• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt griskött

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tittade på Aktuellt idag. Snacka om att bli desillusionerad. Undrar om vår käre Jappe tittade på detta? Vi skall nog sluta att slå oss för bröstet & hävda att svenska grisar har det bra & har ett fint liv innan det oundvikliga slutet kommer. Att man även i Sverige avlat fram suggor som föder upp till 20 kultingar trots att suggan är oförmögen att amma mer än max 14 är åt skogen. Att man i Danmark pga detta väljer ut dom svagaste & slår ihjäl dessa för att öka lönsamheten är ju åt h.....e. Det är bara en tidsfråga innan detta praktiseras i Sverige ( om det inte redan sker). Sedan detta med medikamenter inom djurhållningen, vad vet vi konsumenter egentligen om detta? Svenska bönder vill väl tjäna pengar som alla andra. Redan idag börjar man "grinda upp" dräktiga suggor & de som grisat vilket inte var tillåtet tidigare. Det verkar som att Sverige "rättar in sig i ledet" & följer europeiska regler för djurhållning, tyvärr. Tacka Gud för att man inte är en stackars gris.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svenskt griskött

Det var länge sedan vi slutade äta griskött! Danskt eller svenskt - skit samma!

Jappe

PS. Så länge konsumenterna prioriterar billigt griskött (det är billigt idag), blundar för hur det går till i grisstallarna och köper sådant, så bidrar dessa till djurplågeriet! Ett obegripligt svineri tack vare medlemsskapet i EU som gör att hederliga svinuppfödare inte klarar konkurrensen. Den som plågar djuren mest och säljer det billigaste köttet överlever.

Jag hoppas verkligen att England gör slag i saken och går ur EU. Det kan vara inledningen till EU:s sönderfall.

PS 2. Fritt utbyte av varor och tjänster mellan medlemsländerna borde naturligtvis inte inte innebära fritt utbyte av levande djur över gränserna. Överhuvudtaget borde internationella djurtransporter vara förbjudna liksom en stor del av livsmedlen, i varje fall kött och köttprodukter!

Eftersom politikerna inte tar sitt ansvar så har konsumenten ett stort ansvar! Köp inte billigt kött!

Dagens djurhållning är ingenting annat än djurodling. Man odlar inte djur!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Svenskt griskött

När jag var liten, hade min farfar grisuppfödning i väldigt liten skala, tre suggor. Det blev sällan mer än 10 kultingar, blev det 12 var man väldigt glad. Farfar var varje dag och grävde upp en torva som grisarna hade roligt med. Han hade även bollar som flög mellan kättarna. Sommartid var de ute i en hage. En gång fick min farbror för sig att haga med elstängsel, det var inte så lyckat. Grisarna fick en stöt på ena sidan hagen, skrek och rusade igenom på andra sidan. Sedan hade de grisar överallt ute i veteåkern.
Dessa grisar hade ingen luftkonditionering och ingen automatisk utgödsling, men de hade gott o halm och torv som strö, de gjorde sina behov på ett ställe, aldrig där de låg och sov, de var alltid rena och fina. Farfar hade en grov borste som han kliade dem på ryggen med, de stod på rad för att bli kliade. Vad jag vet bet de aldrig av svansarna för varann.
Allt var inte sämre förr.
 
Toppen