• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

[FONT=&quot]Pandemin var ingen pandemi | Inrikes | SvD[/FONT]

WHO:s ursprungliga larm om minst två miljoner dödsfall i svininfluensan sätts mot det faktiska utfallet på 18000 döda i en värld där två miljoner människor dör i aids varje år och tre miljoner i tbc.
Kvar från de fjorton månaderna av hysterisk pandemi är gigantiska högar av oanvänt vaccin i stora förråd världen runt. Bara i Sverige köptes 11 miljoner doser in för 400 miljoner kronor. I Holland och andra länder har vaccinhögarna börjat brännas upp.


Skönt att kunna säga vad var det jag sa :wink:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Svininfluensapandemin är över

WHO tillkännagav på onsdagen att svininfluensapandemin officiellt är över. Samtidigt erkände man att 5 av de 15 exerterna man har till sitt förfogande som rådgivare i frågor gällande influensaepedemier har ekonomiska kopplingar till läkemedelsindustrin.

Mvh Wikstrom
Och???

Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Dom 5 experterna hade väl ekonomiskt intresse av att förtaget sålde bra och att dom experterna tjänade på detta .

Hur det hade slutat om ingen hade tagit vaccinet vet man ju aldrig iofs .
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Dom 5 experterna hade väl ekonomiskt intresse av att förtaget sålde bra och att dom experterna tjänade på detta .

Hur det hade slutat om ingen hade tagit vaccinet vet man ju aldrig iofs .
Jo, självklart är det så! Men, så är det ju inom så gott som alla forskningsområden, vilket ger oss många skäl att ifrågasätta. Men ska vi av den anledningen förkasta forskningsresultat, ja, då får vi nog välja att inte tro på forskning över huvud taget.

Lasse
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Lasse, det är bra att inte svälja allt som sk auktoriteter och vetenskapsmän kommer med. Från det hållet har det kommit många hårresande missar genom åren. Låt om oss vara lite mera kritiska. Det tycker jag att denna historia med svininfluensan visar. Jag tycker inte att vi som vågade vägra sprutan har någon orsak att känna oss oansvariga. Kanske vi är lite mindre lättlurade.

Mvh Wikstrom
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Brandlarmet gick på jobbet strax före semestern. Koncernhuset tömdes på fyra minuter. Säkerhetschefen var jättenöjd. Hundratals arbetare och tjänstemän stod sedan sysslolösa på uppsamlingsplatserna utomhus i en dryg timme medan räddningstjänst och säkerhetsfolk gick genom byggnaderna och kunde blåsa faran över. Det var ett falsklarm. Det blev ett jäkla liv på en flera håll när kostnaden för det ofrivilliga stoppet blev känt. Det spreds uppfattningar att det borde krävas något mer än brandlarmet, för att man skulle få lämna sin arbetsplats! Jag tycker inte det beövs någon större fantasi, det räcker att man sett "Skyskrapan brinner" för att bli mörkrädd.

Nu gottar sig massmedia åt den sk "uteblivna pandemin". Bara där visar man sin okunskap. Skillnaden på pandemi och epidemi är inte antalet smittade utan den geografiska spridningen. H1N1 hade definitivt den geografiska spridningen som gjorde att den klassades som en pandemi och utgjorde därmed det hot man bedömde. Jag är inte ledsen för att inte fler insjuknande och dog. Jag är fortfarande stolt över de beslut som togs och den massvaccination som gjordes. Det kan visa sig att det kanske inte hade behövts i den utsträckningen som gjordes, men alternativet att vänta tills katastrofen eventuellt var ett faktum är ju helt befängt! Då hade det förmodligen inte ens varit lönt att vaccinera.

Fem av femton WHO-extperter hade kontakter med läkemedlesinsdustrin. Verkar helt naturligt tycker jag. Jag hade blivit betydlig oroligare om WHO inte hade haft kontakter med läkemedelsindustrin alls.

Krister N
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej Wikström!
Helt riktigt, man ska inte svälja allt, vilket jag också antydde i mitt tidigare inlägg. Men i de flesta fall finns nog ett korn av sanning, vilket innebär - tycker jag - att man inte heller ska förkasta allt.
I just detta fall vet nog varken du eller jag hur stor - eller liten - nytta vaccinet gjorde.

Lasse
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej Lasse, i alla fall vet vi att några har gjort sig en bra slant på denna influensa.

Jag kan inte hålla mig från att citera ett gammalt latinskt ordspråk..... "Farhågorna är alltid fler än farorna".

Mvh Wikstrom
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Helt rätt Wikstrom, hej förresten! :)

Farhågor kan du förebygga medan faror måste du åtgärda.

/Krister N
 
Senast ändrad:
Toppen