• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sygic - Next Generation

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Är det fler som har problem med Nya generationen?

Historien är följande:

Inför säsongen tänkte jag att prova Sygic Black Box, som skulle ersätta dashkameran, eftersom den då "ingår" i Sygic GPS. Men då behävde jag uppgradera min Sygic från nuvarande 14.3.4 till en version över 14.6

Jag uppdaterade min Sygic, och fick samtidigt nya kartor.

Köpte BlackBox som installerades, men den fungerar inte fullt ut eftersom "Rec" inte dyker upp på displyen. Men detta är inte det stora problemet.

När jag vill gå in och hantera mina "Favorit POI". Där fanns i gamla versionen möjlighet att se vilket icon som representerar varje grupp, men dessa iconer syns inte i nya versionen. Jag kan heller inte se att man enkelt kan byta icon för gruppen, som man tidigare kunde.
Kan heller inte komma åt mitt bibliotek med alla iconer jag ska kunna välja ifrån.

Dessutom visar i nya versionen inte ALLA grupper. Jag hade i den gamla versionen 54 grupper, men den nya visas bara 13 stycken.

Men går man in i mappsystemet så kan jag hitta alla mina, (nåja 52) på plattan. Dessutom finns en mapp med alla mina tidigare inlagda iconer.

Men varför visas inte dessa, och varför finns inte möjligheten att hantera "Favoriter" och "Iconer".

Någon annan som löst detta, eller hittat "knappen" ?

Undrar
Kåre

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Sygic - Next Generation

Jag hittar ingenting i den nya uppdateringen och tycker den är sämre än den gamla , funderar på att köpa ett annat gpsprogram.
Inte ens köranvisningen med ljud fungerar längre trots att ljud är på och röst är vald .

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Håller helt med dej Bengt-Åke!

Sitter här och försöker återställa till gamla versionen, men även detta verkare INTE möjligt.

Supporten på Sygic är MYCKET trög, och blir det svar så skickar dom bara en länk.

Någon större kommunikation är det inte tal om!

Undrar om man inte får gå tillbaka till Auto-Route, men den kan man ju inte köra på plattan.

Andra förslag??

Undrar
Kåre

F

F.d. 14324

Guest

Angående Sygic så har jag inget att komma med då jag är för dålig på den, så jag kommer med en lösning mer åt hållet:
Andra förslag??

Kåre, med ditt intresse för pois och filer, och om inte jag missminner mig så har du en android platta, testa Locus Map!

Med den appen slipper man en hel del bekýmmer med trilskande nav-appar och man låter Locus ta hand om filerna och demonstration av platserna, när man bestämt sig för en plats låter man nav-apparna sköta navigeringen.

Spana in de här trådarna som avhandlar locus:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/662659 (innehåller hbk-fil)
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/647751

Botte har ordnat Hbk-filer landsvis till sygic så det borde gå att ordna upp i alla fall våra egna platser i din sygic.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/694438

Om jag minns fel angående din surfplatta så finns det även riktigt lyckade lösningar för Ipad/Iphone.

mvh jocke

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har ungefär samma problem. Jag retar mig fruktansvärt på att om jag ska köra 10 mil. Räknar programmet ut att det ska ta 2,5 timmar längre än andra Gps. Jag håller också på att titta över vad som finns. CoPilot verkar bra men den vill liksom inte öppna, den låser sig. Jag har ett krav och det är att programmet ska vara kompatibelt med Locus. TomTom har en navigeringsapp, dyr och så funkar den inte med Locus, annars rätt bra.
Kom gärna med tips i alla dess former.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Navigerar du i Locus också Sjöberg?? Jag använder Locus tillsammans med allt du (ni) har fixat för att leta rätt på det jag vill ha tag i. Sedan kopplar Locus upp Sygic för navigering.

F

F.d. 14324

Guest

Under säsongen 2014 gjordes nästan all planering med Locus som har blivit vår elektroniska kartbok, där installerar jag de intressepunkter jag kommer över och min fru kan välja och vraka under körning.
Själva navigeringen har jag överlåtit till min Garmin och Sygic, mest Sygic inledningsvis av säsongen, mot slutet var det 99% Garmin efter att jag och Sygic blivit osams.
Nu när säsongen är på gång så är det locus och Here som gäller, och min Garmin, men även navigatorn i Locus ska få bekänna färg.
Sygic kommer även den att få nya chanser att visa vad den går för. :D

mvh jocke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Installer brouter i Locus, jeg har testet litt på den - det blir en litt større test på mandag, omlag 1100 km tur/retur. Locus / brouter bruker under 1 min på å beregne ruten offline - jeg kommer til å ha kjørebeskjedene via bluetooth i høreapparatene mine.

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

Jag har också nya generationen av Sygic och har installerat Black box.

Black box startas på menysidan och Rec-knappen för att stoppa/lagra dyker upp på kartan när man startat navigeringen. Man kan också gå in på inställningar för Black box som dyker upp på kartan i övre höra hörnet och där man kan bestämma upplösningen på videon.Jag har valt 1920 som ger utmärkt bildkvalitet på min platta.

Betr poi så finns alla kategorier men vissa i undermenyer till övergripande poi. Några symboler har jag inte heller sett...

F

F.d. 55554

Guest

Har nya versionen 14.7.7 i min 10,1" Asus platta, kör med den gamla versionen 14.3.4 i min 7" Asus platta,
den visar informationen som jag vill, fart, tid, rondellinformation, ikoner, ja, allt jag behöver.
Lätt att lägga in koordinater
Överväger att skaffa annat gpsprogram!

Tror man måste återgå till fabriksinställningen för att lägga in den gamla versionen av Sygic??
Har inte kollat!
Har sparat dom gamla kartorna och äldre versioner av Sygic.

Jojje

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Classe
Nu har jag en Samsung GT-P5110. Jag söker febrilt efter den knappen längst ned till vänster, som du även ska kunna se kameravinkelm via.

Den finns inte någonstans på min skärm, men visst kan jag gå in och slå på/av i menyn, men jag ser inte hur kameran är vinklad!

Kåre

Bilagor

• Blackbox.JPG
    Blackbox.JPG
    39,4 KB · Visningar: 708

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Skönt att höra av dej, Jocke. Satt just och önskade att "han som har hand om et" skulle vakna!

Eftersom jag sett att ni som kan detta , även har skrivit om TomTom, så sitter jag och laddar ner denna mackapär på plattan.
Men nu fick man ju en jädra massa å tänka på, tack var alla inlägg.

Tror inte Sygic hör av sig såååå snabbt, så jag får "lösa" detta själv tillsammans med andra i hjärntrusten här på sidan!

Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

classe273

"dyker upp på kartan när man startat navigeringen"

Aha, man måste starta en navigering för att knappen ska dyka upp!

Blindstyret

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Under säsongen 2014 gjordes nästan all planering med Locus som har blivit vår elektroniska kartbok, där installerar jag de intressepunkter jag kommer över och min fru kan välja och vraka under körning.
Själva navigeringen har jag överlåtit till min Garmin och Sygic, mest Sygic inledningsvis av säsongen, mot slutet var det 99% Garmin efter att jag och Sygic blivit osams.
Nu när säsongen är på gång så är det locus och Here som gäller, och min Garmin, men även navigatorn i Locus ska få bekänna färg.
Sygic kommer även den att få nya chanser att visa vad den går för. :D

mvh jocke

Nu blev jag nyfiken, menar du HERE Nokia apps?

Nissed

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2026

Tomtom har en ny app som heter Tomtom Go. Den finns att ladda ner i Android. Den är gratis om man inte kör längre än 70 km, men till en årskostnad av 185 kr är den öppen och fria kartuppdateringar. Man kan också betala ca 450 kr för 3 år.'
Den har alltså ersatt den äldre Tomtom appen. Kolla på Google play

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jag "klipper ut" detta från första inlägget eftersom det "drunknade" i andra mycket

När jag vill gå in och hantera mina "Favorit POI", fanns där i gamla versionen möjlighet att se vilket icon som representerar varje grupp, men dessa iconer syns inte i "The New Generation".
Jag kan heller inte se att man enkelt kan byta icon för gruppen, som man tidigare kunde.
Kan heller inte komma åt mitt bibliotek med alla iconer jag ska kunna välja ifrån.
Ser inte att det numera fungerar att via Sygic/Map/Import går att importera en grupp ny POI.

Dessutom visar i "The New Generation" inte ALLA grupper. Jag hade i den gamla versionen 54 grupper, men den nya listas bara 13 stycken.

Men går man in i mappsystemet så kan jag hitta alla mina, (nåja 52) på plattan. Dessutom finns en mapp med alla mina tidigare inlagda iconer.

Men varför visas inte dessa, och varför finns inte möjligheten att hantera "Favoriter" och "Iconer" in The New Generation av Sygic?

Någon annan som löst detta, eller hittat "knappen" ?

Ångrar verkligen att jag gjorde denna uppdatering för det var ju inget direkt fel i den gamla, och "On the road" fungerar Sygic fantastiskt bra.
Supporten har tipsat om olika sätt att återgå till den gamla, men inget som fungerat.

Är det fler som hamnat i samma sits som jag?

Undrar
Kåre

F

F.d. 55554

Guest

@Smeden

Kolla inlägg 10.
Håller med dig, den nya versionen är sämre än den gamla, fick för övrigt nu uppdatering av Sygic idag. V 15.0.8

Jojje

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Konstigt, jag har inte möjlighet till ny uppdatering, trots ver. 14.7.7 :confused:

Kåre

Toppen