• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svinkallt om benen i hytten...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Har en Fiat Ducato -03, det är inte så bra klimat för föraren på vintern, det drar svinkallt nere vid fötterna och benen, all värme är på för fullt, det är däremot som i en bastu uppe vid huvudet. Har testat alla varianter på inställningar i värmeanläggningen, och testat att öppna/stänga/rikta spjällen åt alla möjliga olika håll. Har läst om att folk isolerat dörrar, stängt för dörrspjäll m.m., dock är det inte så att jag är ute efter att lösa det problemet, utan vad jag undrar är om det är lika uselt i de nyare Fiat, alltså fr.o.m -07, när ett helt nytt hyttkoncept kom??
Eftersom vi funderar på att byta, så vill jag veta om de nya är lika usla som den gamla...
Sist jag körde hem var det -15, tog på mig läderkängor och termobyxor samt kortärmad t-shirt, funkade hyfsat :D
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Svinkallt om benen i hytten...

Annette.
Jag kör en -03 :a och jag körde hem från Arvika i strumplästen.Då var det också kallt med inte riktigt så kallt.Fungerar värmereglaget som det skall?
//Lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Svinkallt om benen i hytten...

Ja, de funkar jag frågade sist den var på service, men det är inte bara min har hört andra som har ojämn värme i hytten. Vore intressant att veta om de nya är likadana
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Svinkallt om benen i hytten...

Det är betydligt bättre värme i Ducato -07 och framåt. Tidigare modeller hade till exempel inte något utblås vid passagerarens fötter.

Men det gäller fortfarande att sätta igen ventilationsgälarna på framdörrarnas kant. Dessa är ju tänkta att släppa ut luft i de bilar som går som lastbil med flak. Där finns endast dessa gälar för utgående luft. Vi med husbilar har ju andra ställen där luften som kommer in genom bilens luftintag kan komma ut. Lite konstigt kanske att dessa gälar inte sätts igen direkt vid husbilsfabriken. Det är kanske lite för mycket begärt att Fiat skulle tillverka speciella dörrar för husbilar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Svinkallt om benen i hytten...

De bilar byggda på -07 chassi verkar alla ha en extra värmeväxlare bakom hytten eller under förarstolen och drivs av motorns varmvatten samt en elfläkt. Kanske denna värmeväxlare är vanligast här i norden. Skall du köpa i Tyskland kan det vara värt att tänka på detta eftersom den ger ett rejält värmetillskott bakåt i bilen.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Svinkallt om benen i hytten...

Bilden är från min Fiat-06
Kolla om ni har ett utblås under instrumentbrädan och i så fall förläng det sedan med en ca 30 cm slang
 

Bilagor

  • IMGP6772 [Skrivbordsupplösning].JPG
    IMGP6772 [Skrivbordsupplösning].JPG
    203,3 KB · Visningar: 21
  • IMGP1237 [Skrivbordsupplösning].JPG
    IMGP1237 [Skrivbordsupplösning].JPG
    147,8 KB · Visningar: 18
  • IMGP1238 [Skrivbordsupplösning].JPG
    IMGP1238 [Skrivbordsupplösning].JPG
    230,8 KB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:

Mapämi

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Torsås
HBK-Nr
4741
Medlemskap
2024
Sv: Svinkallt om benen i hytten...

Kolla torpedväggem mellan förarhytt och motorrum. Jag hade samma problem och hittade 2 hål ca 30 mm på vardera sida. Jag tejpade med silvertejp på båda sidor med lite skumgummi emellan.
Det löste mitt problem med kalldrag vid golvet. 'Vad hålen är till vet jag int, kanske någon extrautruning som ej blivit pluggade från fabrik.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Svinkallt om benen i hytten...

De bilar byggda på -07 chassi verkar alla ha en extra värmeväxlare bakom hytten eller under förarstolen och drivs av motorns varmvatten samt en elfläkt. Kanske denna värmeväxlare är vanligast här i norden. Skall du köpa i Tyskland kan det vara värt att tänka på detta eftersom den ger ett rejält värmetillskott bakåt i bilen.

Hmmm
nu blir det hem och titta men i våran 08 tror jag inte detta finns.

Men det jag har märkt det lilla jag körde vår bil innan det blev vinter var att det drog från hantaget att öppna dörren med.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Svinkallt om benen i hytten...

Hej!
På våran Fiat 09 blåser det fint åt båda hållen nere på golvet.

Mvh Bert
 
Toppen