• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Synd att man ska behöva skämmas över sin hemstad

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Insändare i Sundsvalls Tidning idag. Kräver inloggning. Men kortfattat så är den inskickad av ett par stackars husbilsåkare som hade en minst sagt dålig upplevelse när de försökte hitta ställplats i Sundsvall.
Dålig/obefintlig information på kommunens hemsida, dåligt med centrumnära platser och de hamnade tillsist på en tillfällig grusparkering vid en byggarbetsplats.

I vintras skickade jag in ett medborgarförslag till kommunen om att de behöver en bättre och tydlig strategi för husbilsägare.
Men det gick inte ens igenom till omröstning med motiveringen att man redan jobbade med frågan.
Verkar ju gått så där...

Ping till husbilsklubbens styrelse: kontakta gärna Sundsvalls kommun och hjälp dem bli en bättre husbilskommun!

När jag träffar husbilsfolk ute i landet vågar jag inte tipsa om min fina hemstad. Det känns väldigt tråkigt.

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
Insändare i Sundsvalls Tidning idag. Kräver inloggning. Men kortfattat så är den inskickad av ett par stackars husbilsåkare som hade en minst sagt dålig upplevelse när de försökte hitta ställplats i Sundsvall.
Dålig/obefintlig information på kommunens hemsida, dåligt med centrumnära platser och de hamnade tillsist på en tillfällig grusparkering vid en byggarbetsplats.

I vintras skickade jag in ett medborgarförslag till kommunen om att de behöver en bättre och tydlig strategi för husbilsägare.
Men det gick inte ens igenom till omröstning med motiveringen att man redan jobbade med frågan.
Verkar ju gått så där...

Ping till husbilsklubbens styrelse: kontakta gärna Sundsvalls kommun och hjälp dem bli en bättre husbilskommun!

När jag träffar husbilsfolk ute i landet vågar jag inte tipsa om min fina hemstad. Det känns väldigt tråkigt.
Tyvärr är det likadant i min gamla goa stad Göteborg Vi har även entréavgift vissa tider ( Trängselavg.) Jag avråder alla med husbil att besöka Gbg

Ret52

HBK Intresserad
Kommun
Orust
lite svårt att åka i gbg när man skall söderut utan trängselavgift mitt i veckan,å vill man åka förbi blir det det ju lite längre avstånd söderut:(:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Tyvärr är det likadant i min gamla goa stad Göteborg Vi har även entréavgift vissa tider ( Trängselavg.) Jag avråder alla med husbil att besöka Gbg
Jag undrar varför man ska betala när man kör ut ur stan. Då slutar man ju trängas och borde få pengarna åter? /s

Epperlein

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
39254
Medlemskap
2025
Karlstad är inte mycket bättre
Finns ställplats på Sundsta i närheten av Sundstabadet. Iofs centrumnära men med tanke på Karlstad närhet till vatten så är det inte mycket att yvas över. Kanske vill kommunen inte konkurrera med First Camp på Skutberget och Bomstad lite längre ut på Skutberget

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Skickade in ett nytt medborgarförslag med anledning av insändaren där jag efterlyste en satsning på centrumnära ställplatser, bättre skyltning och information mm. Fick snabbt detta svar:
2024-10-02_094818.jpg

...alltså nästan samma som förra gången jag skickade in ett förslag. Får väl hoppas att denna "satsning" blir något utöver det vanliga med tanke på den tid det verkar ta.

Har bett om mer utförlig information, handlingar osv från kommunen. Får se vad jag får ut.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Karlstad är inte mycket bättre
Finns ställplats på Sundsta i närheten av Sundstabadet. Iofs centrumnära men med tanke på Karlstad närhet till vatten så är det inte mycket att yvas över. Kanske vill kommunen inte konkurrera med First Camp på Skutberget och Bomstad lite längre ut på Skutberget
Det finns väl en vid Mariebergsskogen också?

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
En lite sen men ändå uppdatering.
Några dagar efter denna insändare kom ett svar från kommunen (som jag missade tyvärr). Förutom lite politker-snömossnack skrev de så här:

""
Vi inom Sundsvalls kommun arbetar aktivt med att förbättra utbudet och servicen för våra besökare. De tidigare ställplatserna vid hamnen var väldigt uppskattade just för att de låg så centralt. Detta är något vi ser över och nästa sommar kommer det att upprättas nya ställplatser för husbilar vid servicehuset i hamnen.
""

...så för hoppningsvis får jag skämmas lite mindre nästa sommar :)

Toppen