• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska Rallyt 2014

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Då var det dags igen för årets höjdpunkt :)
Åker upp onsdag morgon från Gnosjö med husbilen, planen är att titta på Torsby SS 2/7 under torsdagen för att sedan åka ned till Hagfors.
Under fredagen tittar vi på Hagfors sprint SS 11/15 för att sedan ta oss upp till vargåsen, under lördagen tittar vi på Vargåsen SS 19/23.
Vet att det finns några som är med i klubben som är engagerade i rallyt och undrar följande.
Vilket klockslag avlyser man SS 2/7 ?
Går det att hitta något bra ställe inne på sträckan där man kan stå med husbilen, har aldrig varit på Torsbysträckan tidigare så jag känner inte till den.
Vilket klockslag avlyser man Vargåsen SS 19/23 för vanlig trafik ?
Misstänker att man avlyser ganska tidigt på sträckorna och det gör att fredagen får bli i Hagfors för att hinna in på Vargåsen innan man lyser den.
Ska ut till husbilen imorgon och se om jag hittar lappen med tel.nr till den vänliga klubbmedlem som lät mig stå på hans sommarstugetomt inne på Vargåsensträckan ifjol, var ett bra ställe att stå på och hoppas få lov att stå där i år också.
Hoppas få se fler Hbk-medlemmar på plats på rallyt också:)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 2014

Tyvärr blir det inget rally för mig i år. Får se det från TV- fåtöljen i stället. Nu ser bra ut med vädret, minusgrader och lite snö. Kan det bli bättre?

Det skulle vara kul att göra något gemensamt till tyska VM-rallyt. Jag har sett det ett antal ggr och det är verkligen intressant, inte minst den miljön runt Mosel.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 2014

Bosse B brukar vara insatt i dessa frågor.

Hej!
Har inga avlysningstider än, återkommer runt den 15de jan. Med största sannolikhet blir det på fredagkvällen. 2/7 Onsdag
Har man namn och adr. till någon på sträckan brukar det gå att åka in.
Sträckvakterna är nog inte där fören tidigt Lördag morgon.sweden-2014.jpg
bosse b
 
Senast ändrad:

Ann Britt och Malle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2399
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 2014

Hej och välkommen.
Du behöver inte leta reda på något tel.nr och du vet vart du skall.
Jag skulle tro att det blir avspärrat från kl 1600 på fredag em.
Man kör sträckan två ggr på lördag kl 09.07 och 13.36.
Jag kommer att vara på plats i år och det kan bli ytterligare ett ekipage på plats. Det finns ju utrymme så det är inget problem.
 

husbilen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4114
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 2014

Hej på er! Jag och sonen tänkte åka upp Onsdag eftermiddag, när skolan slutat.
Det vore kul om vi fick sällskap med någon som vet var man kör och står någon stans.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Svenska Rallyt 2014

Vi åker 08.00 på onsdag för att hinna upp och in och hitta en bra plats på Torsbysträckan innan 16.00 då man lyser sträckan.
Ställde en fråga på Rally Swedens facebooksida och fick beskedet att man lyser sträckorna dagen innan dom körs 16.00.
Vi ses på fredag eftermiddag brittström, ska bli kul att träffas :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svenska Rallyt 2014

Nu gäller det bara att hålla tummarna så att det blir lite kyla och gärna mycket nederbörd. (helst endast norr om Munkfors):)

Skull bli bedrövligt utan kyla och snö.
 

IngoJa

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Klippan
HBK-Nr
14375
Medlemskap
2021
Sv: Svenska Rallyt 2014

Hej. Jag tänkte själv ställa frågan om rallyt men hittade denna tråden. Jag var på svenska rallyt första gången 1970 el 71. Sen har det varit med mer eller mindre regelbundenhet men i år är första gången med husbil. Kommer att följa tråden o hoppas på flera tips om bra ställen på sträckorna. Vi tänker oss Torsbysträckan på Torsdagen, Lesjöfors alt. Rämmen på Fredagen o Torntorp alt. Vargåsen på Lördagen. Det har sett trevligt ut med husbilar lite överallt. Är det ok att hålla inne längs sträckorna? Var fanns det möjlighet att hålla på Vargåsen? Hoppas vintern kommer.
Janne o Ingrid i Klippan.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 2014

Rally Guide 1 publicerad | Rally Sweden
Hej!
Köp karta och program så fort det kommer ut, där brukar husbilsparkeringar vara utsatta
Ge råd i det här läget är svårt (om man inte bor på en sträcka :)
Det är ju så mycket som ändras år från år. Parkeringar tillfartsvägar sträckor och inte minst vädret
Har åkt mycket husbil på WRC till och med på Korsika.
Men just på Svenska har vi ett annat upplägg där vi är mera flexibla om sträckor blir strukna o.s.v.
En del sträckor kör vi, innan vi bestämmer var vi ska stå. Lesjöfors går alltid bra att nå med husbil, tillfarten från Lesjöfors samhälle bred landsväg som går bra att stå på.
Men det kommer nog mera här förhoppningsvis.
bosse b
 
Senast ändrad:

IngoJa

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Klippan
HBK-Nr
14375
Medlemskap
2021
Sv: Svenska Rallyt 2014

Debut i husbil till Svenska Rallyt. Vi undrar om någon av er som varit där tidigare kan ge en liten vink om hur länge en 11kg tub räcker. Om det blir 10-15 minus (hoppas) och man håller 20 gr inv. Vi har masa? täcke och bilen är en Kabe TM -06.
Ingrid o Janne.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 2014

I rallymagazinet finns ett feltryck på SS20/24. Det går in en väg somkorsar sträckan ca 3 km före målet, alltså innan man kör in i slalombacken. Den vägen är en ambulansväg och inga publikbilar släpps in där.
Avundsjuk på er som tänker åka dit, rallyt alltså.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Svenska Rallyt 2014

Förra året hade jag 2 fulla tuber +1 extra i garaget för säkerhets skull, vi åkte torsdag vid lunch och då slog jag också på gasolvärmen.
Värmen gick sedan oavbrutet hela tiden, vid 20.00 på lördag kväll fick jag byta till tub 2 när vi var vid Ödeshög på väg hem.
Vi skippade söndagen då sträckorna låg i Norge, jag kommer även detta år ha 2 fulla och en extra bara för att vara säker, blir det riktigt kallt går det ju inte heller att få ut allt ur gasolflaskorna.
Jag använder också masatäcket och har en halvintegrerad Dethleffs med vattenburen värme, brukar lägga en fleecefilt i insteget till bodelen då jag upplever att det blir ett rejält kallras just där.
Ett tips, sätt en tvättklämma av trä på utblåsningsventilen från värmaren när du står parkerad för natten så slipper du massiv isbildning av kondensen på sidan av bilen, tvättklämman leder kondensvattnet ut en bit från bilen så det droppar på marken istället.
Har också elverk med mig som jag kör ett par timmar per kväll innan läggdags bara för att kunna sova tryggt :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25172

Guest
Sv: Svenska Rallyt 2014

Hej , vi är några husbilar från Göteborg som ev ska åka upp till rallyt.
Några bra förslag på ställen där man kan stå eller kan man sammanstråla
med någon av er ?
Mvh tony
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Svenska Rallyt 2014

Jag försöker hitta någon plats inne på sträckorna där man kan skotta sig in på någon skogsväg, helst en bit in i skydd av en träddunge för säkerhetens skull.
Det innebär att man måste vara ute i god tid, sträckorna avlyses för allmän trafik 16.00 dagen innan dom körs.
Jag kommer till Torsbysträckan vid 13-14 tiden på onsdag för att leta upp en bra plats, åker ner till Hagfors på torsdag kväll för att kolla sprinten fredag förmiddag och ta en titt i serviceparken.
Vid lunch på fredag åker vi till Vargåsensträckan för att vara på plats innan den avlyses 16.00 för lördagens etapp.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 2014

Precis som Jeepkungen säger så är det viktigt att man kommer bort från säkerhetsområdet. Vid avlysningen av sträckorna så skall personalen "köra" bort bilar som står inom riskzonen (och den är inte liten). Den största risken är dock skoterförarna som kan korsa banan lite varstans. För några år sen så var jag med i ett serviceteam och när vårt ekipage kom till servicen var besättningen helt skärrade, de hade nämligen med "Guds försorg" lyckats undvika en kollision med en skoter. Det är ju lätt att förstå vad som hade hänt om olyckan hade varit framme.

Bertil
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Svenska Rallyt 2014

Problemet är att ni hinner inte upp väl innan man lyser sträckan 16.00, jag vet inte var vi kommer att stå inne på Torsbysträckan än heller.
Vi kör in och letar upp en bra plats innan 16.00, viktigt att hitta en säker plats i skydd av träd en bit in i skogen, annars blir man som sagt bortkörd av säkerhetspersonalen.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 2014

Majas besättning kommer med all säkerhet att dyka på någon/några sträckor - dock utan Maja (HB:n). Om någon har behov av övernattningsplats på vår gård i samband med rallyt så går det givetvis bra. Viss verkstadsutrustning finns också att tillgå!

Välkomna till Rally-land / Tidemand-land!;)
 
Toppen