sedan vi köpte bilen - helintegrerad Rapido 2019

Tycker jag har kommit tillrätta med problemet genom att vidta ett antal åtgärder
  1. Bytt instrumenttavlorna till med vit bakgrund för bättre kontrast
  2. Målat kromkanterna kring mätarna mattsvarta för att minska reflexer
  3. Monterat en LED-list på rattstången som belyser mätartavlorna för bättre synlighet
  4. Monterat 5 mm distanshylsor på främre styrpinnarna på instrumenthuset för att vinkla upp instrumentpanelen
Bild 1 och 2 visar LED-listen fram- och bakifrån
Bild 3 visar instrumentbrädan sedd i ögonhöjd
Bild 4 visar montering distansbrickor

Visa bilaga 230014Visa bilaga 230015Visa bilaga 230016Visa bilaga 230017
Vi kör efter gpsen och får rätt hastighet också
 
Har brottats med detta problem sedan vi köpte bilen - helintegrerad Rapido 2019

Tycker jag har kommit tillrätta med problemet genom att vidta ett antal åtgärder
  1. Bytt instrumenttavlorna till med vit bakgrund för bättre kontrast
  2. Målat kromkanterna kring mätarna mattsvarta för att minska reflexer
  3. Monterat en LED-list på rattstången som belyser mätartavlorna för bättre synlighet
  4. Monterat 5 mm distanshylsor på främre styrpinnarna på instrumenthuset för att vinkla upp instrumentpanelen
Bild 1 och 2 visar LED-listen fram- och bakifrån
Bild 3 visar instrumentbrädan sedd i ögonhöjd
Bild 4 visar montering distansbrickor

Visa bilaga 230014Visa bilaga 230015Visa bilaga 230016Visa bilaga 230017
Jag blev opererades för grå starr, efter det ser jag siffrorna tydligt i panelen.
 
Senast ändrad:
Provat med vita instrumenttavlor, men ... nja, tycker inte det blev det någon särskild dundersuccé.
Annars ger det ju en rätt vacker belysning kvällstid...

Kört länge med bobrik, som piper och håller reda på mig och den är ett bra komplement, så länge det finns täckning uppåt...

Senaste grejen är en HeadUp, som speglar de digitala siffrorna upp mot framrutan.
Jodå, skitbra... ända tills man tar på sig polariserande solbrillor... då ser man inte mycket...
Men vid molnig väderlek och framförallt nattetid, är HeadUp:en en fantastiskt modern och trevlig liten manick...

Funderar, om man kan slänga "mösskärmen", som skuggar instrumenten och låta dagsljuset nå ända ner till grottan?
Men det skulle å andra sidan inte se särskilt estetiskt bra ut, så jag fortsätter väl köra med alla mina "förbättringar". :rolleyes:
 
Tillbaka
Toppen